מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חנוך – חניך בתנועת הנוער

אני אלון וסבא שלי חנוך
תוכנית הקשר הרב דורי
תנועת הנוער כמרכיב חינוכי ערכי, עבור סבא חנוך

שמי חנוך שייק, נולדתי ב1951 בחיפה. הורי היו ניצולי שואה שהיגרו ב 1949 מפולין.

ב 1956 עברנו לגור בגבעתיים. בכיתה ו', כל הכיתה הצטרפה לשורותיה של תנועת הנוער העובד והלומד בגבעתיים, בקן בורכוב. תנועה זו הייתה התנועה הכי גדולה אז בארץ וקן בורכוב היה אחד הקנים הגדולים.

מאד אהבתי ללכת לתנועה, ודרכה הכרתי חברים רבים. תנועת הנוער העובד והלומד, היא תנועת נוער ארץ ישראלית שמושתתת על ערכי הציונות העובדת. יסודותיה בתנועת הנוער העובד, שהוקמה ב-17 באוקטובר 1924 בארץ ישראל על ידי בני נוער עובדים שהתאגדו על מנת להגן על עבודתם וזכויותיהם. זו תנועה שחינכה לערכים כמו אהבת הארץ, עזרה לזולת, נתינה וכבוד לאדם ובמיוחד למבוגרים ואנשים עם מוגבלויות. תנועת הנוער העובד והלומד היא תנועת נוער ארץ ישראלית שמושתתת על ערכי הציונות העובדת. יסודותיה בתנועת הנוער העובד, שהוקמה ב-17 באוקטובר 1924 בארץ ישראל על ידי בני נוער עובדים שהתאגדו על מנת להגן על עבודתם וזכויותיהם.

התחלתי להדריך בכיתה יא' ילדים שהיו בכיתה ו'. בתור מדריך הייתי שותף להקניית הערכים האלה.

זכור לי במיוחד שאחד הדברים המיוחדים שעשינו היה גיוס תרומות ל"אילן". איל"ן – הוא איגוד ישראלי לילדים נפגעים, הוקם בשנת 1963 כארגון גג של ארגונים לטיפול בילדים נפגעים, על ידי ארגון "אילנשיל פוליו" שעסק בסיוע לנפגעי פוליו וביקש להרחיב את פעילותו לסיוע לכלל הילדים הנפגעים. הארגון מציב לו למטרה כיום את שיפור איכות חייהם של בעלי המוגבלויות הפיזיות בישראל וקידום שילובם בחברה. הייתה בנינו תחרות מי יצליח לגייס הכי הרבה כסף , והחניכים שלי ואני הצלחנו להשיג את הסכום הגבוה ביותר. זכינו בפרס –  טיול של יומיים בעיר כרמיאל.

הטיול היה מוצלח מאוד, והגביר את הרצון להמשיך לתרום. אחת ממטרות התנועה הייתה ליישב את ארץ ישראל. גם אני ועוד רבים מחברי לתנועה, פנינו להתיישבות בגרעינים של הנח"ל. עד היום אני שומר על קשרים עם חברים מאותה התקופה.

הזווית האישית

אלון: נהנתי להיפגש הרבה עם סבא, להאזין לסיפורים המשפחתיים המעניינים. אני גאה בסבא שלי על תרומתו לאנשים עם מוגבלויות. הסיפורים גרמו לי להרגיש יותר קרוב לסבא ולמשפחה שלי. שמחתי להשתתף בתוכנית החשובה הזאת.

מילון

ארגון "אילן"
איל"ן - איגוד ישראלי לילדים נפגעים, הוקם בשנת 1952 מתוך מטרה לטפל באלפי התינוקות והילדים שנפגעו ממגפת הפוליו שפשטה בארץ באותה תקופה. ויקיפדיה

ציטוטים

”תנועת הנוער העובד והלומד הייתה תנועה שחינכה לערכים כמו אהבת הארץ, עזרה לזולת, נתינה וכבוד לאדם“

הקשר הרב דורי