מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא מרדכי יוסף אילוביץ' – זיכרון כעץ שתול

סבתא ואיתי
סבא רבא מרדכי
העלייה, ילדותו והישרדותו מהנאצים של מרדכי יוסף אילוביץ'

שמי איילה גליק לבית אילוביץ', אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי איתי, יחד אנו מנציחים במאגר המורשת של התכנית את אבי, סבא רבא של איתי, מרדכי יוסף אילוביץ'.

אבי נולד בתאריך 15.9.1920 וגדל בסלובקיה בעיר קושיצה. כשהיה בן שנה התייתם מאביו. אמו גידלה תשעה ילדים לבד ומתוך כל האחים הוא היה התשיעי (הקטן ביותר). כשהתבגר התרחק מהדת ולא נשאר הילד הדתי שהיה..

הנסיעה לבלגיה

מרדכי ביקש מאחיו לנסוע לבלגיה לבן הדודה שלו שעבד ביהלומים. הוא תכנן ללמוד בישיבה שם וגם ללמוד את מקצוע היהלומנות. האחים שלו הסכימו, אז הוא יצא לדרך לכיוון בלגיה לעיר אנטוורפן. כשהיה בבלגיה הוא נכנס לתנועת הנוער בני עקיבא, שם ביקשו לשלוח אותו לקורס מדריכים בדנמרק. הוא הסכים, אך בתנאי שיוכל לנסוע לפני בחזרה לסלובקיה להיפרד מאמו (מלחמת העולם השנייה כבר החלה).

החזרה לקושיצה

הוא יצא לדרך ברכבת לכיוון פראג (עיר הבירה של צ'כיה) ובאותו לילה שהגיע לפראג, הגרמנים פלשו לעיר ולא הסכימו לאף אחד, לצאת או להיכנס לעיר. מרדכי נתקע בפראג בלי יכולת לחזור לבלגיה, או להמשיך לקושיצה לראות את אמו, שאותה פחד שלא יראה יותר לעולמים. הוא הסתובב ברחובות פראג חסר אונים ולפתע פגש ידיד שלו. שאל אותו הידיד: "מרדכי, מה אתה עושה פה? איך הגעת לפה?" אבי הסביר לו מה קרה ולידיד היה רעיון שאבי יצטרף לקבוצה של נערים שיוצאים באונייה לכיוון ישראל. אבי הסכים לעלות לאונייה מכיוון שזה כנראה היה הסיכוי היחיד שלו להינצל מהנאצים.

ההפלגה לישראל

הגרמנים נתנו את הסכמתם שהאונייה תצא לדרך מכיוון שהנערים התכוונו להילחם בבריטים (האויבים הגדולים ביותר של הגרמנים באותה תקופה). הדרך לקחה כחצי שנה על הים, מכיוון שבדרך היו צריכים לעצור בעוד מדינות כדי לאסוף יהודים נוספים. כשהגיעו לים השחור, הם החליפו לאוניית מסע יותר גדולה שתוכל להפליג בים התיכון. כשהגיעו מול חופי הארץ, הבריטים עצרו אותם והכניסו אותם למחנות בעתלית, שם שהו כחצי שנה וכך אבא שלי ז"ל ניצל מהנאצים. במוזיאון של מחנה עתלית ישנם תמונה של אבי מרדכי והספר שהוא כתב " זיכרון כעץ שתול".

כריכת הספר שכתב אבי

תמונה 1

חיי כיום

כיום אני נשואה לצבי בעלי מזה 51 שנים. גידלנו יחד שלושה ילדים ואנו מתגוררים ברמת השרון. אני סבתא לשמונה נכדים מקסימים, ביניהם איתי. מזה 22 שנים עובדת בבורסת היהלומים ברמת גן כחברת בורסה, ממשיכה את המסורת המשפחתית.

מסר לדור הצעיר: תשקיעו בלימודים, תדבקו במטרתכם כבדו את הוריכם ותגדלו להיות אזרחים טובים ונאמנים למדינתכם.

איילה כיום

תמונה 2

הזוית האישית

איתי הנכד המתעד: היה לי מאוד כיף ומעניין בתהליך התיעוד כי גיליתי דברים וסיפורים חדשים שלא ידעתי על עברה של המשפחה שלי וגם היה מאוד מעניין כמו תמיד לדבר עם סבתא.

סבתא איילה: מאוד התרגשתי לשבת עם נכדי איתי ולספר לו על אבי מרדכי ז"ל שאליו אני מאוד מתגעגעת. זאת הייתה חוויה אמיתית עבורי. מקווה אני שהצלחתי במקצת להעביר את הסיפור המשפחתי לנכדי האהוב.

מילון

'חברת בורסה'
על מנת להתקבל כ"חבר בורסה" יש להגיש מועמדות ולעמוד במספר תנאים שנקבעו בתקנון החברה. עלות החברות בבורסה נאמדת בעשרות אלפי דולרים, אשר מקנים לו זכויות הצבעה והשפעה בדומה לשאר בעלי המניות. תהליך קבלת חבר הבורסה אורך כ-5 שנים וכולל מספר שלבי בדיקות שהמועמד צריך לעבור בהצלחה.

התייתם
איבד הורה/הורים.

בני עקיבא
בני עקיבא היא תנועת נוער ציונית-דתית בין-לאומית, הדוגלת בערכי תורה ועבודה.

קושיצה
קוֹשִׁיצֶה היא עיר שנמצאת בחלקה המזרחי של סלובקיה, בעמק הנהר הורנד במישור קושיצה, מוקפת ברכס הרי צְ'יֶרֶנָה הוֹרה מצפון, ובגבעות וולובסקה וְרְכִי ממערב. העיר נמצאת בגובה 208 מטר מעל פני הים.

ציטוטים

”תגדלו להיות אזרחים טובים ונאמנים למדינתכם“

הקשר הרב דורי