מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסי בר בחר בישראל מכל הארצות

ביום ההולדת של סבא בשנת 2022
ביום ההולדת של סבא בשנת 2022
להכות שורשים בארץ ולבנות

שמי אוריאל, בחרתי בדמותו של סבא שלי יוסי כדמות שאתאר ואתעד את סיפור חייו. בחרתי בסבא שלי מכיוון שאני סקרן ומעוניין לדעת עוד עליו ועל סיפור העלייה שלו לארץ. סבא הוא דמות מאוד חשובה בחיי. כיום סבא שלי בן 64 ומתגורר בנתניה.

ילדות

סבא שלי נולד בגיאורגיה בעיר כותאיסי, העיר השנייה בגודלה בגיאורגיה. העיר כותאיסי הייתה מאוכלסת אז בכחצי מיליון תושבים, מתוכם הקהילה היהודית מנתה כיותר משלושים אלף יהודים. חשוב לציין שהיהודים חיו בגיאורגיה יותר מאלפיים שש מאות שנה.

את הילדות סבא שלי עבר בעיקר בחיק המשפחה בגן הילדים ובגיל שש התחיל את הבית ספר היסודי – כיתה א'. משפחתו של סבי התגוררה בשכונה מעורבת: נוצרים ויהודים. תוך כדי הלימודים בבית הספר סבא יחד עם חבריו היה רשום בחוגי העשרה שונים כגון: פיסול, ציור, וחוגי ספורט נוספים. קרוב לבית המגורים של המשפחה של סבי היו ממוקמים ארבעה בתי כנסת גדולים וסבא יחד עם אביו וסבו הלכו בשבתות ובחגים לבית הכנסת.

תקופת הבגרות

בשנת 1970, בהגיעו לגיל 13, הוריו חגגו לו את בר המצווה כמקובל בדת היהודית. הטקס כלל עלייה לתורה בבית הכנסת הגדול ומסיבה בהשתתפות הקהילה היהודית בביתו. לאחר גיל בר המצווה סבא נרשם לחוג הספורט סיף ובגיל חמש עשרה וחצי זכה באליפות ברית המועצות לנוער. בגיל שש עשרה וחצי סבא עלה לישראל יחד עם הוריו ומשפחתו המורחבת והם השתקעו בעיר נתניה ב-1974. עם עלייתו לארץ סבא המשיך להיות ספורטאי מצטיין וזכה באליפות ישראל מספר פעמים. סבא היה שחקן נבחרת ישראל שנים רבות.

עיסוקים ושירות צבאי

סבא עשה שירת בצבא שלוש שנים ולאחר מכן למד באקדמיה. ב-1981 סבא התגייס למשטרת ישראל ועד שנת 1988 היה קצין משטרה. בשנת 1988 פרש מהמשטרה והתחיל לעבוד בעיריית נתניה. נכון להיום סבי מנהל את אגף הביטחון והחירום בעיריית נתניה.

תחביביו של סבי הם ספורט, קריאה, סרטי היסטוריה וטיולים ברחבי העולם.

מסר לדור הצעיר

חשוב לציין כי סבי עלה לארץ ממניעים ציוניים ולמרות שהיו לו הצעות ממדינות זרות בתחום הספורט, הוא מעולם לא עזב את הארץ. כל שאיפותיו היו להכות שורשים בארץ ישראל, כך הוא חינך את ילדיו וכך הוא מחנך אותנו הנכדים. המסר שסבא מעביר תמיד הוא שחשוב לבנות ולפתח את הארץ, לדאוג לביטחונה להשקיע בחינוך ובהשכלה של הדור, הצעיר ולנהוג בסבלנות כלפי הזולת.

הזוית האישית

אוריאל הנכד המתעד: במסגרת התכנית נקשרנו יותר ועכשיו אני מכיר את סבא טוב יותר.

מילון

ציוני
אדם השייך לתנועת הציונות או דוגל בעקרונותיה

כּוּתָאיסי
כּוּתָאיסי (בגאורגית: ქუთაისი) היא בירת מחוז אימרתי שבמערב גאורגיה, והעיר השנייה בגודלה בגאורגיה. העיר שוכנת בחלקו הצפוני של מישור קולכתי סמוך להרי הקווקז הגדול, על שתי גדותיו של הנהר ריוני, ומרוחקת 221 ק"מ מערבית לטביליסי, בירת גאורגיה. בכותאיסי הייתה מרוכזת הקהילה היהודית הגדולה ביותר בגאורגיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למרות שהיו הצעות ממדינות אחרות החלטתי לבחור במדינת ישראל ובציונות“

הקשר הרב דורי