מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא סיפר לנו כל ערב סיפור – ירדנה טובול

סבתא ירדנה עם הנכדה ליה
סבתא ירדנה בצעירותה
חוויותיי מבית סבא וסבתא והשפעתם המבורכת על חיי

שמי ירדנה טובול ואני משתפת את סיפורי בתכנית הקשר הרב דורי, עם נכדתי ליה מביה"ס הדרור תל"י מבשרת ציון.

הילדות שלי

נולדתי בישראל בעיר ירושלים בשנת 1958, אני צברית בת 64 וחצי. גדלתי בשכונת מי נפתוח שהייתה עוד לפני קום המדינה כפר ערבי בכפר ליפתא. היינו שמונה אחים: ארבעה בנים וארבע בנות. הבית שלנו היה בצמוד לבית של סבתא וסבא שלי מצד אימא. בכל יום אחרי הגן או בית הספר היינו הולכים לאכול ארוחת צהריים אצלם, כי הוריי היו בעבודה.

סבי עבד בקרן הקיימת לישראל והיה יערן, הוא הביא את הניסיון שלו מהכפר שגדל בו בעיראק ושם עבדו וחיו מחקלאות. גם בבית שלו הייתה לו גינה גדולה ומטופחת והרבה עצי פרי. בכל יום אחר הצהרים הוא נתן לנו הנכדים עבודות בגינה, כמו לקטוף שקדים ולקלף אותם. בכל לילה לפני השינה כל הילדים ישבו מסביבו של סבא והוא היה מספר לנו סיפור אחד מהקובץ של "אלף לילה ולילה". סבא ידע את כל הסיפור בערבית בעל פה וככה למדנו ממנו את השפה הערבית, וגם את האהבה לשמוע סיפורי אגדות.

סבתא הייתה אחראית על הבישולים ועל הפינוקים. אהבתי מאוד את סבא וסבתא שלי ובנוסף אהבתי להיות איתם בכל רגע. מסבתא למדתי טעמים חדשים של מאכלים כמו עלי גפן, ממולאים וקובה – גם טעמו של פרי חדש שקראו לו אבוקדו. מסבא למדתי את האהבה לטבע ולעצים ובמיוחד לספרים ולשפה הערבית. לסבא הייתה השפעה גדולה מאוד על החיים שלי ולאחר מספר שנים רב התחלתי לעבוד בקרן קיימת לישראל וניהלתי את חטיבת משאבי אנוש וכך הכרתי יערנים שעבדו עם סבי בעבר והיו מספרים לי עליו סיפורים על האישיות שלו ועל המקצועיות שלו. גם סבתא השפיעה רבות על האהבה שלי לבישול. ליה נכדתי הבכורה, וכל בני המשפחה מאוד אוהבים לבוא לארוחות אצלי וגם לקחת בקופסאות הביתה.

החלום שרציתי להגשים כילדה

בשכונה שגדלתי בה היה הרבה עוני וסבל של ילדים, לכן חלמתי להיות עובדת סוציאלית ולטפל ולעזור לילדים ומשפחות בשיקום ושיפור החיים שלהם. לאחר שירותי הצבאי הלכתי ללמוד באוניברסיטת ירושלים תואר בעבודה סוציאלית, זה היה המקצוע שלי כשלושים שנה בטיפול בילדים ומשפחות וכך הגשמתי את החלום שלי.

תחביבים מילדות ועד היום

כילדה תחביביי היו מאז ומתמיד לקרוא ספרים, אולי בגלל הסיפורים שסבי היה מספר לי, וגם כשגדלתי המשכתי לקרוא בכל שבוע כמה ספרים, ואפשר לומר שאני "תולעת ספרים". תחביב נוסף שאני אוהבת מילדות ועד היום זה טיולים בטבע ובכל יום אני יוצאת להליכה ביער ובמקומות של שישה קילומטר, בערך כשעה וחצי, ואוהבת להאזין לתכניות רדיו ומוסיקה.

הזוית האישית

ליה הנכדה המתעדת: היה לי ממש חוויה מרתקת להקשיב ולשמוע לראשונה את סיפור ילדותה של סבתא. אני מאחלת לסבתא בריאות ושתגשים תמיד את החלומות שלה.

מילון

קרן קיימת לישראל
קרן קיימת לישראל (קק"ל) (בעבר כונתה הקהק"ל: הקרן הקיימת לישראל) היא חברה לתועלת הציבור. נוסדה בקונגרס החמישי של ההסתדרות הציונית ב־1901 כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית.

ציטוטים

”סבא מספר לנו סיפור מ"אלף לילה ולילה", כך למדנו ממנו את השפה הערבית, וגם את האהבה לשמוע סיפורי אגדות“

”לסבא הייתה השפעה גדולה מאוד על החיים שלי“

”סבתא השפיעה רבות על האהבה שלי לבישול, למדתי ממנה טעמים חדשים של מאכלים כמו עלי גפן, ממולאים וקובה - גם טעמו של פרי חדש שקראו לו אבוקדו“

הקשר הרב דורי