מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יעקב – הסבא המיוחד שלי

אני ונכדתי האהובה יהב בקניון רננים
אני וסבי כשנולדתי
ידעתי שסבא אוהב אותי הכי בעולם

שמי עדינה פרס לבית משפחת סגל. רחל ויצחק, הוריי, הם ילידי הארץ. אמי מהרצליה, בתו של יעקב פוסטנליק-מדברי, שעליו יסופר הסיפור להלן, ואבי מירושלים.

סבא יעקב – הסבא הכי טוב בעולם

אני בת יחידה, אמי בת יחידה, ואני אימא לארבעה ילדים. הסיפור מתחיל בעיר אודסה שבאוקראינה, שם נולד סבי יעקב בשנת 1904.הוא היה בן למשפחה ציונית ואפילו נשלח למאסר בשל פעילותו הציונית. כשהשתחרר, עלה לארץ בשנת 1924 עם אחיו והתיישבו באזור ג׳. הוא הכיר את אשתו עדינה דבור, שנולדה בשנת 1910 בעיירה שסמוכה לוילנא שבליטא. גם היא הייתה ממשפחה ציונית ועלתה לארץ בשנת 1928. היא עבדה כפועלת בפרדסי המשפחה ושם הכירה את סבי יעקב, גם הוא עבד כפועל שם. הם התחתנו וגרו בצריף הפח הראשון שהוקם על הגבעה, ובאחד מימי החורף התעופף ברוח. משפחת מבוביץ, הוריה של גולדה מאיר שהיו שכניהם, אירחו אותם בביתם בשל כך.

אמי רחל נולדה בשנת 1933, הייתה בת יחידה והתחתנה עם אבי יצחק לבית משפחת סגל. אבי היה בלח"י (לוחמי חירות ישראל ולאחר מכן באצ"ל (ארגון צבאי לאומי) ולימים בצה״ל. סבתא עדינה נפטרה בדמי ימיה לאחר ניתוח.

סבא יעקב היה פעיל ב״הגנה״ ונטל חלק בפעולות לקליטת עולים מספינות מעפילים בחוף שפיים. הוא השתתף בקרבות במאורעות 1929 ו-1936 ובמלחמת השיחרור.

סבא יעקב נעשה לקבלן בניין ובנה את מרבית הבתים באזור ג׳ וכפר שמריהו. עם אחיו הקים את בית החרושת לקרח שבאזור ג׳. לאחר שקנה טרקטור, הצטרף סבא לחברת ״חריש״ ועסק בייבוש ביצות בחולה, בבניית בריכות דגים בקיבוצים ובסלילת כבישים.

אני נולדתי בשנת 1955 וגדלתי בשכנות לסבי האהוב יעקב. סבא דאג ושמר עלי כנכדה היחידה שלו בבת עיניו. סבא טיפח גינה לתפארת עם עץ לימון, תפוחי עץ, ענבים, אפרסקים ושזיפים, הוא שתל עץ שקדי פקאן. סבא מכר לימונים לירקן השכונתי. סבא שלי סיפר לי סיפורים ודאג לי כל יום לארוחת ערב שהייתי אוכלת איתו. הוא זכה להיות בחגיגת בת המצווה שלי. הייתי מאוד קשורה אליו וידעתי שהוא אוהב אותי הכי בעולם.

סבא יעקב מחזיק את סבתא עדינה התינוקת

תמונה 1

בשנת 1969 סבא יעקב נפטר לאחר התקף לב. סבא השאיר לי פצע בלב לאחר שנפטר, היה לו לב זהב והוא חסר לי עד היום.

הזוית האישית

סבתא עדינה: נהניתי מאוד לכתוב את הסיפור על סבי, להעצים את הקשר שלי עם נכדתי יהב היקרה ולשתף אותה בילדותי עם סבי האהוב.

יהב הנכדה המתעדת: היה לי ממש כיף לתעד את הסיפור של סבתא שלי על סבא שלה, ואני חושבת שממש נקשרנו בזמן האחרון למרות הקשר החזק הטבעי שלא יינתק לעולם.

מילון

נטמן
נקבר

מאורעות תרפ"ט
מאורעות תרפ"ט (1929) היו סדרה של פרעות אלימות, מעשי טרור ורצח מצד ערביי ארץ ישראל נגד היישוב היהודי בארץ ישראל, שאירעו בין 23 - 29 באוגוסט 1929. במאורעות נרצחו 133 יהודים ו־339 נפצעו, ומספר יישובים וקהילות ברחבי ארץ ישראל ננטשו ונחרבו; תושבי ירושלים היהודים הותקפו על ידי אלפי פורעים ערבים מהעיר ומהסביבה, אולם במקום היו גם כוחות חמושים, של בריטים ויהודים שהצליחו להדוף את רוב המתקפות, במספר קטן יחסית של נפגעים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא שלי סיפר לי סיפורים ודאג לי כל יום לארוחת ערב שהייתי אוכלת איתו. הייתי מאוד קשורה אליו וידעתי שהוא אוהב אותי הכי בעולם“

הקשר הרב דורי