מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא דני שחם השתתף בתכנון מבצע יונתן- 1976

נכדתי יובל ואני
בצעירותי
חילוץ בני ערובה מאוגנדה

שמי דני שחם. נולדתי בשנת 1947 בהרצליה. התגייסתי בשנת 1965 ושירתי במסגרת מודיעין של חיל האוויר עד שנת 1979. סיימתי את השירות בתפקיד ראש ענף זירה מערבית (מצרים, לוב, אלג'יריה, סודן…).

הייתי חבר בצוות מצומצם של שותפי סוד במסגרת מודיעין חיל האוויר שהיה שותף בתכנון ובביצוע של מבצע יונתן– חילוץ החטופים שנלקחו לאנטבה בירת אוגנדה ביולי 1976.

כפי שידוע, בתאריך 27.06.76 נחטף מטוס של חברת אייר-פרנס ובו 248 נוסעים (מתוכם 105 ישראלים). המטוס נחטף לאחר נחיתת ביניים באתונה שביוון, שם עלו החוטפים. את המטוס החטוף הנחיתו החוטפים בלוב לצורך תדלוק המטוס. משם החטופים טסו לאוגנדה במרכז אפריקה והנחיתו את המטוס בעיר אנטבה. מיד לאחר נחיתת המטוס ערכו החוטפים מיון שבו שחררו את כל מי שלא היה ישראלי ונשארו 105 חטופים ישראלים, אותם החזיקו החוטפים בתוך הטרמינל הישן של שדה התעופה באנטבה.

המרחק בין ישראל לאנטבה באוגנדה היה קרוב ל-4,000 ק"מ, עובדה שנתנה לחוטפים הרגשה שאין סיכוי שהישראלים יגיעו לשם. החוטפים דרשו מישראל לשחרר כמות מאד גדולה של מחבלים שהיו אסורים בבתי כלא בארץ.

אבל – הם לא הכירו את "הראש הישראלי"- מיד עם חטיפת המטוס ומעקב אחר מסלול טיסתו ונחיתתו באוגנדה, הוקמו מספר צוותים אשר התחילו לבדוק את כל האפשרויות לחילוץ החטופים. אני הייתי חלק מצוות מודיעין חיל האוויר אשר אסף נתונים על שדה התעופה באנטבה; מבנה הטרמינל, דרכי הגעה ויציאה אפשריות, כוחות צבא במקום, הגנה של מטוסים, נ"מ וכדומה.

היה קושי גדול מאוד לאסוף מודיעין כלשהו על המקום, אבל היוזמות והפעולות שננקטו מיד לאחר שהתברר כי יש שיתוף פעולה מלא בין החוטפים לבין אידי אמין, היו מעבר לכל דמיון לדוגמה:

-שיתוף עם כוחות שהיו בגאנה שכנתה של אוגנדה

-איסוף מודיעין על המקום באמצעות אנשים שגרו והיו באנטבה והיו באזור

-שליח מיוחד שנסע לתחקר את הנוסעים שהחוטפים שחררו והיו כבר בצרפת

-טיסות במטוסים פרטיים סביב שדה התעופה באנטבה לצורך צילום ואיסוף מודיעין

-תחקור כל מי שהיה אי פעם באנטבה

כך נאספו, פרט אחרי פרט, הנתונים וניתן היה ליצור תמונה ראשונית על המקום וסביבתו וניתן היה להתחיל לתכנן את האפשרויות לחילוץ ושחרור של החטופים.

ארבעה מטוסי הרקולס של חיל האוויר יצאו לדרך בערב ה-3 ביולי 1976 ובתוכם כוחות מיוחדים של צה"ל, כולל  מספר אמצעי הטעיה כמו למשל מכונית מרצדס שחורה -זהה לזו שהייתה בידי שליט אוגנדה -אידי אמין, כדי שהחוטפים יחשבו שהוא זה שמגיע לבקר אותם.

הפעולה עצמה הייתה קצרה  מאוד וארכה כ-25-20 דקות בלבד. בסיומה עברו כל הנוסעים שנחטפו לאחד ממטוסי ההרקולס ושאר הכוחות התפנו  בשאר המטוסים.

בזמן פעולת החילוץ עצמה, נהרג יוני נתניהו שהיה ממפקדי אחד הכוחות ונפצע חייל אחר בשם סורין הרשקו. בין החטופים נהרג אחד החטופים שהתרומם לעמידה בזמן הפריצה ובטעות חיילנו חשבו כי מדובר באחד המחבלים. בשעות הצהריים ב-4 ליולי 1976 נחתו הכוחות והנוסעים שנחטפו באחד מבסיסי חיל האוויר בארץ.

הידיעה על חילוץ החטופים והביצוע של הכוחות הישראלים היכו את כל העולם בהלם מוחלט על היוזמה, התעוזה והיכולת של עם ישראל לא לאפשר לאף גורם, גם אם הוא מצוי במרחק כל כך גדול, לאיים על מדינת ישראל.

הזוית האישית

סבא דני: אין אף מדינה בעולם שעושה או דואגת לאזרחיה כמו מדינת ישראל, חשוב לתעד זאת.

הנכדה יובל: מאוד התרגשתי לעבוד ולבלות עם סבא וללמוד דברים חדשים שלא ידעתי עליו ועל המשפחה.

מילון

התמדה
עשייה הנמשכת לאורך זמן, גם כאשר קשה.

מבצע יונתן
מבצע יונתן או מבצע אנטבה (כינויו הצבאי של המבצע היה "כדור הרעם") הייתה פעולת פשיטה צבאית שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה ביום ראשון, 4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פראנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים גרמנים ופלסטינים, במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, כמעט כל החטופים חולצו בשלום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”העולם הוכה בהלם לאור התעוזה והיכולת של עם ישראל לא לאפשר לאף גורם, גם אם הוא מצוי במרחק כ"כ גדול, לאיים על מדינת ישראל“

הקשר הרב דורי