מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא צביקה אלוף משנה

סבא צביקה ואני
כשסבא צביקה היה קטן
סיפורו של סבא צביקה

סיפור ילדות – 1945

בשנת 1945 סבא צביקה נולד ברחובות, שהייתה מושבה קטנה בתקופה זו (עשרת אלפים תושבים בערך). ההורים שלו היו סבא אורי וסבתא צילה.

תמונה 1

ההורים של סבא צביקה

סבא אורי הגיע לארץ בשנת 1936 עם העלייה של השומר הצעיר מליטא לקיבוץ כפר בלום, מאוחר יותר עבר לתל אביב שם פגש את סבתא צילה בשנת 1942.

סבתא צילה הגיעה בשנת 1938 באניית מעפילים לחוף הבונים עם העליה הבלתי-לגלית של תנועת בית"ר מפולין. לאחר מכן עברה לראש פינה ומשם למושב משמר הירדן. לאחר התקפות רבות של פורעים ערבים במקום היא עברה לתל אביב ושם פגשה את סבא אורי, התחתנה איתו ועברה לגור ברחובות.

סבא צביקה נולד ברחובות וגר עם ההורים שלו (צילה ואורי ימי)  ברחוב גורדון ברחובות בחדר אחד, עם מטבח ואמבטיה משותפים לכל הדיירים. באמבטיה לא היה דוד חשמלי אלא דוד שמתחתיו היה מתקן עצים שהיה מחמם את המים. לידם היתה נגרייה שהייתה שייכת לבעלי הבית, כך שלא היתה להם בעיה של מחסור בעצים. בעלי הבית והנגריה היו משפחת יעקובי שקיבלו את ההורים של סבא לחדר שהם גרו בו באותה שנה.

סיפור ילדות – 1948

כשסבא היה בן שלוש הוקמה מדינת ישראל והחלה מלחמת השחרור. אבא של סבא (אורי) היה מגויס אז לקחו אותו לפעולות של הצבא (באותה שנה הרבה אנשים היו מגויסים לצבא). התקופה הייתה קשה משום שהרבה אנשים נהרגו באותה שנה.

סיפור ילדות 1951-1950 

בגיל חמש ירד שלג ברחובות (סבא שלי לא ידע מה זה שלג) הם טיילו בשלג וזרקו אחד על השני (מאז לא ירד שלג ברחובות), חלק מהחברים שהיו איתו בגן הילדים נשארו חברים שלו עד היום.

תמונה 2

תמונה מימי הגן

סיפור ילדות 1952-1953

כשסבא שלי היה בן שש וחצי נולד אחיו משה (מוקי) וסבא התחיל כיתה א'. הם עברו לדירה חדשה ברחוב קטן ליד רחוב יעקב (כיום הרחוב הקטן נקרא רחוב החלוץ). הם עברו לבית שאבא של סבא (סבא אורי) בנה בעצמו.

סבא צביקה הלך לבית ספר שנקרא סמילנסקי (כיום הוא עדיין נקרא בי"ס סמילנסקי) על שמו של הסופר משה סמילנסקי.

כשסבא היה בכתה ז', הוא הצטרף לתנועת נוער מכבי הצעיר ואחר כך גם התחיל לשחק בקבוצת כדורסל של מכבי רחובות ששיחקה בליגה הלאומית עד שהתגייס לצבא. בתנועת מכבי הצעיר הוא היה מדריך של קבוצת ילדים ויצא עם חבריו לטיולים ומחנות אהלים.

תמונה 3

תקופת השירות הצבאי – 1963

סבא צביקה התגייס בתל השומר בשנת 1963. לפני הגיוס עשה מבחנים לקורס טייס והתקבל. הוא היה בקורס טייס כשנה. בשלב השלישי הוא לא עבר ונאלץ לעזוב את הקורס. אחרי שהוא עזב הציעו לו לעבור לקורס נווטים, אבל הוא בחר לעבור לקורס קציני בקרה אווירית אותו סיים בהצלחה בשנת 1964 .

היכרות עם סבתא רבקה 1966-1965

כשסבא צביקה היה חניך במכבי הצעיר ברחובות, הוא יצא לקורס מדריכים שם הוא פגש את סבתא רבקה, שהיגיעה ממכבי תל אביב וגם רצתה להיות מדריכה. הם עברו את הקורס ביחד עם עוד חברים שלהם והפכו שניהם למדריכים במכבי הצעיר.

סבתא רבקה גרה בתל אביב ולמדה להיות מורה במכללת לוינסקי. בשנת 1966 סבא צביקה וסבתא רבקה סיימו את שירות החובה בצבא והתחתנו. סבא וסבתא עברו לגור בגדרה בצריף באזור שיכון הקצינים של חיל האוויר, ואחרי כשנה עברו לגור בראשון לציון.

תמונה 4

שירות צבאי בקבע 1967

בסוף שנת 1964 סבא צביקה היה קצין בקבע בחיל האוויר. בשנת 1967 השתתף כקצין בקרה אווירית במלחמת ששת הימים במבצע הגדול שבו חיל האוויר השמיד את חילות האוויר של מצרים, סוריה וירדן. הצבא כבש את סיני, ירושלים ורמת הגולן.

במהלך שנת 1967 נולדה לסבא צביקה ולסבתא רבקה בת בשם קרן (שבועיים לפני מלחמת ששת הימים).

בשנים 1967-1970 סבא צביקה השתתף במלחמת ההתשה ובמבצעים רבים נוספים. סבתא רבקה הייתה מורה ולימדה בבית ספר ברחובות שבו סבא למד כילד. אח"כ סבתא רבקה הפכה למנהלת בית הספר.

