מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רוני גולדנברג – קשרים איתנים ומשפחה מלוכדת

סבא רוני מוקף בבני המשפחה
ביום חתונתו
צוני דרך מרכזיים בחייו של סבא אהרון

סבא אהרון (רוני) גולדנברג, נולד בשנת 1943 ב- 11 בינואר בבית המשפחה בחדרה. השם אהרון ניתן לו על שם הסב אהרון שור, שהיה סוחר עצים וחסיד חב"ד מהעיר גומל (או הומל) ברוסיה הלבנה. ההורים שלו היו נחמה לבית שור ויחזקאל גולדנברג שנולד בשנת 1891. יחזקאל עלה ארצה עם הוריו, אליעזר וחיה לאה גולדנברג, מהעיר סובלק שבפולין, בשנת 1896 התיישבו בחאן בחדרה. החאן היה פונדק דרכים מימי הטורקים. סביב לחאן היו ביצות עם הרבה חיידקים, ביניהם מלריה, שגרמו למוות בין המתיישבים הראשונים. גם אחיו של יחזקאל, ראובן גולדנברג, נפטר מהמחלה בשנות ה-20 שלו. אח אחר בשם חיים, אשר נשלח מטעם המתיישבים לפריז לפגישה עם הברון אדמונד דה רוטשילד בניסיון לגיוס כספים לטובת המתיישבים, נפטר בפריז עקב דלקת ריאות. עצמותיו הועלו על ידי ארצה לקבורה בבית העלמין הישן בחדרה.

רוני נולד בשנת 1943 בבית המשפחה בחדרה. אביו היה בן 52 ואמו בת 40. לרוני היו שלושה אחים בוגרים. חיים היה בן 17, מיריק בת 12, ואמנון בן 8. בית המשפחה היה גדול ומרווח ואירח הרבה בני משפחה ואורחים מחוץ לחדרה, בהם פרופ' קלאוזנר, הסופר דב קמחי, פרופסור אברהם הלוי פרנקל ואחרים. האב יחזקאל סיים לימודיו בסמינר למורים בירושלים. בין מוריו התבלטו דוד ילין וכן אליעזר בן יהודה. הוא ניהל את בית ספר לבנות "עזרא" בירושלים, המשיך לימודים אקדמאים בבון ובהיידלברג בגרמניה אך נאלץ להפסיקם ולחזור ארצה כדי לנהל את עסקי המשפחה עקב פטירתו של אחיו חיים בפריז כנזכר לעיל. הוא שימש כיושב ועד המושבה ונמנה מקימי ענף הפרדסנות בארץ ישראל. הוא היה חבר בוועדת החינוך בחדרה והתמסר לחקר הראשוניות ועסק בהנחלת השפה העברית וסיפורי התנ"ך.

לאבי היה חשוב ללמד את סיפורי הראשונים בארץ, הוא תרם להקמת ספריית ראשונים בבית יד לבנים וכן הקים קרן לחלוקת מלגות לתלמידים בבתי ספר על עבודות מצטיינות בחקר הראשוניות בארץ ישראל. אבי דאג שספר תורה שהיה שייך לסבי אהרון שור מצד אימא מהעיר גומל (הומל) ברוסיה הלבנה יוברח לארץ בגווילים בתוך מעיל של שליחו. ספר התורה הוכנס אחר כבוד לבית הכנסת הגדול בחדרה. הברחת ספר התורה היה כרוך בסכנת נפשות כי נאסר על הוצאת ספרי תורה ותשמישי קדושה מרוסיה.

חשוב לי שכולם ידעו שיש לי חברים מגן הילדים ומבית הספר בחדרה עד היום. הייתי בתנועת נוער המכבי הצעיר בחדרה, אחי אמנון היה מרכז הסניף והקפיד איתי על כל הכללים של התנועה ולא עשה לי הנחות.

