מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא עופר והטנק

סבא שלי ואני במפגש בקשר הרב דורי
תמונה של סבא שלי ומשפחתו
הפגיעה בטנק במלחמת יום הכיפורים

סבי עופר גורן נולד בנהלל ב1951.

נַהֲלָל הוא מושב העובדים הראשון בארץ ישראל, נמצא בצפון הארץ בעמק יזרעאל, משתייך לתנועת המושבים, ונמצא בתחומי המועצה האזורית עמק יזרעאל. שטחו כ-8,700 דונם. נהלל נוסד בשנת 1921 בח' באלול תרפ"א, והוא מוכר רשמית כמושב העובדים הראשון בארץ. (ויקיפדיה)

הוא גדל בנהלל ולמד בבית הספר יסודי נהלל, באותו בית ספר שאני כרגע לומד. לסבא שתי אחיות תמר ונטע. סבתא רות אמא של סבא נפטרה כשסבא היה בן עשר.

כשסבא היה ילד/נער הוא עזר במשק. העזרה הייתה לפי עונות השנה: בחורף קטיף אשכוליות, בקיץ קטיף אגסים ותפוחים, ולקראת הסתיו איסוף פקאנים. במשך כל השנה עזר סבא ברפת המשפחתית.

סבא התגייס לצבא בגיל שמונה עשרה לחיל השיריון, ולמד להיות נהג בטנק. האימונים היו בחולות בנגב. טנק שוקל חמישים טון. בטנק יש ארבעה אנשי צוות: נהג, טען קשר, תותחן ומפקד הטנק. סבא עבר קורס מפקדי טנקים ושירת ברמת הגולן. קורס מפקדי טנקים הוא הקורס המכשיר לוחמי שריון לפקד על טנק בחיל השריון. משכו כארבעה חודשים, בהם לומדים ומתרגלים החיילים את הטכניקות והמיומנויות הנדרשות לפיקוד והפעלת צוות טנק. (ויקיפדיה)

הסיפור של סבא התחיל במלחמת יום הכיפורים. מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. (ויקיפדיה)

סבא נקרא למלחמה ועלה לרמת הגולן. אומנם סבא היה מפקד טנק, אך בגלל שהיו חסרים נהגים סבא היה נהג. הם נלחמו נגד הצבא הסורי שפלש לרמת הגולן, וביום השלישי של המלחמה הטנק נפגע משלושה פגזים. רק סבא הצליח להיחלץ מהטנק. סבא נפגע בעיניים ובאוזניים, ואחרי כמה ימים שוחרר מבית החולים וחזר לעבוד במשק.

הזווית האישית

אוהד: החוויה בתוכנית הקשר הרב דורי, הייתה מהנה ולמדתי על סבא הרבה דברים שלא ידעתי. אני מאחל שימשיך לספר לי סיפורים.

מילון

רמת הגולן
רמת הגולן הוא אזור בצפון-מזרח מדינת ישראל, ממזרח לכנרת ולירדן ההררי. רמת הגולן היא רמה שטוחה השוכנת בין אפיק הירמוך ומעיינות חמת גדר בדרומה, רכס החרמון בצפונה, הכנרת ועמק החולה במערבה, ומישורי הבשן והחורן במזרחה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הם נלחמו נגד הצבא הסורי שפלש לרמת הגולן, וביום השלישי של המלחמה הטנק נפגע משלושה פגזים“

הקשר הרב דורי