מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא שלי היה דיג

סבתא אתי מספרת לי על אביה
הפקעת ממנה טוו את הרשת והמחטים
סבתא מספרת, אבי היה תופר רשתות דייגים

הורי עלו לישראל מטורקיה בשנת 1948 וגרו בחוף שמן.

יחד עם ארבעת אחיי הגדולים אבי עסק בדיג ואמי הייתה עקרת בית. אנחנו 11 אחים, אני מספר שמונהבמשפחה. כשהייתי בגיל 5 הוריי עברו לטירת הכרמל. למדתי בבית ספר "דגניה".

היום אני נשואה לויצמן שהוא נולד וגדל בטירת כרמל. בתקופת המעברה הקמנו משפחה יש לי 2 בנים ובת אחת ושבעה נכדים ( אוראל, שחר, אופק, ירין, אודל, אורי, מאור)

עד גיל שלוש כמעט ולא דיברתי כי הייתי מאוד ביישנית. המשפחה חשבה שאני אילמת ושייקחו אותי לרופא לבדיקה. היום אני מדברת בשביל כל השנים שלא דיברתי. אני סייעת בגן ילדים. כשאני פוגשת ילדים שמתביישיםלהשתתף במסיבות הגן ובמפגשים אני נזכרת בי.

בכפר היו אנשים שגרו במעברות. גרנו בבית עם שני חדרים ותשע נפשות כולל ההורים. היינו ישנים בחדר אחד היינו ישנים כל האחיות, שלושתנו, ראש ברגל . בחדר השני היו ישנם הבנים ארבעת אחי. אני זוכרת, שבאחד ימי החורף הקשים שהיו באותו תקופה הייתה סופה חזקה הספקת חשמל נותקה והבית התמוטט. אל הבית הגיעועובדי עירייה וביקשו שנעזוב את הבית מאחר שהבית במצב קשה ואי אפשר היה לגור בו יותר. באותו תקופה היהעזרא ליניאדו, ראש המועצה וביקש מעמידר שיתנו לנו בית במקום אחר.

באותו לילה לא הייתה לנו ברירה וישנו אצל בת דודה של אמא שלי. למחרת ראש המועצה עמד בדבריו וקיבלנודירה בשכונת גיורא, ברחוב גיורא בבלוק 222. שם גרנו עד לנישואיי. כל התקופה שגרנו בכפר למדתי בבית ספר דגניה. כשעברנו לשכונת גיורא הייתה לי אפשרות ללמוד בבית ספר "הגבעה" או בבית הספר גיורא אבל אני רציתי להמשיך בדגניה למרות המרחק מהבית. כשגרתי בגיורא בבית ספר דגניה.

בבוקר כדי לא לאחר לבית הספר הייתי נוסעת באוטובוס ובחזרה הייתי הולכת ברגל, כדי לחסוך בהוצאות הנסיעה.ביני לבין אחי אלי, יש הבדל של שנה אני הייתי בכיתה א' הוא היה בגן שהיה צמוד לבית הספר. כל בוקר הייתימאחרת לשיעור כי אלי אחי היה בוכה לא רוצה להישאר בגן לב, מפני שהוא התרגל שאנחנו כל הזמן ביחד. עדהיום הקשר שלנו מאוד חזק אני מרגישה בגופי אם יש לו איזה בעיה או שהוא לא מרגיש טוב .

סיפורו של חפץ :
אבא שלי שקראו לו שלמה היה דיג וגם תופר רשתות היו ימים שהם היו יוצאים לדיג מחוץ חופי חיפה
 
 תמונה 1
(קיסריה, תל אביב ויפו) באחד הימים שיצאו לדיג הם התקרבו יותר מידי לחופי עתלית (שייטת 13) שזה סודי וצבאיואז עצרו את כל הדייגים כי לא היה להם שום מסמך או תעודה שמוכיחה שהם דייגים יהודיים ומקום זה אסור לדייגמכיוון שהבינו שהם לא מהווים סכנה.
 תמונה 2
 
מדינת ישראל הגף לדייג דאגה שלכל דייג יהייה שולחים אגרה לתשלום אם הם לא היו משלמים הרישיון לא היה בתוקף.
 
התמונות של אבא
 
תמונה 3
 

כדי לתפור את הרשת צריך להיות חוטים מיוחדים ומחטים בגדלים שונים  כמו שאנו רואים בתמונה צריך שהיהגם עופרת פקק . אימי הייתה צריכה לפנות את כל חדר הסלון כדי שסבא (אבא שלי) יפרוס את הרשת ולחלק אותהלשלושה שכבות ורק בצדדים הוא היה צריך לתפור בצד אחד בכל האורך את העופרת הוא היה משחיל אותה לתוךחבל כדי שהעופרת לא תזוז הוא היה צריך לחזק אותה בחוט ומחט כל 5 ס"מ. הוא היה משחיל עופרת ומחזק ובצדהשני של הרשת הוא היה משחיל את הפקק מחזק וכך אבי היה תופר רשתות בגדלים שונים. לא תמיד אבי היהתופר בבית כי הרשתות היו מאוד גדולות. לעיתים זה נעשה בנמל קישון, שם היו המחסנים של הדייגים ושם הואהיה יושב ותופר.

לפני 5 שנים בחרתי לעשות עבודה בנושא שנתי על העיר חיפה.  ( במסגרת עבודתי בגן של אומנות). בחרתיבנושא חיפה, כי היא ידועה כנמל חיפה. הייתי צריכה שיהיו לי (רשתות עוגן). נסעתי עם הגננת שלי  לנמל קישון וביקשתי מהדייגים שהיו שם אם הם יכולים לתת בתמורת סכום מסוים את החפצים שהייתי צריכה למטרות חקר העבודה שלי.

הם לא הסכימו. לאחר ששאלתי אם הם מכירים את הדייג  סלמון זברו שאלו אותי מה הקשר שלי אליו ואמרתישאני הבת שלו. הם היו בשוק, ואמרו לי שהחזרתי אותם 25 שנה אחורה (כי אבא שלי ניפטר). הם שאלו אותי אםאני זוכרת את המחסן שאבי היה יושב ותופר את הרשתות. אמרתי להם שאני לא ביקרתי אפילו פעם אחת במקוםהזה. ביקשתי מהם שייקחו אתי ויראו לי את המקום, בו ישב אבי ותפר רשתות דיג. התרגשות הייתה  עד דמעותוכמובן הם נתנו לי רשתות עופרת פקק עוגן ואת כל הפריטים הנדרשים לנושא העבודה השנתי שהייתי צריכה .

מצ"ב תמונות של הפקעת ממנה טוו את הרשת והמחטים

תמונה 4

תשע"ד 2014

מילון

נחל הקישון
נחל קישון הוא נחל הזורם מאזור ג'נין בשומרון, לאורך כ-70 ק"מ, דרך עמק יזרעאל, מפער נחל קישון (המעבר הצר בין הכרמל לגבעות אלונים שפרעם) ועמק זבולון, עד הישפכו לים במפרץ חיפה.

ציטוטים

” סבתא מספרת "אבא שלי, שלמה היה דיג וגם תופר רשתות היו ימים, הם יצאו לדיג" “

הקשר הרב דורי