מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא, מה עשית במשטרה?

סבא שלמה ועדיה במסגרת התכנית
סבא שלמה בעברו
התפקידים המגוונים אותם מילא סבא שלמה צלניק בשירות המשטרה

שמי שלמה צלניק ואני סבא של עדיה עמה אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי. נולדתי באיטליה בעיר בארי בתאריך 8.11.1947, מיטל היא אימא של עדיה, מרגלית אשתי היא סבתא של עדיה ואימא של מיטל.

הוריי נולדו בפולין והגיעו לאיטליה אחרי השואה. אני שירתי יותר מ-30 שנה במשטרה בתפקידים רבים ומגוונים, גם סבתא מרגלית שירתה שנים רבות במודיעין ובמחלקת הונאות במשטרה. עדיה נולדה אחרי שיצאתי לפנסיה לפחות 20 שנה, ורק שמעה מהמשפחה שהייתי במשטרה אך לא יודעת מה עשיתי. אני שמח שהיא רוצה לדעת מה עשיתי במשטרה ומה תפקידי השוטרים ומבנה המשטרה.

תפקידי המשטרה

במסגרת תפקידי המשטרה: אבטחת הציבור, טיפול בפניות האזרחים, טיפול בהפגנות והתקהלות בלתי חוקית, טיפול בפניות אזרחים על הפרות חוק, פיקוח על הסדרי תנועה, לחימה בפשיעה, חקירת עבירות, גילוי עבירות והבאת עבריינים לדין, ועוד נושאים רבים. בכל עיר גדולה יש תחנת משטרה אשר אחראית על ערים וישובים סמוכים. בראש התחנה עומד מפקד התחנה ומפקד על קצינים ושוטרים ושוטרות במשרדי: הסיור, החקירות, נוער, מודיעין, התנועה, וניהול. אלו התפקידים המרכזיים בתחנה.

מעל התחנה ישנו המרחב המפקד על כמה תחנות, מעליו ישנו המחוז המפקד על כמה מרחבים ועל כמה יחידות מחוזיות, ומעל כולם המטה הארצי שמפקד על כולם. בנוסף לכך, יש יחידות ארציות כמו להב 433 ועוד יחידות. התגייסתי למשטרה כשוטר ועבדתי כסייר (דוחות, הכוונת תנועה) בתחנת כפר סבא. אחרי תקופה עברתי לשרת כרכז מודיעין וקצין משרד ללוחמה בפשיעה. עבדנו בבגדים אזרחיים והתפקיד שלנו היה גילוי עבירות, גניבות רכבים, גניבות מבתים, שימוש ומכירת סמים וכל עבירה שבוצעה בתחום התחנה. בדרך כלל הכרנו את העבריינים הגרים בתחום התחנה ויכולנו לדעת לרוב מה הם עושים או מתכננים ובסיום להביאם לדין.

אחרי התפקיד בתחנה קודמתי להיות קצין יחידה מרכזית, זה שירות במרחב במסגרתו אנחנו אחראים על עבודת הבילוש בכל המרחב. לעבריינים אין גבולות לפעילות פלילית הם עוברים מאזור לאזור. היחידה המרכזית עובדת בכל האזורים כולל עם מרחבים שכנים. אחרי כן מוניתי להיות לראש לשכת מודיעין ובילוש ופיקדתי על משרד המודיעין והבילוש של כל המרחב. ביחידה טיפלנו גם בכל נושא הסמים בתחום המרחב. אחרי זה מוניתי לראש לשכת סיור ומבצעים, הייתי בדרגת רב פקד. הלשכה כפופה לאגף המבצעים, אחראית על מבצעים גדולים במרחב כמו יום העצמאות, הפגנות, כתיבת פקודות ונהלים מרחביים ועוד תחומים רבים. אחרי כן מוניתי למפקד תחנת טייבה. תחנת טייבה היא תחנה קטנה שאחראית על מספר יישובים: טייבה, טירה, כוכב יאיר, אייל וישובים אחרים.

בשנת 1991 פרצה מלחמת המפרץ מול עיראק ומוניתי להיות קצין אג"מ מרחבי וקודמתי לדרגת סגן ניצב. בתחילה היינו צריכים להכין פקודות, לעשות תרגילים לכל יחידות המרחב ועברנו את המלחמה בשלום. באג"מ מרכזים כוחות למבצעים גדולים, קיום הסדר הציבורי בערי המרחב בסיוע לתחנות ועוד הרבה משימות ומבצעים גדולים. אחרי כן מוניתי להיות מפקד תחנת כפר סבא, זו תחנה גדולה האחראית על כפר סבא, רעננה, הוד השרון, וישובים נוספים בסביבה. הייתי בעברי שוטר בתחנת כפר סבא וחזרתי להיות מפקד התחנה – זה היה מעמד מרגש מאוד!

