מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ראובן מיכאלי והשדה

אני וסבא שלי
סבא שלי בצבא
החיים במושב ציפורי

קוראים לי ראובן מיכאלוביץ' נולדתי בשנת 1955 בעיר עפולה, להורי יעקב וסופי.

יש לי שלושה אחים: אסתר דודי וזהבה, ואני ראובן. אני גר במושב בציפורי.

ציפורי (צִיפּוֹרִי) הוא מושב בגליל התחתון, בקרבת העיר נצרת, כחמישה קילומטר מזרחית למחלף המוביל. הוא נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. היישוב שוכן במקום בו שכן היישוב העתיק ציפורי ונקרא על שמו.

המושב נוסד בשנת 1949, על אדמות הצמודות לעיר העתיקה ציפורי (מושב הסנהדרין). בנוסף, על אדמות המושב שכן הכפר הערבי ספוריה שנכבש במבצע דקל, על ידי חטיבת כרמלי. חלק מתושבי ספוריה גורשו מעבר לגבול והיתר גורשו לעילוט. אדמות הכפר שהיו שייכות לתושביה ניתנו למושב החדש ולקיבוץ הסוללים.

היישוב נוסד בסיוע הסוכנות היהודית ותנועת המושבים, ומייסדיו, עולים מטורקיה ומבולגריה, עזבוהו ברובם אחרי תקופה קצרה. בראשית שנות ה-50 הגיעו אליו עולים מרומניה שתקעו יתד ונשארו. (ויקיפדיה)

הסיפור שלי הוא על חקלאות שזה העיסוק העיקרי שלי. הכל התחיל מגיל אפס עוד כשהייתי תינוק, אני זוכר את עצמי דורך על רגבי עפר. בנחלה ובמשק של הורי ז"ל וגידלנו: ירקות, פרחים, והיתה גם רפת חלב לתפארת מדינת ישראל ולול עופות. כשהתחתנתי עם אמירה ז"ל התחלנו לחפש משהו שונה בחקלאות, ממה שהיה נהוג בציפורי, באותו התקופה.

בעקבות חיפושיי הגעתי לגידול ענפי קישוט ירוקים, ולאחר מכן הגענו לגידול כלניות. בהתחלה השיווק היה לבורסות בהולנד, ולבורסות של הפרחים בגרמניה. שוקתי בחברת "אגרקסקו כרמל" שיש לה סניפים בניו יורק ,אנגליה ,גרמניה ושוויץ, עשיתי עסקאות מול סופרמרקטים באנגליה "מרקס אנד ספנסר" ,ו"סיינסבורי" בהולנד : לרשת"אלברט איינס" ובגרמניה: לאלדי. ובישראל מכרתי ירקות לשוק המקומי, ולרשתות: שופרסל רמי לוי ועוד.

בשנת 2008 זכיתי כמגדל מצטיין באגרקסקו, ועשר שנים הייתי מהמאה המשקים המצליחים בישראל. בנוסף בהמשך הדרך הגענו לגידול זרעי מכלוא ליצוא, עם חברת "בייר" בגידול זרעי עגבניות, אבטיחים, ומלונים.

בשנים האחרונות עברתי לחברת "אוריג'ן". אוריג'ן זרעים, החברה המובילה בישראל ובעולם בפיתוח ושיווק מגוון רחב של זני דלועיים באיכות גבוהה לכל שרשרת הערך, צועדת צעד משמעותי נוסף לקראת הרחבת פעילותה וכחלק מתהליך זה היא רוכשת את נכסיה של חברת הזרעים סמקו. במהלך זה מרחיבה אוריג'ן זרעים את סל מוצריה כדי לכלול בו את תחום הסולניים ולהעמיק בו את פעילותה, בנוסף לפעילותה רחבת ההיקף בתחום הדלועיים, שכוללת מוצרים מובילים בעלי איכויות גבוהות וחיי מדף ארוכים.

הזווית האישית

ליאם: אני מאוד נהניתי לשבת ולהקשיב לסיפור של סבא שלי, על פועלו ועל תרומתו במשך שנים לחקלאות.

מילון

אגרקסקו
אגרקסקו יצוא בע"מ, היא חברה ישראלית העוסקת ביצוא תוצרת חקלאית מישראל. שוק היעד המרכזי שלה הוא אירופה אך היא פעילה גם במדינות אחרות בעולם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הכל התחיל מגיל אפס עוד כשהייתי תינוק, אני זוכר את עצמי דורך על רגבי עפר“

הקשר הרב דורי