מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא הקוסם

זיו וסבא שמעון אחרי הסגר!
סבא וסבתא בבריתה שלי
תחנות בחייו של סבא שלי

לסבי קוראים שמעון רוס הוא נולד במרוקו  בשנת 1948, והוא בגיל של מדינת ישראל.

סבי עלה ארצה בגיל שש. הוא התחנך וגדל בארץ. לאורך שנות ילדותו נהג לבקר בני משפחה שגרו ביישובים שונים בארץ. כשהתגייס לצבא, הוא שירת בטייסת בחיל האוויר, שם עבד בחימוש מטוסים.

סבא שלי השתתף בארבע מלחמות: ששת הימים, יום כיפור ושתי מלחמות לבנון. הוא עלה לארץ כשמלחמת השחרור הסתיימה, בחלק מהמלחמות הוא לקח חלק כחייל ובחלק כמילואימניק. הוא סיפר לי שמלחמת ששת הימים הייתה מהירה ועם מורל גבוה ,מלחמת יום כיפור הייתה עם המון כאב וצער ובשתי מלחמות לבנון היה צריך מאמץ רב כדי להתגבר על האויב. המלחמות לא השפיעו על סבא שלי מבחינה רגשית, ולדעתו מלחמת יום כיפור הייתה הכי קשה מבין הארבע.

לאחר שהשתחרר מהצבא, למד בטכניון את נושא החשמל, מקצוע זה לא סיפק את סבי מבחינה כלכלית, ועל כן עבר לעולם האוכל. הוא הקים מספר חנויות שווארמה ועוסק בתחום זה כבר כמעט ארבעים שנה.

סבא שמעון סיפר לי שהוא מתגעגע לארוחות שישי ולמאכלים מרוקאים טעימים כשכל המשפחה יחד מסביב לשולחן.

כיום יש לסבא שלי שישה ילדים ותשעה נכדים. בדרך כלל אנחנו נפגשים כמעט כל יום, אבל בגלל תקופת הקורונה אנחנו נפגשים פחות ובתקופות שיש סגר, מדברים בעיקר בטלפון. אני אוהבת אותו עד השמים ובחזרה.

הזווית האישית

סבא שמעון: היה לי כיף לקחת חלק בפרויקט זה, נהניתי להיזכר בעבר ובזיכרונות  שצברתי במהלך חיי. בעיקר נהניתי  מהמפגשים המשותפים שלנו.

זיו: אני נהנתי מאוד להאזין לסיפוריו של סבי, גיליתי דברים חדשים עליו, ונהנתי מהזמן איכות שניתן לנו. המשימה שהכי אהבתי היא הסיפור כי למדתי שם הכי הרבה על סבא.

מילון

חימוש מטוסים
הטענת המטוס באמצעי לחימה ופגזים נגד מטרות אוייב.

ציטוטים

”לאחר שהשתחרר מהצבא, למד בטכניון את נושא החשמל, מקצוע זה לא סיפק את סבי מבחינה כלכלית, ועל כן עבר לעולם האוכל.“

הקשר הרב דורי