מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא פול עוז מספר על עלייתו לארץ

סבא ואני באירוע משפחתי
סבתא וסבא ביום החתונה
המסע מתוניסיה לארץ ישראל

קוראים לי שאול עוז, נולדתי בתוניסיה בזמן מלחמת העולם השנייה, בתאריך 2.6.1940. נולדתי בשם פול רנה, קראו לי ככה על שם ראש ממשלת צרפת שהגיע באותו יום לתוניס. כשעליתי לישראל, שינו לי את השם לשאול, אבל בבית עדיין קוראים לי סבא פול. שם המשפחה שלי הוא עוז – השם שונה (עוברת) כאשר הגעתי לארץ. השם המקורי של סבא שלי היה עזוז (כוח) וכשעיברתו אותו הוא הפך לעוז.

אני השלישי מבין האחים. היינו ארבעה. אני זוכר שאחותי הגדולה מאוד פינקה אותי. כיום רק אחותי הקטנה חיה אבל יש לה בעיות זיכרון ואנחנו כבר פחות בקשר.

גדלתי בבית בתוניסיה בעיר תוניס בבניין לבנים בן חמש קומות. גרנו בבית שש נפשות ולעיתים סבא וסבתא שלי הצטרפו אלינו למספר ימים. כשהייתי קטן אמא שלי שרה לי שירים בצרפתית שעד היום אני זוכר ושר לעצמי זוכר את המילים. בגיל חמש הלכתי לגן בשם מטרנל (הפירוש של מטרנל הוא אימא). בגן כל הילדים היו לבושים בחלוק לבן. התחביבים שהיו לי כללו צופים, קריאת ספרים על ישראל ובגיל 10 קראתי את ספרו של בגין – המרד. אני זוכר את חגיגת בר המצווה שלי שהתקיימה אצלי בבית. קנו לי חליפה אפורה עם שני חלקים כל החברים שלי בא אלי הבית לחגיגה. כשעליתי ליסודי למדתי בבית ספר אליאנס. זה היה בית ספר ליהודים. עד כיתה ט' למדתי בתוניס, כאשר הגעתי לארץ השלמתי בגרויות. האירוע המשמח הזכור לי כשהייתי ילד זה כאשר עלינו לארץ עם עליית הנוער. כשעליתי לארץ הייתי בן 15, עליתי לארץ לבד במסגרת עליית הנוער. נשלחנו לקיבוץ אלוני יצחק. עליתי לארץ מתוך ציונות ואהבת ישראל. בגיל 19 התגייסתי לצבא, שירתי בחיל הים. במילואים העבירו אותי לחיל שריון. השתתפתי במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור.

המקצוע הנרכש שלי היה עובד מעבדה רפואית בו עבדתי  35 שנה עד לפרישה לגימלאות. עבדתי בעבודה הזאת כי אהבתי כימיה ונהניתי מהעבודה.

הכרתי את אישתי כוכבה בצבא. התחתנו בשנת 1966, הייתה מסיבת חתונה והיה מאוד כיף.

ביום נישואי לכוכבה

תמונה 1

הילדים שלי והנכדים שלי חיים בארץ. יש לי בן אחד, שתי בנות ושבעה נכדים חמודים שכיף לי לבלות איתם.

הזוית האישית

דניאל: היה לי מאוד מעניין לראיין את סבא שלי ולפגוש אותו, ללמוד עליו עוד דברים, על העלייה שלו ואיך היה לו בילדות.

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

ציטוטים

”עליתי לארץ לבדי בגיל 15 בעליית הנוער, התאקלמתי והקמתי משפחה “

הקשר הרב דורי