מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מיכאל עלה ממרוקו לישראל בגיל חמש

משתתפי תוכנית יצאו לסיור במנהרות הכותל
משתתפי הקשר הרב דורי בירושלים בסיור
סבא בונה מנועים בחברת מנועי בית שמש

שמי הילה לוינסון, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי בבית סיפרי במעלה המכמש. מבני משפחתי בחרתי להביא את סיפורו של סבא שלי, מיכאל אטיאס.

הדמות שאותה בחרתי, היא סבא שלי מצד אימא שלי. סבא מיכאל נולד במרוקו בשנת 1957, למשפחה בת 13 ילדים. למשפחה הייתה מתפרה במרוקו והם היו תופרים בגדים לאנשי ארמון המלך במרוקו.

העלייה לישראל ממרוקו

בשנת 1962 סבא ומשפחתו עלו לארץ ישראל. סבא שלי היה בן חמש כשעלה עם משפחתו, אך הוא זוכר את ההרגשה הגדולה והציפייה לעלות לארץ הקודש.

סבא ממש זוכר את העלייה, הוא סיפר שהם עלו לארץ באונייה, בדרך הייתה סופה קשה והאונייה עמדה לטבוע לכן ביקשו מהאנשים באונייה להתפלל. סבא מספר כי תפילותיהם נענו והם הגיעו לישראל בריאים ושלמים.

המשפחה של סבא הגיעה ממרוקו ישר למושב אדרת שנמצא בחבל עדולם. משפחתו גידלה במושב עופות למאכל וארטישוק, ובנוסף היו שטחים משותפים של כל אנשי המושב שגידלו בהם ענבים, תפוזים, שקדים, משמש ואבוקדו.

סבא מיכאל עזר להוריו מגיל מאוד צעיר לגדל את האפרוחים, לתת להם אוכל, מים וחיסונים, לבדוק אם יש חלילה איזושהי מחלה שמצריכה דיווח. כשהאפרוחים בגרו והפכו לתרנגולות, היו משווקים אותם. הייתה מגיעה משאית גדולה בלילה וסבא היה עוזר להניח את התרנגולות בתוך כלובים, ואת הכלובים להעמיס על המשאית. סבא מספר שהשיווק של העופות תמיד היה קורה בלילה.

בנוסף לעזרה בלול, סבא היה מסייע במטעים של המושב. היה זורע, חורש ועומל, וכל זה בנוסף לכל שהיה תלמיד. אף פעם לא התלונן על העבודה הקשה, תמיד עזר בשמחה להוריו. סבא אף גידל כבשים והיה מוציא אותם למרעה.

לימים, סבא הכיר את סבתא ברוריה, והם גרו כמה שנים במושב, ואחר כך עברו לגור ביישוב הסמוך בבית-שמש. סבא עזב את כל העבודות שעבד אז במושב, ולמד להיות חרט וכרסם. סבא היום מייצר מנועים של מטוסים בחברת "מנועי בית שמש".

לוגו מנועי בית שמש אחזקות (1997) בע"מ – חברה ציבורית ישראלית 

תמונה 1

 

סבא שלי מאוד אוהב לקרוא ספרים על רפואת טבעית, ולהכין כל מיני תרופות מצמחים. לחלק מהתרופות שסבא מכין יש הצלחה גדולה, עד שרופאים מבקשים לפנות לסבא מטופלים. סבא עושה זאת בשמחה והתנדבות.

סבא הוא איש מוכשר מאוד והוא אוהב ליצור דברים חדשים. למשל לפני כארבע שנים הוא בנה לנו מתקן מיוחד לרכב, שאפשר לשים בו את המחשב נייד כדי שנראה ונתפעל את המחשב תוך כדי נסיעה.

לסבא וסבתא יש 13 נכדים, ואני הנכדה הרביעית.

 אנו גאים מאוד במשפחתנו והכנתי תמונה זו למשפחת אטיאס

תמונה 2

קבוצת הקשר הרב דורי ממעלה מכמש, השתתפה השנה בסיור מיוחד שנקרא מסע משפחתי. משער ציון למוזיאון מנהרות הכותל, שם התגלתה לפנינו ירושלים של לפני 2000 שנה.

סיור למנהרות הכותל 

תמונה 3

 

הזוית האישית

הילה: סבא הוא איש מוכשר מאוד והוא אוהב ליצור דברים חדשים. אני מאוד גאה בו.

מילון

אדרת
אדרת הוא מושב שממוקם ביער מעל עמק האלה. נמצא דרום מזרחית לעיר בית שמש מול קיבוץ נתיב הל"ה בחבל עדולם. משתייך למועצה אזורית מטה יהודה. בשנת 1959 נעשה ניסיון ראשון על ידי המדינה להקים את היישוב והוא יושב בעולים מרומניה. המושב הוכן מראש עם בתים מוכנים לקראת הגעת המתיישבים, שיועדו להתפרנס מגידול טבק וגפנים. התושבים היו חסרים כל רקע חקלאי והתפרנסו מעבודה בקק"ל או בעבודות מחוץ למושב. בזו אחר זו עזבו כל המשפחות את המושב, חלקן אף וויתרו על הזכויות שהיו להן על הבתים והנחלות שניתנו להן על ידי הסוכנות היהודית. (ויקיפדיה)

מנועי בית שמש
מנועי בית שמש אחזקות (1997) בע"מ היא חברה ציבורית ישראלית הפועלת בשני מגזרים: מגזר הייצור, הכולל ייצור חלקים למנועי סילון (לרבות ייצור יציקות מדויקות של חלקי מתכת למנועי סילון), והמגזר המנועי, ובמסגרתו עוסקת החברה בשיפוץ, הרכבה והנדסה של מנועי סילון ושל חלקים למנועים. החברה היא המובילה בישראל בתחום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תגשימו את חלומותכם כי הכל אפשרי“

הקשר הרב דורי