מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא דני רוצה לחזור לארץ ישראל

ליאור, זיו וסבא דני ליד העץ ביסודי נהלל
סבא דני בגיל שתיים עשרה
שיעור שנשאר עם סבי במשך כל החיים

סבי דני מטצל נולד ב1944 בתל אביב.

כשסבא  דני היה בן ארבע עשרה, אמא ואבא שלו אמרו לו "דני אתה יודע שבקיץ יש לנו הפתעה. אנחנו נוסעים לטייל באירופה." ודני צעק מרב התרגשות "איזה כיף"! " אבא הוסיף "וגם לאמריקה" ודני אמר "מה?" בהפתעה, ואמא מהר אמרה " כן, ואנחנו לא חוזרים". דני שתק. הוא מאוד מאוד לא רצה לנסוע ולהישאר שם. דני היה עצוב ושתק, בזמן שאמא ואבא אמרו לו הרבה דברים שאותם הוא לא ממש שמע.

אמא ואבא הוסיפו "אל תספר לילדים עד ליום שנוסעים." דני הקשיב להם ולא סיפר לילדים, אבל היה מאוד עצוב, הוא אפילו חשב לברוח מהבית כדי לא לנסוע. אבל הוא לא עשה את זה. ביום האחרון של הלימודים, סוף כיתה ח' שזה  גם היה סוף בית ספר עממי, בעת מסיבת הסיום, דני סיפר לכל הילדים המופתעים מאוד, ובנפרד מהם למורה ולמנהל שלו. הוא יצא מהמסיבה לבד, ושב והסתובב כדי להסתכל על בית הספר ונפרד מהבניין או בעצם כל מה שהוא הכיר ואהב.

למחרת הם טסו. היה להם כיף לטייל באירופה, ואחרי כמה שבועות הם הגיעו ללוס אנג'לס. הם גרו אצל דודה סוניה, שהיא דודה של אמא של דני. דודה סוניה אמרה לדני "מעכשיו צריך לדבר רק אנגלית." דני כעס מאוד, ואמר "דווקא אדבר מה שאני רוצה " ובמשך חצי השנה הבאה דני לא הוציא אף מילה מפיו באנגלית.

בהמשך דני הצטרף לתנועת השומר הצעיר, במסגרתו פגש עוד ישראלים ויחד יצאו למחנות קיץ.  דני אהב לעבוד במטבח, ובכל ארוחה כל הילדים במחנה הביאו למטבח את הכלים המלוכלכים, ודני שטף אותם בידיים אחד אחד. דני היה מאושר. הוא שמח לדבר קצת עברית, ולשיר שירים ישראלים או בכלל להיות באווירה כמו בישראל.

דני נשאר "בשומר הצעיר" לעוד הרבה שנים. הוא היה מדריך וחניך וראש קן, ואחר כך ראש התנועה של ארצות הברית. היה לו טוב בלוס אנג'לס, הוא כבר כמובן דיבר אנגלית, הוא היה פעיל ונבחר הרבה פעמים למועצת התלמידים בבית הספר, והיה ספורטאי גם באוניברסיטה. אך הוא לא שכח ולא ויתר. דני לא ויתר על חלומו לחזור לישראל. אפילו שאחת המורות שלו באוניברסיטה, הציעה לו להצטרף אליה למסע מחקר של שנה בכל העולם, דני אמר "לא תודה אני חוזר לארץ." דני באמת חזר עם החברים שלו מהשומר הצעיר והצטרף לקיבוץ ברקאי. בַּרְקַאי הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי, נוסד בשנת 1947 על ידי עולים מרומניה ומפולין, ועלה על הקרקע בתאריך 10 במאי 1949. הקיבוץ ממוקם בפתח המערבי של בקעת עירון ובסמוך לחריש ופרדס חנה-כרכור. ב-1950 הצטרף לקיבוץ גרעין גדול של בוגרי תנועת השומר הצעיר מצפון אמריקה. (ויקיפדיה) ומאז הוא בארץ ישראל.

סיפור נוסף של סבא דני מטצל, סיפורה של חומה בין יפו לתל אביב התפרסם במאגר הסיפורים בתוכנית הקשר הרב דורי

הזווית האישית

הנכדה ליאור: אני מאוד אהבתי ללמוד על החיים של סבא שלי. היה לי מאוד נעים ונחמד לדבר אתו. זה מאוד ריגש אותי כמה הוא רצה לחזור לישראל, ואף פעם לא ויתר על החלום שלו, עד שהוא הגשים את החלום שלו.

זיו: אני הרגשתי שדני מאוד רצה לחזור לישראל, ולא ויתר. זה אומר שאם אני רוצה להגשים חלום אני לא אוותר.  זה מאוד ריגש אותי.

סבא דני: היה לי מאוד נעים להיפגש עמכן, לספר לכן, ולכתוב יחד. אני מרגיש שזה קירב אותנו.

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת הנוער הציונית הראשונה. התנועה הוקמה בשנת 1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגלות. התנועה פועלת במאות מוקדים בישראל וברחבי העולם, ומקיימת פעילות חינוכית שבסיס רעיונה הוא "תיקון אדם – תיקון עולם". (ויקיפדיה)

ציטוטים

” דני לא ויתר על חלומו לחזור לישראל“

הקשר הרב דורי