מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוני שרייבר לחם במלחמת יום הכיפורים

אני וסבי יוני
סבא יוני בילדותו
סיפור החיים של סבא יוני

שמי, יהונתן שרייבר, סבא של ליאה, אני משתתף עמה השנה בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספרה, במסגרת המפגשים סיפרתי לה  על תקופת ילדותי ונעורי ועל שירותי הצבאי במלחמת יום הכיפורים.

זיכרונות ילדותי בחיפה

נולדתי בחייפה בשנת 1951, גדלתי בחיפה בשכונת הדר הכרמל, ליד בית התעשיה. אני זוכר שהייתי מלווה את סבי לבית הכנסת ונושא את כתר התורה בשכונה. מתקופה זו אני זוכר גם את העגלון שהיה מגיע עם עגלתו ומחלק בלוקים של קרח לאנשים, בבתים אז לא היו "מקררים" כמו היום. והשתמשו בבלוקים של קרח לשמירה על המזון, את החלב חילק עגלון שהביא את החלב בכדים והבישול בבתים היה נעשה על פתיליות.

היינו משחקים בשכונה בשנות הפנאי בגולות או להם קראנו "בלורות", משחקים בקלאס, מחניים וכמובן כדורגל. בבית של סבי הייתה חצר גדולה, לכן רוב המשחקים היו בחצר. על גג הבית הייתה סוכה גדולה, אותה היו מקשטים לכבוד חג הסוכות, היינו מביאים סכך מעץ התמר הגדול שגדל בחצר הבית.

תקופת בית הספר והלימודים

למדתי בבית ספר גאולה, אני זוכר בעיקר את מסדרי הבוקר בהם כל התלמידים עמדו בשורות, לפי כיתות והיו קוראים פרק בתנ"ך – בכל בוקר. זכור לי במיוחד מורה שקראו לו יוסף שלימד אותנו חשבון והוא גם היה האחראי על מסדרי הבוקר. בתחילת שנת הלימודים, בכיתה ה', הצטרפתי לתנועת הצופים לגדוד צאלים בשבט גאולה.

מתקופת הבגרות, ההבדל המשמעותי ביותר היה, שבשנים הללו  עדיין לא הייתה טלוויזיה ואנחנו היינו מאזינים הרבה לרדיו וגם שומעים שירים.

גלגולו של חפץ  – הרדיו

רדיו זה היה בבית הורי מיום היוולדי, מעל 80 שנה. אני זוכר אותו עוד מתקופת ילדותי. בשנות ה-50, הרדיו היה לא רק חפץ, אלא אמצעי התקשורת והבידור והתרבות באותה תקופה, כיוון שלא הייתה טלוויזיה, לא היה טלפון ולא מחשב. הרדיו והעיתונים היו האמצעים היחידים לקבלת חדשות ותרבות ורוב השהות בבית הייתה סביב הרדיו.

בילדותנו הקשבנו לתוכניות ברדיו, לסיפורים, לשירים, חדשות ואפילו התעמלות בוקר.

בנוסף היינו קוראים ספרים אותם היינו מקבלים ומחליפים בספריות.

 הרדיו

תמונה 1

 

השירות הצבאי של סבא יוני 

שירתי בחיל השריון, בסוף הטירונות היו מיונים ואני הלכתי לסיירת שריון. בקורס סיור הייתי שישה חודשים במחנה נתן ליד באר שבע. בקורס למדנו גם נהיגה בג'יפים.

לאחר מכן המשכתי לקורס משקי סיור, בתום הקורס שרתי בתפקידי הדרכה על ג'יפים וזחל"מים, בסופו של דבר נשלחתי לקורס קצינים. שירתי בבסיס טירונות של השריון ברפיח השתחררתי בתפקיד סמ"פ – סגן מפקד פלוגה באוגוסט 1973, חודשיים לפני מלחמת יום כיפור.

מלחמת יום כיפור

כאשר פרצה המלחמה ביום הכיפורים י' בתשרי ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, הוצבתי בגדוד חרמש בתפקיד קמ"ן – קצין מודיעין. בחודשיים הראשונים של המלחמה היינו בדרום רמת הגולן, רוב הזמן בתל פארס. שם הייתה מפקדת הגדוד והפלוגות תפסו את המוצבים שהיו לאורך הגבול. בשבועות הראשונים היינו תחת הפגזות של הסורים עד אשר כוחות השריון נכנסו לסוריה.

לאחר מכן עברנו לדרום למקום שנקרא רכס ג'ניפה בשטח מצרים, או איך שכינו את הצד המערבי של התעלה אז – אפריקה. גם שם היינו כחודשיים ומשם חזרנו לחזית הצפונית, לרמת הגולן והיינו בתל א-שמס שבסוריה. במלחמת יום הכיפורי, שפרצה חדשיים לאחר שיחרורי מצה"ל, חזרתי לשירות המילואים למשך עוד שמונה חודשים.

הזוית האישית

ליאה: נהניתי מאוד להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי, זה היה פרויקט מאתגר בו למדתי דברים חדשים ונפלאים תודה! 💕😘

מילון

עגלון
בַּעַל עֲגָלָה, נוֹהֵג בַּעֲגָלָה רְתוּמָה לִבְהֵמָה.

זחל"ם
זחל"ם, ראשי תיבות של "זחלי למחצה" (מאנגלית: Half-Track), הוא כלי רכב אזרחי או רכב קרבי משוריין המונע באמצעות שני זחלים מאחור וזוג גלגלים בחזית להיגוי. מערכת המזקו"ם (מערכת זחלים, קפיצים ומרכובים) בירכתיים משמשת להנעת הרכב ומאפשרת את העבירות המיוחדת שלו. (ויקיפדיה)

סמ"פ
סגן מפקד פלוגה - סמ"פ (בחיל התותחנים ובמערך ההגנה האווירית סמסו"ל - סגן מפקד סוללה) הוא קצין השני בדרגתו בפלוגה, בצה"ל על פי רוב בדרגת סרן או סגן. סגן המפקד הוא קצין שסיים תפקיד מפקד מחלקה, ולפעמים תפקיד מנהלתי נוסף. תפקידו של סגן המפקד הוא מילוי מקום מפקד הפלוגה בהיעדרו, ואחראי למנהלות.

ציטוטים

”הבנת השאלה מחצית הפתרון“

הקשר הרב דורי