מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מרדכי זנדברג – לפעול בתושיה מול שינויים

סבא ואני בבר המצווה שלי
סבא בטיול
להאמין ביכולתינו ליישם תכניות

שמי עמית, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, מרדכי זנדברג, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת.

סבא נולד בחיפה, הורין – צבי זנדברג וחנה זנדברג (שוורץ) – נולדו בפולין. השם מרדכי נבחר עבור סבא על שם סבו מצד אימא שלו אשר נספה בשואה. שני הוריו הם ניצולי שואה. אבא צבי היה בגטו ורשה, ממנו ברח והצטרף לפרטיזנים היהודים. מתוך משפחתו של צבי (אבא של מרדכי), הוא היה השורד היחידי מתוך אחד עשר נפשות (משפחתו), כל המשפחה המורחבת נספתה בשואה כך שסבא הינו ניצול יחידי ממשפחת זנדברג (למעט בת דודתו מדרגה שנייה שחיה בארצות הברית). האימא חנה – משפחתה מנתה שבע נפשות, היא ועוד שתי אחיותיה שרדו את השואה, עלו לארץ ישראל והקימו משפחות. אביו צבי איבד את אשתו חנה בשנת 1956 כאשר גרו בקיבוץ נווה ים, היא מתה מהתחשמלות. לאחר כשנה המשיך צבי בחייו והתחתן בשנית, מרדכי היה בן שש כשאיבד את אימו.

מרדכי נולד, כאמור, בחיפה, בילדותו עברו מספר פעמים דירה, עד גיל שש עברו לשני קיבוצים ועיר. לאחר שצבי נישא בשנית עברו להתגורר בקריית שמונה, אלו השנים שבהן עבר את ילדותו עד גיל 18 (צבא), המשחקים שבהם שיחקו בילדות היו: כדורגל, מחניים וגולות. החברים הטובים שלו היו: נתן, אברהם ועזרא.

לפני השירות הצבאי למד אלקטרוניקה במסגרת בית ספר הטכני של חייל האוויר בו שירת כטכנאי אלקטרוניקה. לאחר השחרור במסגרת פרטית נסע והשתלם במקצוע האלקטרוניקה בתחום הטלוויזיות בארצות הברית, לאחר ההשתלמות שב לארץ והקים עסק לטלוויזיות ומוצרי אלקטרוניקה (תיקונים ושירות). לאחר מכן, כאשר התחום לא היה כבר רלוונטי, עשה הסבה לתחום הליסינג לרכבים והקים חברה שעסקה בכך, בגיל 60 החליט למכור את החברה והחל לעסוק ביזמות בנייה.

מרדכי הכיר את בת זוגתו ביום העצמאות 1977 במסיבה בטבע שנהוג היה לחגוג בערב יום העצמאות. לאחר כשנה מרדכי וחסינה (בת זוגתו) נישאו בחיפה באולמי כרמל. בת זוגתו חסינה הייתה מיילדת בבית חולים כרמל בחיפה במשך כ-45 שנה בבית חולים. בשנת 1979 נולדה בת הבכורה חן (אימא שלי) לאחר כשנתיים וחצי נולד איתי (דודי). חן ילדה אותי ואת אחי בבית חולים כרמל בחיפה ויילדה אותנו סבתי.

סבי פרש לאחר מכירת עסקיו בשנת 2010 ואז החל לעסוק ביזמות נדלן בצורה לא רציפה אלא לסירוגין, תחום בו הוא עוסק עד היום. תחביביו הם לקום מוקדם בבוקר לרדת לטיילת בחוף הים בחיפה, להנות מטיולים בארץ ובחו"ל עם משפחתו. כמו כן להנות מזמן איכות עם נכדיו.

הזוית האישית

עמית: המסר של סבא מרדכי לדור הצעיר הוא: ראשית לפתח תוכניות, להאמין ביכולתנו ליישמן ולעבוד קשה כדי להשיג את המטרה.

מילון

מסיבת טבע
מסיבה שנערכת בטבע ביער.

אֵלֶקְטְרוֹנִיקָה
אֵלֶקְטְרוֹנִיקָה היא ענף של הנדסת חשמל העוסק בתכנון מעגלים חשמליים המווסתים את תנועתם של אלקטרונים באמצעות רכיבים שונים. בהשוואה לענף הנדסת החשמל ניתן להבדיל בין השניים באופן הבא: חשמל הוא ענף העוסק במעבר של אלקטרונים במוליכים ואילו אלקטרוניקה במעברם בחומרים שאינם מוליכים או מוליכים למחצה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יש לנו ארץ נהדרת“

”כדאי לפתח תוכניות, להאמין ביכולתנו ליישמן ולעבוד קשה כדי להשיג את המטרה“

הקשר הרב דורי