מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא שאול ופעילותו למען מדינת ישראל

סבתא ואורי במפגש מרגש במסגרת התכנית
סבא רבא בצעירותו
סבא רבא היה לוחם למען ישראל ואיש שלום

שמי שולה, שם נעוריי הוא לוי. נולדתי בתאריך 10.8.1953 בירושלים. שמות הוריי: זילפה ושאול. אמי נולדה בבוכרה בשנת 1918 ועלתה לארץ כשהייתה בת 5, גדלה והתחנכה בשכונת נחלת שבעה בירושלים. אבי נולד בשנת 1914 בצפת. הוא דור 13 בארץ ואין ודאות לגבי ארץ המוצא של משפחתו.

אבי הצטרף בגיל 13 בשנת 1929 למחתרת "ההגנה" ובאותה עת הצטרף לנוער העובד והלומד. בשנת 1934, כתוצאה מתקרית בין תנועת בית"ר והנוער העובד והלומד, אבי קיבל איומים על חייו ונאלץ לברוח מצפת עיר הולדתו אל תל אביב. במאורעות 1936-39 כחבר ההגנה היה שומר בלילות בגבול תל אביב-יפו ובימים עבד בקופת חולים.

בשנת 1940, בזמן מלחמת העולם השנייה, התנדב אבי לבריגדה ונלחם באיטליה על גדות נהר הסניו. לאחר מכן סייע לפליטי השואה באוסטריה, בלגיה והולנד. הוא חזר מהמלחמה עם ראש מורם והתפלל להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. בשנת 1946 ,עם חזרתו מהמלחמה, עבר להתגורר בירושלים וגם שם בנוסף לעבודתו היומית, שמר בלילות בשכונות הגובלות לשכונות הערביות. לאחר הכרזת העצמאות, התגייס לצה"ל ויצא להילחם במלחמת השחרור, הוא נלחם בקרב המפורסם על הקסטל.

אבי היה מאמין גדול בשלום, חבר תנועת מפא"י וחבר במפלגת המערך (העבודה) כל חייו. הוא תרם תרומה יקרה ומכובדת למדינת ישראל ואף זכה בשנות ה-80 בפרס יקיר ירושלים על פעילותו הציבורית הענפה.

סבא רבא בצעירותו

תמונה 1

בעת זו, כשמדינתנו היקרה חיה על חרבה, קשה לי שלא לדמיין איך היה מרגיש וכמה היה מתעצב לנוכח המציאות האכזרית של ימינו.

הזוית האישית

אורי הנכד המתעד: הקשר הרב דורי עורר בנו קשר מיוחד במינו, מעבר לאהבה הנפלאה והסיפורים של סבתא על חוויות הילדות וההקמה של המדינה בירושלים. עכשיו אני מבין עד כמה סבתא שלי אוהבת את הארץ ועד כמה הסיפורים שלה מביאים את הזיכרונות אל חיי. תודה סבתא יקרה, אני הכי אוהב אותך בעולם!

מילון

"בישקדו דה לימון"
ביטוי: כשרוצים להחליף נושא לא נעים אומרים "בישקדו דה לימון".

קרב הקסטל
קרב הקסטל במלחמת העצמאות נערך בתאריכים 3 באפריל 1948 – 9 באפריל 1948 במסגרת מבצע נחשון, בין כוחות ההגנה שכללו יחידות מחטיבת עציוני ומהפלמ"ח לבין כוחות ערבים לא סדירים. לאחר אבדות כבדות לשני הצדדים, הסתיים הקרב בנסיגת הערבים מהאזור ובפתיחה זמנית של הדרך לירושלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בעת זו, כשמדינתנו היקרה חיה על חרבה, קשה לי שלא לדמיין איך היה אבי מרגיש וכמה היה מתעצב לנוכח המציאות האכזרית של ימינו“

הקשר הרב דורי