בצבא שירתי במפקדת חיל האוויר בקריה בתל אביב. שירתי שנים במילואים, עשיתי הסבה לחיל שריון ושירתי בגדוד סיור של חטיבת שריון. במלחמת יום כיפור שירתי בצפון רמת הגולן במשך שישה חודשים. השתתפתי גם במלחמת לבנון הראשונה וכן הדרכתי קבוצות מתנדבים מארצות הברית שהתנדבו לעבודה במחנות צה"ל.

למדתי באוניברסיטת סן דייגו בקליפורניה שבארצות הברית מנהל עסקים והשלמתי תואר ראשון. השלמתי לימודי תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת באר שבע בשילוב עם אוניברסיטת בוסטון. עבדתי כ-40 שנה בתעשייה האווירית לישראל. התחלתי ככלכלן בחטיבה לייצור כלי טיס. שימשתי גם כמנהל כספים בחברת קומודור אויאיישן, חברה בת של התעשיה האווירית במיאמי, פלורידה שבארצות הברית. כ-17 שנה הייתי חבר הנהלת התעשייה האווירית בתפקיד מזכיר החברה וכן שימשתי כמזכיר החברה של חברת "אלתא" באשדוד ובשנת 2010 פרשתי לגימלאות.

את תמר דורם אישתי הכרתי בשנת 1972 במסיבה ברמת אביב, יצאנו כשנה ואז בשנת 1973 נישאנו, נולדו לנו שלושה ילדי אהבה: הילה רחל, שירה, ואלעד יחזקאל. להילה ולאסף ברנע נולדו אוריאל ויהלי ברנע גולדנברג ולשירה, המכונה גם שירי, ולרואי בייגל נולדו יובל, נועם ואריאל בייגל. לאלעד ולענבר נולדו אלינור, מיכאלה ואלונה.

אנחנו משפחה מלוכדת מאוד שחוגגת יחד ערבי שבת וחגים קבוע וגם נוסעים יחד לטיולים בכל הארץ.

מאלבום התמונות

תמונה 1

הזוית האישית

סבא רוני: אוריאל נכדי היקר, אתה הנכד הראשון שהפך אותנו לסבים גאים. אנחנו מאוד מעריכים את סקרנותך ורצונך ללמוד על שורשי המשפחה. תוכנית הקשר הרב דורי אפשרה לנו להתקרב מאוד, וביטוי לכך היה הביקור המשותף במוזיאון "אנו", שבו שנינו מאוד נהנינו לחלוק חוויות משפחתיות מהעבר, כולל הקשר שלי עם עיר הולדתי חדרה והקמת בית הכנסת הגדול.

אוריאל יקר, אתה נשמה גדולה, אני מאחל שתמשיך בדרך זו ותשמור על האיכויות שפיתחת.

אוריאל הנכד המתעד: סבא יקר תודה לך שהשתתפת איתי בתוכנית הקשר הרב דורי. בתוכנית למדתי הרבה על המשפחה ושורשיה. הופתעתי לשמוע איך הכרת את סבתא ושמחתי על האפשרות לבלות איתך. אני מאחל לנו להמשיך להיפגש בקביעות, להישאר מאוחדים ולהמשיך להנות במסגרת המשפחתית המורחבת.

מילון

חדרה
חדרה הוא המקום בו סבא נולד, התעצב ויצר את קשריו החברתיים והאישיים עד עצם יום זה. "חֲדֵרָה היא עיר במחוז חיפה בישראל שבשרון הצפוני, אשר שוכנת לחוף הים התיכון. היא הוקמה כמושבה על ידי אנשי העלייה הראשונה ב-1891, והוכרזה כעיר בשנת 1952. העיר חברה בארגון פורום ה-15. בדצמבר 2021, הוכרזה כרשות איתנה." (ויקיפדיה)

ציטוטים

” סבא הוא חולה נקיון, כשאנו מוזגים מים מבר המים הוא חושש שהם ישפכו וצועק בקול: "תזהר שלא ישפכו המים“

הקשר הרב דורי