מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא רבא – ראש העיר השני של בת ים

סבתא רותי ובנלי הנכד
סבתא רותי בת שנה
סבא רבא בן ציון ישראל בעשייה חלוצית

שמי דינה רות אוליפנט, לשעבר ישראל, נולדתי בתאריך 20.5.1952, בעיר בת ים. מאחר ונולדתי בשבועות, נקראתי רות. שמי השני, דינה, ניתן לי על ידי סבי, על שם דינה בת יעקב אבינו. להלן נכדי בנלי מנשה יספר על סבי בן ציון ישראל ראש העיר השני של בת ים, שהוא הסבא רבא רבא של בנלי.

שמי בנלי מנשה. אני רוצה לספר בתכנית הקשר הרב דורי על סבא רבא רבא שלי בן ציון ישראל ז"ל: סבא רבא רבא שלי, בן ציון ישראל, נולד בשנת 1897 בשכונת מונטיפיורי בירושלים. הוא היה בן למשפחת רבנים וסוחרים שהגיעו לארץ ישראל והתיישבו בעיר הקודש ירושלים.

בשנת 1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, הוכרח לנדוד עם משפחתו לאלכסנדריה שבמצרים בגזירת השלטון הטורקי ששלט בארץ באותה תקופה. עם סיום מלחמת העולם הראשונה חזר לארץ ובחר להתיישב בתל אביב, שם עסק במסחר והפך לאחד הסוחרים הגדולים בעיר. הוא הצטרף לאגודת "בית וגן" ונבחר לסגן יושב ראש האגודה. האגודה רכשה חלקת אדמה בדרומה של יפו כדי לתקוע יתד לישוב של שומרי דת ומסורת – אגודת בית וגן.

בשנת 1926 יחד עם חברי האגודה ו-33 משפחות, הגיעה משפחתו של בן ציון ישראל עם עשרת ילדיה (ביניהם סבא רבא שלי מתתיהו), לשכונת בית וגן. כמעט כל השכונה הייתה דיונות חול ללא מים וחשמל וללא כבישים. התושבים הראשונים סבלו מקשיי קיום. בן ציון התבלט בכושרו המנהיגותי ונבחר בשנת 1933 לשמש כראש האגודה של הישוב בית וגן, שלימים שינה את שמו לבת ים.

בשנת 1934 הקים את ועד העדה הספרדית ונבחר לנשיאה. בשנת 1935 יזם את הקמת בית הכנסת "מרום ישראל" כשהוא תורם את חלקת האדמה ומממן את בניית בית הכנסת. בשנת 1936, עם פרוץ המרד הערבי הגדול, הקים את תחנת הנוטרים. בפרוץ המאורעות, 1936-1939, משפחת ישראל לא נטשה את השכונה מחשש לסכנות שארבו מצד ערביי יפו העוינים. בן ציון לחם בחירוף נפש לשמור על התושבים. הוא דאג לענייני התעבורה והובלת האספקה מתל אביב לבת ים. הוא פעל מול השלטון הבריטי לקבל הכרה למועצה מקומית, וב-24 בדצמבר 1936 קיבל אישור להפוך את האגודה למועצה מקומית, ובכך פתח את הדרך להשגת תקציבים מהשלטון.

למרות עיסוקיו הרבים המשיך לעבוד בבית המסחר בתל אביב, היה לשופט בבית הדין "לשכירות" ואף עסק בפשרות ויישוב סכסוכים. בן ציון הקדיש זמן רב ללימוד תורה, הוא תמך בתלמידי חכמים שעסקו בלימוד תורה.

בשנת 1937 התמנה לראש המועצה השני של בת ים.

ב-11 באוגוסט 1938 יצא בנו בכורו, יוסף, לגבות כספים מבעלי חוב ערביים ביפו. ליד מגדל השעון ביפו ירו בו פורעים ערבים ופצעו אותו קשה מאוד. לאחר יומיים נפטר. הצער הרב הביא לפרישתו של בן ציון מהחיים הפוליטיים.

בן ציון נפטר ב-28 בינואר 1953, בגיל 55, ונקבר בהר המנוחות בירושלים. לזכרו קראו רחוב בבת ים על שמו: "רחוב בן ציון ישראל".

הזוית האישית

סבתא רותי: אני מאחלת לבנלי, נכדי הבכור והמקסים, הצלחה רבה בכל מעשיו ושתמיד נמשיך לבלות יחד ולהינות יחד. אני שמחה מאוד שהשתתפתי יחד עם בנלי נכדי בתכנית. הופתעתי מכך שהרבה דברים על סבי בן ציון ישראל – לא ידעתי עליהם וגיליתי אותם לראשונה תוך כדי התכנית. כיף לנו מאוד לסבתא ולנכד לעבוד יחד על תכנית הקשר הרב דורי יחד. זה מאפשר לנו לגלות הרבה דברים שלא ידענו אחד על השני.

בנלי: אני מאחל שתהיה לסבתא רותי הצלחה במעשים שלה ושיהיה לה כייף בכל מה שתעשה בעתיד. לאחר שכתבנו את סיפור המעשה על סבא רבא רבא שלי בן ציון, הבנתי שללא תכנית הקשר הרב דורי, לא הייתי מכיר את הסיפור על סבא רבא רבא שלי ואני שמח מאוד על ההזדמנות להכיר את הספור המופלא הזה.

מילון

מועצה מקומית
בישראל, מועצה מקומית היא רשות מקומית בעלת אופי עירוני בדרך כלל, שמספר התושבים המתגוררים ביישוב עליה היא אחראית, קטן מכדי להכריז עליה כעל עירייה. חלק מן המועצות המקומיות החלו כיישוב כפרי במועצה אזורית, אך מספר תושביהן גדל עד שהוחלט להכריז עליהן כרשות עצמאית. נכון ל-2024 ישנן בישראל 121 מועצות מקומיות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 1937 התמנה סבא רבא בן ציון ישראל לראש המועצה השני של בת ים“

הקשר הרב דורי