מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מיכאל (ג'ון) הולך עם האמת שלו

טיול ביער עם סבא וסבתא שלי בחו''ל
תמונתי כעולה חדש בצה"ל
עלייתי לארץ ישראל

שמי מיכאל ג'ון תדהר, נולדתי בשנת 1942 בעיר ניו יורק במחוז ברוקלין.

הייתי בן 26 ועבדתי כלבורנט (עובד במעבדה רפואית) בבית חולים במרוקו בעיר סאפי כאשר פרצה מלחמת ששת הימים בין שלוש מדינות ערב לבין ישראל. מנהל בית החולים, שהיה ערבי מוסלמי, דרש שכל עובדי המעבדות יגיעו לעבודה מיד כדי לאסוף מנות דם ״לאחינו המצרים״. אני סירבתי. אמרתי שהמצרים לא האחים שלי כי אני יהודי והם נלחמים נגד בני עמי. למרות הפצרותיו ושהחלטתי "תעלה לי ביוקר", החלטתי באותו רגע שאני אצא ממרוקו ואעלה לישראל כדי לעזור דווקא לישראלים שהם באמת האחים שלי.

ארזתי תרמיל גב, לקחתי את רדיו הגלים הקצרים שלי ועליתי על מטוס לפריז. שם התארגנו קבוצות מתנדבים למען ישראל. כבר למחרת טסנו לישראל וברגע זה התחילה בעצם עלייתי לארץ. כעבור חודש התאזרחתי וקיבלתי תעודת עולה.

כעבור עוד חודש התגייסתי לצה״ל וכעבור שנה התחתנתי עם סבתא של ניצן, ואנחנו נשואים באושר כבר 51 שנה.

מימין: אני בשירות צבאי, משמאל: רדיו הגלים הקצרים שעלה איתי ממרוקו

תמונה 1

הזוית האישית

מיכאל ג'ון: מאד נהניתי מההזדמנות לחלוק עם נכדתי את החוויות שכרוכות בעלייתי לארץ במהלך מלחמת ששת הימים. התכנית נתנה לי הזדמנות להתקרב לנכדה שלי סביב לנושא המשותף לנו.

מילון

follow your hearts desire
ללכת לפי רצונו של הלב

סאפי (עיר במרוקו)
עיר במערב מרוקו לחופי האוקיינוס האטלנטי, דרומית לקזבלנקה ומערבית למרקש. בעיר חיים כ-280,000 תושבים, ובמטרופולין שלה קרוב ל-800,000 תושבים. סאפי היא עיר נמל שמהווה מרכז כלכלי לתעשיית הסרדינים של המדינה, ומקור ליצוא פוספטים, טקסטיל, קרמיקה ועוד. במהלך מלחמת העולם השנייה סאפי הייתה אחד ממוקדי הפלישה של מבצע לפיד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ללכת לפי המצפון שלי“

”אמרתי שהמצרים לא האחים שלי כי אני יהודי והם נלחמים נגד בני עמי“

הקשר הרב דורי