אחרי כמה חודשים היה שינוי בפיקוד המרחב ומוניתי לסגן מפקד המרחב. בראש המרחב יש מפקד שאחראי על כל התחנות והיחידות בתחום המרחב, אני הייתי סגנו ומופקד על כמה נושאים ובעת הצורך כאשר מפקד המרחב נעדר הייתי מחליף אותו. אחרי תקופה הציעו לי לפקד על תחנת אילת כאשר בכוונת פיקוד המשטרה להגדיל את תקן התחנה מסגן ניצב, לניצב משנה. בשבילי זה היה קידום, הסכמתי וירדתי לאילת לפקד על התחנה.

העבודה באילת הייתה מעניינת, העיר מחולקת לשני חלקים. יש את החלק בו גרים התושבים המקומיים ובחלק השני נמצא אזור בתי המלון והדיירים הם תיירים הבאים לזמנים קצרים. בקיץ לרוב ישראלים נופשים ובחורף יש תיירות חוץ. בגלל מזג האוויר החם, העיר פעילה לרוב בשעות הערב והלילה. העבודה מעניינת, עבדתי הרבה עם הצבא כיוון שלאילת יש גבולות עם ירדן ומצרים. אחרי תקופה העלו את תקן התחנה וקודמתי לדרגת ניצב משנה. השירות באילת היה מעניין ומאתגר מאוד. אחרי כמה שנים באילת נקראתי לשיחה עם המפקח הכללי והוא הנחה אותי לסיים את תפקידי באילת ולהקים יחידה ארצית למניעת גניבות רכב. באותה תקופה היו הרבה גניבות רכב. מיד עליתי למטה הארצי ובסיוע אנשי האג"מ הקמנו את היחידה. הבאנו שוטרים וקצינים משורות המשטרה וגייסנו הרבה שוטרים חדשים. שמה של היחידה: אתג"ר. מכיוון שזו הייתה יחידה ארצית, קודמתי לדרגת תת ניצב. הצלחנו להוריד את כמות גניבות הרכבים. פיקדתי על היחידה כמה שנים עד שיצאתי לפנסיה. היה לי שירות מעניין ואני אוהב את המשטרה.

לסיום – מילה טובה לסבתא: היא שירתה במשטרה שנים רבות בתפקידים מעניינים, אני ממליץ שתעשי גם תיעוד על שירותה של סבתא במשטרה. אוהבים אותך, סבא וסבתא.

הזוית האישית

סבא שלמה: נהניתי מאוד לעבוד ביחד עם עדיה ולספר לה מה עשיתי במשטרה, מקווה שעדיה תמשיך בדרכה הישרה.

עדיה הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד לשמוע מסבא מה הוא עשה במשטרה, אני מקווה שימשיך לספר לי עוד סיפורים רבים.

מילון

אג"מ
(משטרה) אגף המבצעים, בניית הכח המבצעי בתחום הביטחון הפנים, תיאום כוחות בשגרה ובמלחמה. שיתוף פעולה עם גופים אחרים תיאום יחידות מבצעיות.

להביא לדין
אדם עבר עבירה, נחקר ע"י המשטרה, אם יש מספיק ראיות מועבר התיק לתביעות והם מחליטים אם להביא את החשוד לבית משפט.

קצין
(משטרה) בעל היררכיה פיקודית עבר קורס מתאים המקנה לו סמכויות פיקוד. איש כוחות הביטחון במשטרה דרגות הקצונה הם: מפקח משנה, מפקח, פקד, רב פקד, סגן ניצב, ניצב משנה, תת ניצב, ניצב ורב ניצב.

תיירות חוץ
יש תיירות חוץ ותיירות פנים, תיירות פנים הם תושבי הארץ הנופשים בארץ. תיירות חוץ הם האזרחים מחוץ לארץ הנופשים בארץ.

בילוש
בלש הוא שוטר בבגדים אזרחים שתפקידו לגלות עבירות כגון: גניבות, התפרצויות, סדר ציבורי. הבלשים מסתובבים במקומות בהם יש עבירות: במרכז העיר בשווקים. כאשר יש הפגנות הם מסתובבים בין המפגינים על מנת לאתר פורעי חוק.

ציטוטים

”שירתי במשך יותר מ-30 שנה במשטרה בתפקידים רבים ומגוונים, בין היתר הקמתי את יחידת אתג"ר “

הקשר הרב דורי