מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ידידיה בין מקימי יחידה 101

סבא ידידיה כהן והנכד שני כהן
סבא ידידיה כהן עם אריק שרון
סבא ידידה הילד הראשון שנולד בכפר ויתקין מתגייס חזרה לצבא להקים את יחידה 101

 סבא שלי ידידיה (דידי) כהן מחופית. הילד הראשון שנולד בכפר ויתקין, היה בין מקימי יחידה 101. זו הייתה היחידה שהולידה את פעולות התגמול האלימות, האמיצות והמשוגעות ביותר בתולדות צה"ל. זו גם הייתה היחידה הראשונה שאסרה על לוחמיה לפחד, לבכות או לפעול בדיוק לפי הספר. סיסמת היחידה: דבקות במטרה, ביצוע מושלם, דיווח אמת.
 
בתחילת שנות ה-50 חדרו לארץ מחבלים שנקראו פדאינים, למטרות שוד ורצח. לצה"ל לא הייתה תשובה הולמת ופעולות התגמול שלו נכשלו. לשם כך הוקמה יחידת הקומנדו 101 בפיקודו של רס"ן אריאל (אריק) שרון.  הייתי כבר משוחרר משירות סדיר בצבא וחזרתי לעבודה במשק. הגיעו אלי שני חברים ששירתו ביחידה וסיפרו לי על הקמתה והזמינו אותי להצטרף. הבסיס שלה היה במחנה סטף שבהרי ירושלים. חזרתי לצבא הקבע בדרגת סמל ואחרי 35 שנים השתחררתי משירות המילואים בצה"ל בדרגת סגן אלוף. שיטת הגיוס ליחידה הייתה חבר מביא חבר.
 
ביחידה 101 ביצענו סיורי לילה להכרת דרכי הגישה לכפרים בשטחי הגדה המערבית שהייתה אז בשליטת מלך ירדן. אחרי הפיגועים של המחבלים ביצענו פעולות תגמול כתגובה וכוח רתעה נגד הפידאיון, כולל רצועת עזה. הפעולות כולן בוצעו בהצלחה וזה העלה את המורל של הצבא. היחידה הייתה בהסוואה כיחידה אזרחית. לבשנו בגדים אזרחיים והנשק לא היה תקני של צה"ל. השתמשנו בטומיגנים אמריקאים שמייצרים גרמנים ועוד. הנשק והכדורים לא היו מסומנים בחותמת צ. הרימונים היו בצבע שוקולד ולא חאקי כמו  בצבא. כל זאת כדי להסתיר את העובדה שיחידה 101 היא יחידה צבאית. יצאנו לפעולות בלי מפות ומכשירי קשר, כל זאת כדי להסוות את פעילות צה"ל.
 
הפעולות המפורסמות של היחידה היו פעולת קיביה, הפשיטה לחברון והפעולות במחנות הפליטים ברצועת עזה. עסקנו גם בפעילות אזרחית כמו אבטחה והשתתפות בחפירות ארכאולוגיות במערות נחל חבר. בערבים הפנויים יצאנו לירושלים לצפות בסרטים או ביקור ברמת רחל בסמינר למורות שם פגשתי את בת דודתי לביאה ויסוקר מכפר חוגלה. בסיום הערב בילינו בקפה אלנבי באכילת סופגניות מפוצצות במילוי ריבה. כל שבת יצאנו הביתה במשאית שפיזרה כל אחד ואחד לביתו. ביום ראשון היה איסוף בדרך חזרה כשהחבר'ה הגיעו אליי הם פשטו על עצי הפרי שבחצר וגם למקרר ואכלו מכל טוב. כל הדרך הלוך וחזור שרנו שירי מולדת.
 
לאור הצלחת  היחידה החליט הרמטכ"ל דאז, משה דיין, לאחד את 101 עם גדוד הצנחנים 890, בטענה שבמקום יחידת קומנדו קטנה יפעל גדוד שלם עם אותה רוח קרב וביצוע מושלם. ההחלטה הייתה למורת רוח של כולנו. כשהודיע דיין שמפרקים את היחידה קם מאיר הרציון ואמר אנחנו לא מסכימים, ענה לו דיין אתה אומנם לוחם גדול אבל אנחנו מחליטים. אריק כינס אותנו והודיע כי אנחנו נשתלב בגדוד בתור מפקדים של כל הפלוגות.  במטכ"ל הוחלט בתור צ'ופר להוציא אותנו לקורס צניחה. עברנו בדיקה רפואית וחלק מאיתנו נפסלו כאילו מטעמי בריאות ואז מג"ד הצנחנים לעג לנו ואמר: "אתם נראים בריאים מבחוץ אבל רקובים מבפנים" וזאת בגלל קנאה.
 
עברנו מסטף לתל נוף הבסיס של גדוד 890. רוב קציני הגדוד הוותיקים עזבו וקצינים שלנו התמנו למפקדי הפלוגות וחלק מהסמלים התמנו למפקדי המחלקות.  אריק שרון התמנה למפקד הגדוד. התחלנו לאמן את חיילי הגדוד כהכנה לפעולות התגמול הבאות. פעילות המחבלים משטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה נמשכו והצנחנים השיבו בפעולות תגמול נגד המחבלים וגם נגד צבאות ירדן, סוריה ומצרים. הפעולות המפורסמות הן פעולת עזה , פעולת נחלין , פעולת כינרת והסבחה . ולאחר מכן פיצוץ המשטרות קלקיליה ראווה וגרנדל כהטעיה להכנות למבצע סיני (קדש) . ב- 29 לאוקטובר 1956 צנח גדוד 890 במעבר המיתלה בסיני וגדוד המילואים 771 חדר לסיני בכלי רכב ובליווי מחלקת טנקים, כבש את תמד נחל וחבר לגדוד 890. בהמשך כבשו הצנחנים וחטיבות השריון את כל חצי האי סיני עד תעלת סואץ ושארם א' שיח.
 
מלחמת ששת הימים-בחודש מאי 1967 סגר נשיא מצרים ג'מאל נאצר את מצרי טירן ואת המעבר של האניות לאילת. בצה"ל הוכרז גיוס כללי ולאחר המתנה של 21 יום תקף צה"ל את צבא מצרים ואחר כך גם ירדן וסוריה. אני וחטיבת המילואים שלי (חטיבה 80) נחתנו עם מסוקים מאחורי קווי האויב באום כתף, תקפנו את מערך התותחים שנתנו חיפוי למערך ההגנה של אבו עגיילה וכבשנו את כל המתחם. אחרי כיבוש אום כתף וכל חצי העיר סיני עלתה החטיבה לצפון וכבשה את דרום רמת הגולן בטיפוס רגלי ובהנחתה ממסוקים.
 
במלחמת יום כיפור-ב- 6 באוקטובר 1973 פרצו בהפתעה צבאות מצריים וסוריה במלחמה. גדוד הצנחנים שלי במילואים חצה את תעלת סואץ באזור פאיד וטיהר את ציר התנועה לאורך תעלת המים המתוקים עד איסמעיליה ונשארנו שם חצי שנה עד להסכם עם מצריים.  
 
אחרי חמישים שנה- בחודש אוגוסט 2003 במלאות 50 שנה להקמת יחידה 101 ערכנו על יד מעיין חרוד כנס חגיגי לציון המאורע המכונן. כאשר מפקד היחידה אריק שרון מכהן כראש ממשלת ישראל. אריק אמר כשתעשו את הכנס הבא בעוד 10 שנים תתאמו עם לשכת ראש הממשלה כדי שאוכל להשתתף. אריק קיווה להיות ראש ממשלה עוד שנים רבות.
 
רשמים על התכנית מפי הנכד שני: אני מאד נהניתי לעשות את העבודה של הקשר הרב דורי מפני שלמדתי הרבה דברים חדשים שלא ידעתי על ידידיה ,יחידה 101 ועל הצנחנים. ומפי הסבא ידידיה: אני נהניתי לספר לשני דברים שהוא לא ידע ונהניתי גם קצת ללמוד על המחשב.     

מילון

יחידה 101
יחידה 101 היא יחידת קומנדו ישראלית שהוקמה ב-5 באוגוסט 1953 לשם ביצוען של פעולות תגמול, כמענה לחדירות רבות של מסתננים מירדן ומרצועת עזה לישראל, חדירות שנעשו למטרות גניבה ורצח.

ציטוטים

”היחידה הראשונה שאסרה על לוחמיה לפחד, לבכות או לפעול בדיוק לפי הספר“

הקשר הרב דורי