בצבא קבע במצפה רמון 1970-1972

בשנת 1970 סבא ומשפחתו עברו לגור במצפה רמון, שם הוא היה קצין המבצעים של יחידת הבקרה האווירית. בשנת 1971 נולד להם בן בשם זהר (אבא שלי). סבתא רבקה לימדה בבית ספר יסודי במצפה רמון.

בשנת 1972 סבא צביקה וסבתא רבקה חזרו לגור בראשון לציון עם זהר וקרן. סבא המשיך לשרת ביחידות חיל האוויר ועבר תפקידים שונים. בשנת 1976 הוא עבר להית מפקד יחידת הבקרה האווירית בסיני באזור שנקרא "רפידים" במרכז סיני.

לאחר התקופה בסיני, סבא חזר לשרת באזור המרכז והיה בתפקידים שונים במטה חיל האוויר שבהם עסק בפיתוח של מערכות מחשבים חדשות עבור יחידות חיל האוויר.

סבא אלוף משנה  – 1981

בשנת 1981 סבא צביקה קיבל דרגת אלוף משנה והתמנה למפקד מערך הבקרה האווירית של חיל האוויר. סבא השתחרר מהצבא בשנת 1983. באותה תקופה סבתא רבקה הייתה מנהלת חטיבת ביניים בן גוריון בראשון לציון.

שחרור מהצבא – 1983

בשנים 1983-1985 סבא צביקה, סבתא רבקה וזהר (אבי) טסו לדרום אפריקה וגרו בעיר פרטוריה, בירת דרום אפריקה. אבא שלי, זהר, היה בן 12 ולמד בבית ספר יהודי בפרטוריה. אחותו קרן נשארה בארץ ללמוד בתיכון. אחריי שנתיים סבא צביקה וסבתא רבקה חזרו לארץ לדירה בראשון לציון.

בשנים 1986 – 1988 סבא צביקה וסבתא רבקה עברו לגור בסינגפור לצורך עבודתו של סבא. אבי זהר נשאר בארץ ללימוד בתיכון בראשון לציון, ואחותו קרן שרתה בחיל האוויר. שניהם נשארו לגור בדירה בראשון לציון כשההורים היו בחו"ל.

סיפור היכרות עם סבתא עפרה

באמצע שנת 1993 סבתא רבקה נפטרה וסבא צביקה היה בן 48 והוא רצה להכיר מישהי. הוא פגש חברה משותפת שהייתה מורה אצל סבתא רבקה בבית ספר והיא הכירה לו את עפרה. באותו זמן עפרה הייתה דוברת עיריית כפר סבא. אחרי שנה בערך הם עברו לגור ביחד בכפר סבא.

העבודה של סבא 

לאחר שסבא חזר מדרום אפריקה בשנת 1985 הוא החל לעבוד בחברת ייעוץ בנושא מערכות ממוחשבות לתעופה.

לאחר מכן הקים עם חברים שלו חברה שעסקה בתחומי ארגון, יעוץ ופסיכולוגיה ובנו מערכות מחשבים בתחומים האלה. הם היו מהראשונים בעולם שבנו מערכת מחשב מיוחדת שעסקה במבחני מיון פסיכומטרי עבור חברות גדולות כדי לבחור אנשים שחיפשו עבודה לתפקידים כמו מנהלים, טייסים, מהנדסים, פקחי טיסה, מזכירות ועוד. במסגרת העבודה שלו הוא ביקר בהרבה ארצות בעולם שקנו את המערכות שלהם.

לימודים

סבא למד לתואר ראשון בכלכלה וסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב. תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. תואר דוקטור באוניברסיטת חיפה בתחום שנקרא התנהגות ארגונית. (בחוג לסוציולוגיה).

הזוית האישית

עדי: עבודה מיוחדת ומשמעותית. אהבתי לשמוע מסבא את סיפור החיים שלו וללמוד עליו ועל משפחתו. חשוב להמשיך בתכנית הקשר הרב דורי ולהעלות את הסיפורים לאתר של בית התפוצות, מוזיאון אנו, כדי שישמרו לדורי דורות.

סבא צביקה: שמחתי להעביר את העבודה ולספר על חיי. נהניתי מהשיחה וההתעניינות של עדי.

מילון

בקרה אווירית
מערך הבקרה בחיל האוויר הישראלי אחראי על יצירת התמונה האווירית, תמונה של כל כלי הטיס הנמצאים במרחב האווירי של מדינת ישראל וסביבתה.

כפר בלום
כְּפַר בְּלוּם הוא קיבוץ באצבע הגליל, מדרום מזרח לקריית שמונה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. מייסדי הקיבוץ הם עולים בוגרי תנועת הבונים מאנגליה ותנועת נצ"ח מאסטוניה, ליטא ולטביה, ששהו בהכשרה באפיקים ובבנימינה, וכונו בשל מוצאם "הקיבוץ האנגלו-בלטי". בשנת 1941 התיישב גרעין הקיבוץ בתל נעמה ובשנת 1943 עלה הקיבוץ לקרקע בעמק החולה ונקרא על שם לאון בלום, שהיה ראש ממשלת צרפת בשנים 1936–1939. ברחבת הדשא במרכז הקיבוץ נמצאת אנדרטה לזכרו של לאון בלום ובה פסל של ראשו. (ויקיפדחה)

ציטוטים

”הערך של אהבת המדינה הוביל אותי בחיים“

הקשר הרב דורי