מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ציון נפצע במהלך השירות הצבאי

תמונה של וסבי בסוף העבודה
תמונה של סבי בזמן הצבא
סיפור החיים של סבא ציון

שמי ליאל, במסגרת המעורבות החברתית, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, ובחרתי לתעד את סיפורו של סבי ציון שמור. סבי ציון נולד בתאריך 22/08/1938, בישראל, בשכונת מחנה יהודה. שם  אביו, סבא רבא שלי משה שמור. ושם אמו, סבתא רבתא שלי, שושנה שמור.  אביו, משה נולד בתימן. סבא רבא שלי היגיע לישראל לפני 120 שנה, בעלייה הראשונה והוא התיישב במחנה יהודה. אז כל אחד קיבל דונם אדמה. סבא רבא עבד בפרדס שלו.

ילדותי

בילדותי למדתי בבית ספר במחנה יהודה מכיתה א' עד ד' לאחר מכן עברנו דירה לפג'ה, אז עברתי לבית ספר קיבוץ גלויות בפתח תקווה. שם למדתי מכיתה ה' עד ו',  לאחר מכן עברתי ללמוד בבית ספר הס. כל יום הייתה לי הליכה של שעה לבית הספר וחזרה. הייתי בתנועת נוער מחנות עולים, הייתה תלבושת אחידה חולצה כחולה ומכנס חאקי קצר וסנדלים. עד שהתגייסתי לצבא הייתי  חבר בבתנועה נוער.

שירות צבאי

שירות צבאי עשיתי בחייל השריון בחטיבה 7 בזמנו של הרמטכ"ל דדו. בעת השירות הצבאי נפצעתי מתקרית, כמישהו פלט כדור ונפצעתי ברגל, זה קרה בזמן שהייתי בשירות בג'וליס. בתקופת שירותי בצבא עבדתי במשרד של דדו והייתי פקיד שם. אחרי שנפצעתי הורידו לי את הפרופיל ונאלצתי לשרת בתפקיד פקידותי בבסיס ג'וליס.

סבא ציון בתקופת השירות שלו

תמונה 1

בהמשך עבדתי בחברת אוסם, הייתי שם אחראי על האחזקה. כשנקראתי לשירות מילואים, ממקום עבודתי, מחברת  אסם, היגישו ולת"ם  (ועדה לתיום מילואים), ומשרד הביטחון שחרר אותי משירותהמילואים ומלהשתתף במלחמות.

סיפורו של חפץ מיוחד ענק לצואר

החפץ הזה שימש את הכלות בתימן, הן היו עונדות את השרשרת. המקום שבו השתמשו בחפץ הוא בחתונות. החפץ נימצא בבעלות של סבתא שלי. המשמעות שיש לסבתא שלי לחפץ, היא משמעות חשובה מאוד, מפני שהיא קיבלה את זה מאחותה שנפטרה. החפץ מיוצר בצורה מיוחדת כך שיתאים לכל אישה ושיהיה לה נוח לענוד אותו. הוא עשוי מכסף טהור.

תמונה 2

יציאה לגמלאות וחוויותיי היום

קודם כל אני קם בבוקר, יושב אוכל ארוחת בוקר, אחרי זה אני מתלבש ועושה הליכה לגינה השכונתית, שם יש  מתקני כושר. חוזר הביתה מתארגן עולה לאוטו ונוסע לעשות קניות בשוק פתח תקווה. יש ימים שאני נוסע לטייל בקניון. החלום שלי זה להיות בריא כל הזמן. יש לי 13 נכדים, התחביבים שלי הם לטוס ולטייל בעולם ולראות מקומות חדשים ותרבויות שונות.

הזוית האישית

ליאל: היה לי כיף לגלות דברים חדשים על סבי, כמו הפציעה שלו בזמן הצבא, חוויות מבית הספר שסיפר לי הקושי בתחבורה ציבורית בתקופה שהוא גדל הכול היה רגלי ולא כמו היום לכל מקום ברכב, סבי הוא סבא מצד אימא.

סבא ציון: מאוד נהנתי לספר את סיפור חיי לנכדי ישבנו כמה שעות וסיפרתי לו את כל החוויות שעברתי בילדותי ובתקופת הצבא זה חיזק את הקשר שלנו הוא שאל שאלות והתעניין מאוד.

מילון

ולת"ם
ועדה לתיאום מילואים.

ציטוטים

”זה תרם לחוויה המשותפת שלנו בכך שזה הקריב ביני לבין סבא, היה נחמד לעשות אתו עבודה בייחד.“

הקשר הרב דורי