מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא השופט

עלמה עם סבא סטיב וסבתא רות
סטיב אדלר שופט
החלוץ ברובע היהודי

שמי עלמה ואני תלמידת כיתה ה'2 בבית הספר ממ"ד בורג במזכרת בתיה. במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי אני מתעדת את הסיפור של: סבי מצד אבי, סטיב.

סבא סטיב נולד בארצות הברית בעיר פילדלפיה בשנת 1941, להורים רודה (סילבר) וסולמון אדלר.

רודה נולדה בעיר ניו יורק בשנת 1916 וגדלה בברוקלין. אחיה היה טייס, והוא נהרג במלחמת העולם השנייה. רודה עבדה כמנהלת חשבונות.

סטיב גדל בברוקלין ניו יורק, וגר בבניין של שלוש דירות. באחת גרו דודים שלו ומשפחתם, בשנייה גרו סבא וסבתא שלו, ובשלישית הוא גר יחד עם אמו. לסבו היה מפעל גלידה, שבזמן המיתון הגדול בארה"ב פשט את הרגל.

סבא סטיב בילדותו

תמונה 1

סטיב למד בבתי ספר ממלכתיים, וסיים בית ספר תיכון בהצטיינות. לאחר התיכון למד באוניברסיטת קורנל בין השנים 1958-1962 בתחום יחסי עבודה. לאחר שסיים את לימודיו בקורנל הוא עבר ללמוד משפטים באוניברסיטת קולומביה בעיר ניו יורק, והשלים תואר שני ותואר JDR.

באותו זמן סבתא שלי, רות, למדה גם היא באוניברסיטה בניו יורק. היא וסבא הכירו בבית הכנסת, והחלו להיפגש. לאחר שנה של היכרות הם התחתנו.

סבא וסבתא עברו לוושינגטון, שם סבא עבד ב – NLRB כפרקליט המדינה בענייני עבודה. לאחר שנה הוא עבר לסניף של ה – NLRB בלוס אנגלס, שם נולד בנם הבכור, יעקב. זו הייתה תקופה לאחר מלחמת ששת הימים, והיתה הרבה התרגשות בקהילות היהודיות בארה"ב.

סבא חשב באותו הזמן לעבור למקום עבודה אחר, ולפני כן הם החליטו לבוא לארץ לבדוק אפשרות לעלות.

בשנת 1968, סבא וסבתא הגיעו לארץ עם בנם התינוק, וגרו במשך כמה חודשים במרכז קליטה בחיפה. שם סבא למד עברית באולפן, ולאחר זמן מה התחיל לחפש עבודה. לאחר שהופנה לכמה וכמה אנשים, הוא החל לעבוד במשרד מבקר המדינה כחוקר ביקורת, אז הם עברו לגור בירושלים.

סטיב לא היה מוסמך לעבוד בארץ כעורך דין. באותו זמן הפנו אותו גם לבית הדין הארצי לעבודה, שרק הוקם. התחום של משפט העבודה עדיין לא היה כל כך מפותח ומוכר בארץ. לסטיב היה ניסיון בדיני עבודה, ולכן פנו אליו. גם שם לא יכל לעבוד כעורך דין, אז עבד במחקר.

לבסוף סטיב למד למבחן ההסמכה, עבר בהצלחה והוסמך לעורך דין בישראל. לאחר שנה וחצי החל לעבוד במשרדו של עורך הדין הירושלמי זאב טפרברג, בתור עורך דין פרטי.

לאחר חמש שנים מונה לשופט בבית הדין לעבודה בתל אביב, אך מיד לאחר מכן עבר לבית הדין האזורי בירושלים, וכיהן שם שבע שנים.

סבא סטיב כשופט 

תמונה 2

בזמן כהונתו כשופט סבא עשה מילואים בבית דין צבאי האזורי בתל אביבו גם בבית הדין הצבאי לערעורים, וסיים בדרגת סגן אלוף. התפקיד הבא שלו היה שופט ראשי (נשיא) של בית הדין האזורי בתל אביב.

לאחר מספר שנים הוא התמנה לבית הדין הארצי בירושלים, שם החל לכהן כשופט, והתקדם עד שמונה לנשיא בית הדין הארצי לעבודה. הוא יצא לפנסיה בשנת 2011.

סבא לימד באוניברסיטות בארץ ובחו"ל, והיה פעיל במשפט העבודה הבינלאומי לרבות השתתפות במפגשים של שופטים וכינוסים.

סטיב אדלר בכנס בינלאומי בדרום אפריקה

תמונה 3

בגלל שהוא גר ברובע היהודי, סבא שלי פיתח אהבה לארכיאולוגיה. יש לו את אחד האוספים הכי גדולים בארץ של נרות חרס. הרבה פעמים ראיתי את האוסף שלו, ויש שם דברים מאוד מעניינים, כמו כד עתיק או מנורת שמן מחרס מתקופת בית שני. ומה שהכי מעניין – לכל חפץ יש סיפור משלו.

חתונה של הורים של עלמה ומשפחת אדלר 2005 והסבתא רבתא רודה אדלר

תמונה 4

משפחת אדלר המורחבת 2021

תמונה 5

הזוית האישית

עלמה: בשבילי החוויה הייתה מאוד נעימה, כי זכיתי לעוד זמן עם סבא וסבתא, חקרתי יותר עמוק את הסיפורים האישיים שלהם, וגיליתי הרבה על כל אחד מהם.

סבא: התרגשתי לעבוד יחד עם עלמה, ולדעת כי היא קראה חומר על החיים שלי וגם שמעה ממני.

מילון

נשיא בית הדין
נשיא בית הדין מפקח על ניהול המשפט של בית הדין ומהווה שופט בין השופטים של בית הדין הארצי

ציטוטים

”מערכת המשפט שומרת על הדמוקרטיה בישראל ובתי דין לעבודה נושאים בדגל החברתי של המערכת“

הקשר הרב דורי