מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יפת – הסיפור שלא הכרנו

אלמוג וסבא יפת
סבא יפת בצבא
מילד יהודי בקהיר, דרך מעברה בעכו ועד הגנה על המדינה

למדתי בבית ספר היסודי היהודי אליאנס שבקהיר בכיתות א' ו-ב' ובחלק מכתה ג'. בגלל שפרצה מלחמת מבצע סיני סגרו את בית הספר במהלך השנה. לכן נשארתי בבית עד גיל 8 ואז עלינו לארץ דרך הסוכנות היהודית. היינו שלוש משפחות והמשפחה שלי מנתה חמש נפשות: שני ההורים שלי, אני ושני אחיי. כל שלוש המשפחות עלו לארץ יחד. שטנו כולנו באנייה מאלכסנדריה שבמצרים לאתונה שביוון, נשארנו שם שבועיים ואז עלינו מאתונה לישראל עם אנייה של הסוכנות היהודית. בתור ילד, אני זוכר שההפלגה הייתה חוויה מדהימה ואפילו ניסינו לדוג עם מסמר וחוט שהטלנו מהאנייה לים.

מנמל חיפה לקחו אותנו למעברה בקריית מלאכי, שם גרנו במשך חצי שנה. התגעגעתי לתקופה בה גדלתי במצרים, כי הקליטה בארץ הייתה קשה מבחינת שפה, חברים ומבחינה כספית של ההורים. אחר כך עברנו למעברה בעיר עכו, שם המשכתי את הלימודים מכיתה ד' עד כיתה ח'. המשכתי לתיכון מקצועי ושם למדתי אלקטרוניקה. התגייסתי לצבא בחיל הקשר והאלקטרוניקה כטכנאי קשר. שירתי ארבע שנים. כטירון צעדתי במצעד יום העצמאות שלפני מלחמת ששת הימים וכמובן שהשתתפתי גם במלחמת ששת הימים. לאחר השחרור הלכתי ללמוד השלמה להנדסאי אלקטרוניקה. בשירות המילואים שירתי כטכנאי קשר בגדוד שריון ברמת הגולן. לאחר הלימודים פרצה מלחמת יום כיפור (בה גוייסתי ל- 7 חודשים).

בשירותי הצבאי

תמונה 1

ביום כיפור 1973 קיבלתי צו קריאת חירום ברדיו בשעה 14.00 להתייצב בנקודת האיסוף. משם לקחו אותנו לבסיס שליד ראש פינה למקום ריכוז הטנקים, והגענו בשעות הערב. כשהגענו ליחידה הצבאית, היה עלינו לטפל בציוד הקשר של הטנקים במשך כל הלילה עד השעה 10.00 בבוקר. זאת השעה שהטנקים הראשונים עלו לרמת הגולן ללא מובילים. בזמן המלחמה היינו צריכים להיות קרובים לטנקים למקרה של תקלות. הניידות שלנו הייתה על זחל"ם. תקופת המילואים הייתה שבעה חודשים רצופים.

לאחר השחרור מהמלחמה התקבלתי לעבודה ברפאל. ברפא"ל עסקתי בפיתוח אמצעי לחימה. אהבתי את זה מאוד, כי זה היה מעניין ועזר להגנה על המדינה. רק בשנה האחרונה פרשתי לפנסיה אחרי 42 שנות עבודה שם.

הזוית האישית

הנכד אלמוג: אני חושב שפעילות הקשר הרב דורי היא טובה כי זה מקשר אותי עם סבא שלי. אני מאחל לסבא שנמשיך לפגוש אחד את השני והוא ימשיך לספר לי דברים מעניינים שקרו לו בחיים.

סבא יפת: מאוד מזכיר לי את תקופת הילדות שלי אף על פי שבתקופתי לא היו אותם תנאים. זו חוויה מדהימה שקושרת את הנכד לסבא בחוויות חדשות ושונות מתקופתי. אני מאחל לאלמוג חיים מעניינים וכמובן הצלחה בלימודים, שיבחר מקצוע ותחביבים שייהנה לעסוק בהם.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", הייתה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ביום כיפור 1973 קיבלתי צו קריאת חירום ברדיו בשעה 14.00 להתייצב בנקודת האיסוף“

הקשר הרב דורי