מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא זליג גבע עולה לארץ ומגשים חלום

סבא זליג גבע ועידן יארמוש
סבא זליג חוגג בר מצווה בארגנטינה
סיפור העלייה של סבא מארגנטינה לישראל

שמי עידן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, זליג גבע, יחד אנו מנציחים את סיפורו במאגר המורשת של התכנית.

ההורים של סבא הגיעו לארגנטינה בשנות ה- 30 של המאה הקודמת לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה והשואה. בסיפור זה נספר על תקופת ההתבגרות של סבא בסביבה של מהגרים בארגנטינה בין שני עולמות, עולם הזיכרונות והמסורת של ההורים מהעולם שעזבו במזרח אירופה, והעולם החדש בארגנטינה. שמות ההורים של סבא: חסיה אהרון.

משפחתה של סבתא רבתא חסיה, סבתא חסיה משמאל

תמונה 1

שמות ההורים של סבתא חסיה: פייגה לבית קהן ואהרון זלצר. סבתא חסיה נולדה בעיירה ברזנה במחוז וולין, שלפני מלחמת העולם השנייה השתייך לפולין והיום לאוקראינה.

שמות ההורים של סבא אהרון: שרה לבית מושקוביץ וחנינא זליג גריץ. סבא אהרון נולד בעיירה פלונסק, לא רחוק מוורשה שבפולין.

מימין: סבתא שרה, משמאל: סבא זליג חנינא

תמונה 2

 

סבא אהרון הגיעה לארגנטינה בשנת 1936 בעקבות אחותו שהשתקעה שם מספר שנים קודם לכן. סבתא חסיה הגיעה לארגנטינה בשנת 1932 בעקבת אביה שכבר היה שם קודם.

בשנת 1943 סבא אהרון וסבתא חסיה נישאו ובחודש תשרי שנת התש"ח. בספטמבר 1944 נולד סבא זליג בבואנוס איירס. חמש שנים לאחר מכן נולד אחיו, שלמה יעקב, סילביו.

סבא זליג למד גם במסגרות ממשלתיות ארגנטינאיות ובמסגרות יהודיות, גן ילדים, בית ספר יסודי ותיכון.

סבא זליג (במרכז) חוגג בר מצווה עם בני הדודים שלו

תמונה 3

בשנת 1962 סיים סבא את לימודיו, ובמסגרת היהודית זכה במלגת לימודים של שנה בישראל. בחודש פברואר 1963 סבא הגיע לנמל חיפה באונייה "מולדת", וכך זכה סבא להגשים את חלומו ולעלות לארץ ישראל יחד עם משפחתו.

הזוית האישית

סבא זליג: שמחתי על ההזדמנות לספר לנכדי את קורות המשפחה, החל מהסבא וסבתא בפולין והעלייה לארץ שלי. זו הייתה הגשמת חלום של דורות במשפחה. אני מאחל לעידן שיהיה אזרח ישראלי גאה!

עידן הנכד המתעד: היה לי מרתק לשמוע על ההיסטוריה של המשפחה שלי. אני מאחל לסבא אושר, בריאות ואריכות ימים בשמחה!

מילון

בין שני עולמות
בין שני תחומים: תחום הזכרונות הישנים מאירופה והתחום החדש של החיים בארגנטינה.

מסורת
מסורת היא מערכת תרבותית של מנהגים, טקסים, דעות ואמונות, ערכים וכללי התנהגות, הנמסרים מדור לדור (גם בעל פה) בקבוצה או בחברה. לרוב המסורת מהווה למעשה את הבסיס להגדרה של הקבוצה, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא זכה להגשים את חלומו ולעלות לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי