מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חנניה סבג מספר לנועם

סבא בעת שירותו הצבאי בצה"ל
בית הספר אורט גוטמן, נתניה
מדמנאת שבמרוקו לישראל

שמי חנניה סבג, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, נועם כשכש. יחד, אנו מביאים סיפור מחיי אל מאגר המורשת.

נולדתי בעיר דמנאת שבמרוקו. כאשר הייתי בגיל שש עשרה רציתי לעלות לארץ, אבל הוריי לא רצו, בעיקר אבא, מכיוון שלא הייתי מספיק בוגר כדי לעלות לבד.  לכן הלכתי וזייפתי את גילי ל- 20. כשאבא שמע על כך, הוא רצה ללכת למשטרה ולהגיד שזייפתי תעודות, אבל אנשים הזהירו אותו כי אם יספר למשטרה יעצרו אותי לכמה שנים. לאחר מכן נרשמתי בסוכנות היהודית ועליתי לבד לישראל.

שלחו אותי לקריית שמונה. דודה שלי, שגרה בזמנו בנתניה, אמרה לי לבוא אליה. נשארתי תקופה קצרה אצל דודתי, אז הלכתי לצבא לבקש להתגייס לשירות צבאי. התגייסתי לצה"ל, שירתי בחיל רגלים, בחטיבת גולני. חודש לפני השחרור שלי משירות צבאי אימא עלתה עם אחיי. לצערי, אבא נפטר במרוקו.

סבא בעת השירות הצבאי

תמונה 1

הילדות במרוקו

הייתה לי ילדות טובה ושובבה במרוקו. ללמוד לא למדתי הרבה, בגלל ששלא רציתי להשקיע. למדנו דברים שהיום מלמדים בגיל צעיר, בעיקר למדתי תורה. הייתי ילד בעייתי בלימודים, אבל עזרתי להוריי במטלות הבית. היה לי תחביב – סוסים. כשסיימתי את מטלות הבית הייתי הולך לרכב על הסוס שלי בכל העיר, אהבתי לעשות איתו רושם.

היכרות ונישואים ובניית משפחה

את בת זוגתי הכרתי בנתניה. התחתנו כאשר אני הייתי בן 22 ואישתי בת 18. נולדו לנו ארבעה ילדים: שתי בנות תאומות ושני בנים. כיום בן ובת חיים בארץ ובן ובת חיים בחו"ל.

היום יצאתי לפנסיה. אני נמצא הרבה בבית הכנסת, כל שבת אני עושה קידוש עם משפחתי. לפעמים אני יוצא עם המשפחה שלי לטיולים בארץ.

חזרתי בתשובה בגלל שההורים מתו, וזה עזר לי עם לכתם. לפני שחזרתי בתשובה אני ומשפחתי היינו מטיילים בארץ בסופי שבוע. הייתי גם עושה קידוש עם כל משפחתי. כשחזרתי בתשובה, התחביב שלי היה להתפלל את כל התפילות. חבל שאין הרחבה על תהליך החזרה בתשובה.

מסר לדור הצעיר

אני כמבוגר יכול להציע לכם שצריך להקשיב להורים, ללמוד טוב בשביל להצליח בחיים, להיות עם האנשים הנכונים בחיים, להמשיך ללמוד עד שאתה מגיע למקצוע שאתה רוצה ולהשקיע בו, יחד עם זאת גם להנות מהחיים.

הזוית האישית

סבא חנניה: זו לא פעם ראשונה שאני מתראיין על ידי נכדיי. אני יכול רק להגיד שאני נהנה ומתרגש כל פעם מחדש מהקשר הזה, אני אוהב אותם מאוד ומשקיע בשבילם.

מילון

דמנאת
דמנאת היא עיר במרכז מרוקו. העיר ממוקמת למרגלות הרי האטלס, בערך 110 ק"מ מזרחית לעיר מרקש. ההרים המקיפים את דמנאת בעלי מראות טבע היפים ביותר בדרום כולו. העיר מוקפת הרים יפהפיים, כרמי זיתים, ואטרקציות טבעיות מצויות בקרבת מקום, בהן עקבות של דינוזאורים ומפלי אוזוד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כאשר הייתי צעיר רציתי לעלות לארץ, אבל הוריי לא רצו, בעיקר אבא, כיוון שלא הייתי מספיק בוגר לעלות לבדי“

הקשר הרב דורי