מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא קובי איש צבא הקבע

אני וסבא שלי כשהייתי קטנה
סבא שלי בשירות הצבאי
סיפור חייו של קובי בן דור, שירותו הצבאי

סיפורו של סבא קובי בן דור

רקע משפחתי

לאימא של סבא קראו מרים ולאבא של סבא יצחק. הם עלו בשנת 1930 לישראל מתימן בתקופת המנדט הבריטי. בתקופה ההיא האימפריה הבריטית שלטה בכל המזרח התיכון כולל בארץ ישראל. הבריטים קיבלו את ההורים של סבא בצורה חיובית ואף נתנו להם דונם אדמה ברחובות לבנות את ביתם. (בתקופה ההיא לאדמות בארץ ישראל כמעט ולא היה ערך כי מרבית ישראל הייתה שוממה).

מרים ויצחק ההורים של סבא, עלו כשהיו זוג צעיר והשאירו את המשפחה שלהם בתימן, בהתחלה היה קשר מכתבי עם ההורים שלהם בתימן, וכאשר הוקמה המדינה בשנת 1948 הקשר נותק, כי מאז שהוקמה מדינת ישראל היהודים שנשארו בתימן חיו בהסגר, תחת פיקוח השלטונות ובעוינות מוחלטת כלפי מדינת ישראל, לא איפשרו חופש תנועה וחופש תקשורתי ליהודים שנשארו שם, ומאז הם לא ראו את הוריהם לעולם. סבא שלי ואחיו לא ראו מעולם את סבא וסבתא שלהם.

ילדות

כשסבא שלי, קובי, היה ילד קטן, בשנות ה-50 של המאה הקודמת התייצבה בחורה צעירה אצל אבא של סבא שלי ואמרה לו: "אני אחותך" זו הייתה אחותו הצעירה, שנולדה לאחר שעזב את משפחתו בתימן, היא הצליחה להגיע לארץ ישראל בדרך לא דרך ונשארה לגור בארץ. הסיפור הזה מגלם את הטרגדיה המשפחתית של ההורים של סבא שלי ולמעשה ההורים של אבא של סבא שלי נותרו בתימן עד מותם, הסיפור הטביע את חותמו על סבא שלי ואחיו.

שירות צבאי

סבא שלי שירת בצה"ל 32 שנים, הוא התגייס לצבא בפברואר 1971 והשתחרר במרץ 2003. הוא התחיל את שירותו הסדיר בסיירת אגוז והמשיך בשירות קבע בתפקידי ארגון ביחידות המודיעין המיוחדות. הוא סיים את שירותו הצבאי בתפקיד מטה באגף המודיעין בצה"ל.

סבא בשירות קבע בצבא

תמונה 1

מקצוע ועיסוק

לסבא שלי יש תואר במנהל עסקים ותואר בתעשייה וניהול, לכן זה היה אך טבעי עבורו לבחור לעסוק ביעוץ לאנשי עסקים לאחר שירותו הצבאי. סבא שלי, במשך שנים, נתן יעוץ לעסקים בסדר גודל קטן ובינוני בכל תחומי הארגון, החל מהכנת תוכניות אסטרטגיות, פיקוח ובקרה, תפוקות ייצור, תגמולי שכר לפי סטטיסטיקות, שיווק ופרסום, תכנון פיננסי, בקרת איכות וכדומה.

משפחה

סבא שלי הכיר את סבתא שלי אילנה בשנת 1976. הוא גר אז בדירת רווקים בקיראון. ממש במקרה סבתי אילנה הגיעה לביקור אצל אחותה שגרה בבניין ממול, יום אחד הוא ראה אותה הולכת עם חברה שלה ונגש אליה ושאל אותה אם הוא יכול לקבל את הטלפון שלה. סבא וסבתא שלי התחתנו בינואר 1977 ונולדו להם שלושה ילדים, דודה שלי טלי נולדה ביוני 1979. לילך, אימא שלי, נולדה בספטמבר 1983. דוד שלי יניב נולד ביוני 1986. דודה שלי טלי הייתה סרן בצה"ל ולאחר מכן עשתה תואר ראשון במנהל עסקים והייתה מנהלת הלשכה של מנכ"ל פלאפון, אבל בהארה של רגע הבינה שהיא אוהבת ילדים ורוצה לחנך אותם, היא עשתה תואר ראשון בחינוך, תואר שני ביעוץ חינוכי וכיום היא מנהלת גן ילדים. אימא שלי לילך, למדה בנקאות ושוק ההון וכיום היא סמנכ"לית בסוכנות ביטוח. דוד שלי יניב לאחר שירותו הצבאי למד לימודי תעודה של טכנאי מתח נמוך ועסק באבטחה ומיגון בתים ועסקים, התקנה של מצלמות ואזעקות, כיום הוא לוחם אש ברשות לכיבוי והצלה.

הזוית האישית

סבא קובי: היה מרגש לספר לנועם הסטוריה אישית, מכיוון שאלה לא דברים שאנחנו מדברים עליהם בחיי היום יום.

נועם: נהנתי מאוד לשמוע את הסיפור של סבא שלי, למדתי דברים חדשים ומעניינים עליו שלא ידעתי. זה מה שאני עשיתי.

מילון

סטטיסטיקות
סטטיסטיקה היא כלי להבנה ולמחקר של נתונים.

סיירת אגוז
סיירת אגוז הוקמה לראשונה בשנת 1956, כסיירת הפיקודית של פיקוד הצפון בהוראת אלוף פיקוד הצפון, יצחק רבין, אחרי שישראל פלשה לסיני במהלך מבצע "קדש". מקימה ומפקדה הראשון היה אריה גרדי. הסיירת פורקה בשנת 1974. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” סבא שלי ואחיו לא ראו מעולם את סבא וסבתא שלהם. “

הקשר הרב דורי