מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ציון שירת בגולני

סבא ואני
סבי בילדותו
סיפורו של סבא ציון

סיפורו של סבא ציון נחשון

בית ההורים והשכונה

הוריו של סבי עלו מתימן בשנת 1949 והגיעו למעברה בכפר סבא. סבא שלי נולד וגדל בכפר סבא. בכיתה ד', עברה משפחתו לרמת גן. בשכונה שלהם כל הבתים היו בצורת מעגל ובתוכו בית כנסת, פרדס, מגרש כדורגל וגן שעשועים קטן עם שתי נדנדות.

כל יום לאחר בית הספר סבא שלי היה הולך למגרש הכדורגל, שם היה מבלה רוב הזמן עם חבריו. בנוסף הם שיחקו ב – 5 אבנים ואספו בולים.

הם גרו בבית עם חדר אחד לשינה, מטבח ושירותים. הם היו מכבסים בעצמם את הבגדים ומתקלחים עם דלי. בבית לא היה מקרר והם היו קונים קוביות קרח וכך שומרים על המזון. לא היה גז והיו משתמשים בפתיליה כדי לבשל והם היו צריכים לקנות נפט כדי שיהיה חשמל. בחצר הבית הם גידלו עז ששמה "יעל" ושתו מהחלב שלה.

לאימא של סבא שלי קראו סעדה ולאבא שלו חיים. סבא שלי לא זוכר את אבא שלו, כי הוא נפטר כאשר סבא שלי היה ילד קטן בן שלוש. אמו שנשארה אלמנה דאגה לכל האחים שלו ועבדה כעובדת ניקיון במס הכנסה. לסבא היו שלושה אחים בוגרים ממנו: חיים, לאה ובתיה.

את כל ילדותו בילה סבי עם אמו ואחותו בתיה שגדולה ממנו בארבע שנים. שני אחיו  הגדולים: חיים ולאה היו גדולים ממנו בהפרש של חמש עשרה שנים והם כבר עזבו את הבית והקימו משפחה.

אימא שלו הייתה קונה אוכל במכולת השכונתית, סבא לא היה אוכל ממתקים בילדותו, כי לא היה להם, הוא היה אוכל רק פירות, פיתות ומרק של אימא שלו שהיה המאכל האהוב עליו.

בית ספר

סבא שלי למד עד כיתה ד' בכפר סבא ואז משפחתו עברה לרמת גן. סבא סיפר שלא היו הרבה מורים וגם המורים שהיו לא לימדו הרבה. חלקם נתנו להם לצאת לשחק כדורגל בחוץ במקום ללמוד. בהפסקות היו משחקים בכדור.

בכל בוקר בשעה שמונה התקיים מסדר לתלמידים ליד דגל המדינה ממש כמו בצבא. בשיעור מי שהיה מפריע היה מקבל מכות עם סרגל או צביטה ביד או באוזן, זה לא כמו היום.

שירות הצבאי

בצבא סבא שלי שירת בגולני וזה היה ממש קשה. הוא השתתף במלחמת יום כיפור, נלחם במצרים, אכל מנות קרב, ושתה מג'ריקנים עם מים מלוכלכים.

הגדוד שלו זחל בתעלות, סחב טנקים, סחב את גשר הגלילים שהתפרק להם בדרך, והם עברו הרבה. סבא שלי עשה מילואים 80 יום ועל תרומתו קיבל תעודת הוקרה מהצבא.

תפקידים ומקומות עבודה

ישר אחרי הצבא סבא שלי עבד כמדביק טפטים במשך שלוש שנים ולאחר מכן עבד כצבעי לכמה שנים.

אח"כ עבד כלוטש יהלומים בבורסה ליהלומים ברמת גן  ובגיל 40 עבד כאב בית בבית ספר הבילויים ברמת גן במשך 27 שנים ויצא לפנסיה לפני כמה שנים.

הכרות נישואים ובניית משפחה

סבא שלי הכיר את סבתא שלי קצת אחרי הצבא. הם נפגשו בבית מרפא בגלל שחבר של סבא יצא עם חברה של סבתא ומשם הם הכירו ובילו ביחד הרבה, לאחר שנה התחתנו. אחרי שנה נולדה הבת הבכורה – צאלה שהיא אימא שלי ואחרי שנתיים ילדה נוספת, דודתי מיטל ואחרי כ-15 שנים נולד בן הזקונים – דודי שלומי.

התחביבים של סבא כיום

התחביבים של סבא הם ספורט. הוא אוהב לראות כדורגל, כדורסל אתלטיקה ועוד הרבה. בנוסף, סבא אוהב לשלוח ווינר על משחקים וגם הוא אוהב ללכת הרבה לבית הכנסת ולנוח כי הוא בפנסיה.

סיפור מהילדות

שכסבא שלי היה ילד הייתה לו ולמשפחתו עז בחצר ושמה יעל, והיא הייתה מביאה להם חלב. יום אחד יעל נעלמה, סבא שלי ואחים שלו חיפשו אותה בפרדסים במשך כמה שעות עד שראו שמישהו גנב אותה, אבל הגנב לא הספיק לברוח והשאיר אותה על העץ ואז הם מצאו אותה וזה סיפור שסבא שלי לא ישכח.

סדר היום של סבא כיום

סבא מתעורר בשעה חמש וחצי בבוקר והולך לבית הכנסת לאחר מכן אוכל ארוחת בוקר, מנקה את הבית והולך לקניות, נח ורואה כדורגל בטלוויזיה.

הזוית האישית

כרמל: היה מהנה ללמוד יותר על סבי ולדעת איך הוא היה חי.

מילון

פתיליה
מנורת בישול המשמשת לבערה

ציטוטים

”"חוויה של פעם בחיים" “

הקשר הרב דורי