מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא מנדל גונטובניק

אני וסבא רבה מנדל
תוכנית הקשר הרב דורי
מליטא לארץ ישראל

סבא רבא מנדל נולד בליטא בשנת 1925.

רפובליקת ליטא היא רפובליקה הנמצאת באזור הבלטי בצפון-מזרח אירופה. ליטא גובלת בלטביה בצפון, בבלארוס במזרח, בפולין בדרום, במובלעת רוסית ובים הבלטי במערב. ליטא היא אחת משלוש המדינות הבלטיות, יחד עם לטביה ואסטוניה. בשנת 2004 הצטרפה ליטא לברית נאט"ו ולאיחוד האירופי. ויקיפדיה

למנדל היו אחד עשר אחים ואחיות . היה לו גם אח חולה ונכה עם צרכים מיוחדים. כאשר התחילה מלחמת  העולם השניה נגד הגרמנים בשלטון הנאצי, הוריו של מנדל אמרו לו לברוח מליטא, כי הגרמנים היו בדרך לליטא. מנדל ברח יחף וללא אף אחד מאחיו והוריו, מכיוון שהוריו היו צריכים לדאוג לאחיו החולה, ולא יכלו להשאירו מאחור.

מלחמת העולם השנייה הייתה עימות צבאי עולמי, שנמשך בין השנים 1939–1945. המלחמה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית, מלחמת העולם השנייה הקיפה כמעט את כל העולם, כללה את גיוסם של מאות מיליוני בני אדם והובילה לכ-64.5 מיליון אבידות בנפש, יותר מבכל מלחמה אחרת. כמעט כל מדינות העולם השתתפו במלחמה בצורה ישירה או עקיפה. ויקיפדיה. שואת יהודי ליטא התחוללה בחודשים יוני עד דצמבר 1941. המעטים ששרדו מקרב יהדות ליטא היו הנמלטים ליערות ואותם שהצליחו להסתתר אצל קרובים ליטאים. על פי מחלקת הסטטיסטיקה הליטאית ליטא מנתה בין 203 ל-207 אלף יהודים עד ה-1 בינואר 1941.על פי ספרות המחקר, מנתה אוכלוסיית היהודים בליטא בין 210 ל-220 אלף נפש. מספר היהודים ששרדו בשטחי הכיבוש של גרמניה הנאצית בליטא בתום המלחמה נאמד בכ-8,000 נפש.

מנדל סיפר שכל בני משפחתו נהרגו על ידי הגרמנים. מנדל ברח לסיביר שברוסיה לבדו, הוא עבד בעבודות מזדמנות, כדי להשיג מזון ומקום לישון. חייו של מנדל היו מאוד קשים ומורכבים. לאחר כמה שנים ברוסיה, התגייס מנדל לצבא הרוסי.

לאחר שחרורו מהצבא הרוסי חזר מנדל לליטא, ושם הכיר את אישתו פניה שגם כול משפחתה נרצחה על ידי הגרמנים הנאצים. גרמניה הנאצית  הוא הכינוי המקובל כיום לגרמניה שבין השנים 1933–1945. בתקופה זאת הונהגה בגרמניה דיקטטורה, על ידי המפלגה הנאצית בראשות אדולף היטלר. שם המדינה בתקופה ההיא כפי שהיה בשימוש על ידי הנאצים היה האימפריה הגרמנית הגדולה .

הם עלו לארץ בשנת 1975 לעיר צפת, ולאחר מכן עברו לקריית ים. לפניה נולדו שני ילדים רחל ומשה גונטובניק. זכיתי להכירו כילד צעיר, ומאוד אהבתי אותו.

הזווית האישית

מכיוון שסבא רבה מנדל כבר לא בחיים, החומר נאסף מהכתובים ומסיפורים, ולא מפיו של סבא עצמו. אני הייתי רוצה להגיד לסבא רבה מנדל שאני מאוד מתגעגע אליו, והלוואי והיה איתנו עדיין בחיים.

מילון

מיין ליבע
אהבה שלי ביידיש

ציטוטים

”מנדל ברח לסיביר שברוסיה לבדו, הוא עבד בעבודות מזדמנות, כדי להשיג מזון ומקום לישון. חייו של מנדל היו מאוד קשים ומורכבים. לאחר כמה שנים ברוסיה, התגייס מנדל לצבא הרוסי“

הקשר הרב דורי