מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא אייזיק ליפמן הגשים את חלומותיו

סבא רבא אייזיק בעת סיום בית ספר "יונג"
סבא רבא אייזיק במשטרה הפלילית
סבא רבא - מימאי וקצין לאלוף משנה

שמי איתן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבא רבא שלי, אייזיק ליפמן, בעזרת סבי, סאשה ליפמן. וכך סבא סיפר לי:

"שמי סאשה ליפמן, אני בן 65, נולדתי בתאריך 17.8.1957 בעיר בלגורוד, ליד נסטרובסקי באוקראינה. אני מספר על אבא שלי אייזיק ליפמן.

אבי נולד ב- 13 לאפריל 1921 בברית המועצות. במשפחה שלו היו שישה ילדים: משה, ורה, אנה, שרה, אייזיק ויבגניה. אבא שלהם עבד בטחנת קמח, ואימא שלהם שמרה עליהם בבית.

לאייזיק היה חלום להיות בחיל הים. כשהוא היה בן 14, הוא ברח מהבית ונכנס לרכבת שנסעה אל הים. ברור שמצאו אותו, אבל לא שלחו הביתה. הוא נסע ללמוד בבית ספר "יונג" של חיל הים.

סבא רבא אייזיק עם סיום ביה"ס יונג 

תמונה 1

בשנת 1938 החלום שלו התגשם: בגיל 17 הוא הפך לקצין על ספינה צבאית "Беспощадный " שפירושה: "חסר רחמים". בשנת 1941 באוגוסט מטוסים גרמנים הפציצו את הספינה והיא שקעה, את שאר הקצינים שניצלו שלחו להילחם על היבשה. אבא נלחם במשך חמש שנים נגד גרמניה הנאצית, קיבל הרבה עיטורים ומדליות.

אחרי המלחמה, באוקראינה המשוחררת, הוא פגש אישה ששמה היה נטלי ונשא אותה לאישה. הוא גידל בן (סאשה, סבא של איתן) והוא הפך לחייל. הוא עבד במשטרה הפלילית במשך שלושים שנה והפך לאלוף משנה.

בשנת 2004 הוא הגשים עוד חלום – לעלות לגור בארץ ישראל, אבל הוא חי פה לא הרבה זמן, הוא נפטר אחרי ניתוח לב בגיל 83 ונקבר בנתניה.

אייזיק עבר חיים מענינים והחלומות שלו התגשמו.

הזוית האישית

סבא סאשה: היה כיף מאוד לעבוד עם הנכד שלי, נהניתי מהתכנית.

איתן הנכד המתעד: היה לי מאוד מעניין לעבוד עם סבא שלי והיה לי מאוד מעניין לשמוע על המשפחה שלי ולתעד את סבא רבא שלי.

מילון

הצבא האדום
הצבא האדום של הפועלים והאיכרים (ברוסית: Рабоче-Крестьянская Красная Армия;) היה עד 1946 שמו של צבא הקבע של ברית המועצות, אחד מזרועות הכוחות המזוינים של ברית המועצות. נודע בקיצור בכינוי הצבא האדום עקב זיהויו עם הדגל האדום שאומץ על ידי המפלגה הקומוניסטית. לאחר מלחמת העולם השנייה, נקרא בשם הצבא הסובייטי אך המשיך להיות ידוע גם בשם "הצבא האדום". (ויקיפדיה)

Беспощадный
חסר רחמים (ברוסית).

ציטוטים

”אם יש לך חלום - אל תוותר עליו“

הקשר הרב דורי