מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא סשה שאולסקי עולה לישראל מרוסיה

גיא וסבא סשה
סבא והאחים ברוסיה
Привет из СССР

שמי גיא שאולסקי אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. יכולנו לבחור עם מי להשתתף בתכנית ואני בחרתי בסבא של, סשה שאולסקי. סבי סשה נולד ברוסיה במחוז רוסטוב.

רוסטוב, היא עיר נמל בדרום-מערב רוסיה, היא בירת מחוז רוסטוב, העיר נמצאת על שתי גדותיו של הנהר דון. ברוסטוב, הייתה קהילה יהודית גדולה. ראשוני היהודים הגיעו לרוסטוב לאחר היווסדה בשנת 1796. "בשנת 1836 הגיע מספר המשפחות היהודיות ל-73. בשנת 1901 הוקם בית הכנסת בעלי המלאכה (המבנה נשרף במהלך מלחמת העולם השנייה). העיר שימשה מרכז לתנועת חב"ד בין 1915–1924, בה כיהנו כאדמו"רים הרב שלום דובער שניאורסון (שאף טמון שם) ובנו הרב יוסף יצחק. באוגוסט 1942 רוכזו יהודי רוסטוב בזמיובסקאיה באלקה ונורו שם למוות….מפקד המרד במחנה ההשמדה סוביבור, אלכסנדר פצ'רסקי הוא בן העיר ואף חזר להתגורר בה לאחר המלחמה עד למותו". (ויקיפדיה)

הסיפור שלנו מתחיל בעירייה קטנה ברוסטוב כשסבא שלי נולד בשנת 1948. הוא כמובן עוד היה קטן ולא הייתה לו תעודה כאזרח.  בשנת 1954, סבי למד בבית הספר מספר 7. בתקופה ההיא בבתי הספר שם נקראו בשם מספר.

סבא בילדותו

תמונה 1

כשסבא בגר בשנת 1967, הוא התגייס לצבא בפולין. הוא שירת שם בצבא בחייל התותחנים. בתום שירותו הצבאי התחיל לעבוד לפרנסתו. בחופשות, נהג ללכת לשפת הים ושם גם באחת הפעמים פגש את סבתא שלי, מרינה. זה היה בשנת 1970. לאחר תקופת חברות של כשנתיים הם החליטו להתחתן ובשנת 1972 נישאו. כשנה לאחר נישואיהם נולד להם בנם הראשון, הבכור, רומן בשנת 1973, רומן הוא האבא שלי. ארבע שנים לאחר מכן כשאבי היה בן ארבע, נולד אחיו אנטולי, שהוא הדוד שלי.

 סבא והאחים שלו ברוסיה

תמונה 2

העלייה לישראל

כל השנים רצו בני המשפחה לעלות לישראל וחלמו על כך, אך זה לא התאפשר. בשנת 1979, הם ניסו לקבל אשרה, לעלות ארצה אך הק.ג.ב לא אישרו להם מאחר ובאותה תקופה, הייתה מלחמה באפגניסטן והפעילו סנקציות על רוסיה. מלחמת אפגניסטן –  "הייתה מלחמה שערכה ברית המועצות באפגניסטן כנגד מורדים אסלאמיים שביקשו להפיל את ממשלת אפגניסטן. המלחמה נמשכה 10 שנים, מ־1979 עד 1989. עצרת האומות המאוחדות גינתה פלישה זו, ובהחלטת עצרת האו"ם מס' 37 מיום 29 בנובמבר 1983, הוצהר כי על ברית המועצות להסיג את כוחותיה מאדמת אפגניסטן". (ויקיפדיה). מאחר והוטלו סנקציות על רוסיה, היא לא איפשרה ליהודים לקבל אשרות יציאה.

בשנת 1988, משפחתו של סבי, הצליחה לעלות ארצה. הם היגיעו לישראל והופנו לקריית מוצקין. ההתחלה הייתה קשה, כמו כל ההתחלות. בעיקר קשיי שפה ופרנסה. בשנה הראשונה בישראל, סבא הלך לאולפן ללמוד את השפה העברית לאחר מכן התחיל לעבוד עם קבלן.

הזוית האישית

גיא שאולסקי: היה לי כיף ומאוד מעניין לגלות על העבר של סבא שלי ושל כל המשפחה. נהינתי מהזמן שביליתי עם סבא והמשפחה בזכות התוכנית.

מילון

ק.ג.ב
ק.ג.ב – "הוועדה לביטחון המדינה"; בעברית מתועתק גם בצורת: קג"ב, קרי: קָה-גֶה-בֶּה; מוכר בישראל גם בראשי התיבות הלטיניים - KGB). הגוף המרכזי שעסק בריגול, היה ארגון הביון וכן המשטרה החשאית של ברית המועצות, החל מה־13 במרץ 1954 ועד ה-6 בנובמבר 1991. המפקדה הראשית של הק.ג.ב. נמצאה בכיכר דזרז'ינסקי 1 (כיום לוביאנקה) שבמוסקבה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מה כל כך קשה פה" - הכל אפשרי“

הקשר הרב דורי