מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסי אבן דוד – קיבוצניק

סבא ויונתן
סבא ויונתן
החיים בקיבוץ המעפיל

שמי יונתן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, יוסי אבן דוד, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת.

סבא יוסי נולד בקיבוץ המעפיל בשנת 1947. הוא נשוי, יש לו שתי בנות ושישה נכדים. בשירותו הצבאי היה סבא קצין בנח"ל ובשריון. הוא שירת שירות מלא של שלוש שנים. הוא השתתף בארבע מלחמות: מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה, מלחמת יום כיפור ומלחמת לבנון הראשונה. הוא קיבל אותות של ארבע מלחמות. במקצועו סבא היה מנהל תפעול ורכש.

סבא גדל בקיבוץ המעפיל קרוב לחדרה. הוריו היו ממייסדי קיבוץ המעפיל. כילד, הוא גדל בקיבוץ בחברת ילדים בכיתה אחת עם עשרים ילדים, בנים ובנות ביחד, מכיתה א' עד כיתה י"ב. כל הילדים גרו ביחד בבית ילדים אחד ללא הורים,  גם ישנו אכלו גם התקלחו ועשו הכל בבית הילדים. משעה 8:00 בבוקר עד 12:00 בצהרים למדו בבית הילדים בכיתה, לאחר מכאן הם אכלו צהרים בחדר האוכל שהיה בבית הילדים.

משעה 14:00 עד שעה 16:00  הלכו לישון בחדרים. משעה 16:00 עד שעה 18:00 הם הלכו להיות עם ההורים. בסביבות השעה 18:00 בערב הילדים חזרו לבית הילדים אכלו ארוחת ערב והלכו לישון. בקבוץ היה חדר אוכל משותף לכל החברים המבוגרים. לילדים הכינו את האוכל במטבח המרכזי והביאו את האוכל לבתי הילדים.

הייתה בקיבוץ מכבסה משותפת לכולם והיו עוד ענפי משק משותפים כמו למשל מדגה, לולים, מפעל לגרביים. החברים בקיבוץ לא קיבלו משכורת על עבודתם אלא קיבלו את כל מה שהיו צריכים בשביל לחיות טוב.

סבא שלי מאוד אהב את התקופה הזו בתור ילד ונער. סבא שלי הוא קיבוצניק, לוחם ברוב מלחמות ישראל וסבא גאה במשפחה שהקים.

הזוית האישית

סבא ליונתן: אני מאחל לנכדי היקר והאהוב יונתן, שלא יתנסה עוד במלחמות כפי שאני חוויתי, ויזכה לראות ולהגשים את השלום עם שכנותינו. שיזכה לחיות במדינה דמוקרטית, ליברלית שויונית וחופשית. שירכוש השכלה ויעשה את הדברים שהוא אוהב, והכי חשוב שיגדל ויהיה בן אדם טוב.

יונתן לסבא: אני מאחל לסבא שיהיה בריא וימשיך להיות סבא הכי טוב, ללכת איתי לטיולים, להצגות ולסרטים. אני מאוד אוהב לדבר איתו ואהבתי מאוד לשמוע את הסיפורים שלו על הילדות שהיה בקיבוץ ושמח שאנחנו ביחד. תמשיך ללכת להפגנות, זה חשוב לעתיד שלי.

מילון

קיבוץ
צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה.

ציטוטים

”החברים בקיבוץ לא קיבלו משכורת על עבודתם אלא קיבלו את כל מה שהיו צריכים בשביל לחיות טוב“

הקשר הרב דורי