מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קשר רב דורי עם סבא דני וסבתא אילנה

סבא דני וסבתא אילנה בחתונתם בשנת 1972
סבא דני וסבתא אילנה בחתונת הזהב 50 שנה
עלייה לארץ ישראל

שלום שמי הוא נויה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא דני ועם סבתא אילנה ואני רוצה לספר לכם על סבא וסבתא שלי (ההורים של אימא שלי).

לסבתא שלי קוראים אילנה רוזנפלד לבית אנטמן. היא קרויה על שם הסבתא שלה יוליאנה אנטמן שנרצחה בשואה. להורים של סבתא קראו אברהם (ארנסט) וחנה לבית כהן. סבא רבא שלי, אברהם אנטמן, נולד בצ'כיה בשנת 1913 ועלה לארץ כמעפיל בשנת 1939 הוא שירת כחייל ב"הגנה". סבתא רבתא שלי, חנה אנטמן לבית כהן, נולדה בארץ בשנת 1924. זכיתי להכיר את סבתא רבתא שלי ולהנות ממנה. גם אבא וסבא שלה נולדו בישראל!

לסבתא נולדה עוד אחות אחת – אסתר (אתי). הם משפחה של ארבעה נפשות. סבתא נולדה בכ"ח באלול תש"ז, 13  בספטמבר 1947 בישראל. היא דור רביעי בישראל. סבתא  אילנה נולדה חצי שנה לפני ההכרזה על הקמת מדינת ישראל.

ילדותה של סבתא אילנה

סבתא נולדה וגדלה ברמת אביב ובגבעתיים, הם חלקו דירה קטנה עם עוד משפחה ומבוגר רווק (חלקו שירותים, ומטבח). סבתא והמשפחה שלה חלקו חדר והמשפחה השנייה חלקו חדר ולרווק היה חדר. לכל משפחה היה חדר וזה היה כמו משפחה אחת גדולה ולא היה להם צפוף בכלל. עד גיל 12 הם גרו ככה ואז הם עברו לדירה יותר גדולה בלי עוד אנשים בדירה…

סבתא מספרת: "אבא שלי לקח אותי כל שבת לבית כנסת ובסעודת שבת היה שם אותי ואת אחותי על הברכיים (כמו אקורדיון) ולפני שבת אימא שלי היתה נותנת לי סיר קטן והיינו מבשלות יחד."

במשפחה, בביתם, הם דיברו עברית, אבל סבתא של סבתא אילנה דיברה יידיש בלבד! סבתא למדה בבית ספר דתי "אמונים" דיברו עברית בבית ספר ובמשפחה. ובתיכון היא למדה צרפתית. סבתא הייתה חברה בתנועת בני עקיבא!

בילדותה היא שיחקה עם חבריה וחברותיה במשחקי חוץ כמו: מחבואים, תופסת, 5 אבנים, 4 מקלות, מחניים, חיי שרה, כדורגל, דודס  דג מלוח, גוגואים, גולות, פרה עיוורת, מונופול והרבה משחקי קופסה.

ילדותו של סבא דני

סבא דני עלה לארץ בגיל שנתיים וחצי, בשנת 1949. הם נסעו מצ'כוסלובקיה עד איטליה ברכבת משם הם עלו על אונייה ולאוניה קראו "למפדוריה" ומשם לחיפה ודודה שלהם לקחה אותם לתל אביב.

סבא מספר: "אחותי הגדולה היתה רק בת שבע, אבל היא ממש אהבה אותי ושמרה עלי שאני לא אחליק מהסיפון"

המשפחה של סבא עברה לעיר בני ברק והוא למד בתל אביב ובישיבת נחלים. אבא של סבא דני עבד בבית דפוס באירופה גם לפני המלחמה וגם במהלך המלחמה וגם אחרי המלחמה ושהגיע לארץ המשיך לעבוד בתחום ועבד כמגיה בעיתון "הצופה".

סבא דני מספר: "לאימא שלי קראו חיה (צורטל) לבית ברקוביץ טיפלה בנו ונתנה שיעורים פרטיים באנגלית לאבא שלי קראו נפתלי רוזנפלד".

סבא וסבתא נפגשו בשנת 1965 לקראת הגיוס הצבא לגרעין נחל בשם "שח"ל". הגרעין פעל בקיבוץ עין צורים ובהיאחזות "מעלה גלבוע". הם שירתו יחד בצבא והתחתנו בשנת 1972 ברמת גן. בחתונתם השתתפו כ – 700 אורחים.

סבא וסבתא ביום נישואיהם

תמונה 1

בימים אלה אנחנו חוגגים לסבא וסבתא 50 שנות נישואין אז היה זמן טוב לראיין אותם וזו המתנה שאני נותנת להם, תיעוד הסיפור שלהם שישאר לדורות הבאים, במאגר סיפורי מורשת, של התכנית במוזיאון "אנו" (בית התפוצות)

 50 שנות נישואים

תמונה 2

הזוית האישית

הנכדה נויה: ראיינתי את סבא וסבתא בשני שלבים: אחד בזום והשני פנים אל פנים. נהנתי לראיין אותם וגיליתי דברים חדשים על המשפחה המורחבת שלא ידעתי קודם למשל שאני דור שישי בארץ מצד אימא ובצד של סבא אני דור שני.

מילון

דודס
דודס הוא משחק המבוסס על משחק כדור הבסיס האמריקאי,

ציטוטים

”חשוב לא לאחר לבית הספר“

הקשר הרב דורי