מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דפנה

סבתא דפנה, סבא רמי ו איתי ונדב
סבתא דפנה בילדותה
ילדותה של סבתא דפנה בחיפה

סבתא דפנה זילברשמיד נולדה בחיפה ב 10.4.1950. יש לסבתא אחות קטנה בשם אילנה שצעירה ממנה בארבע שנים.

הבית של סבתא דפנה היה מאוד יפה ומסודר, בחדר שלה היה שולחן כתיבה וספריה. מהחלון של החדר שלה היא יכלה לראות עצים ואת הבניין של השכנים.

לאמא של סבתא ז"ל קראו טובה. סבתא טובה עבדה בבנק והיא נפטרה ב- 25.8.2022. סבא, אבא של סבתא דפנה נהרג במהלך מלחמת סיני כשהיא הייתה בת 6.

סבתא למדה בבית הספר "תל-חי" בנווה שאנן בחיפה. בתור ילדה סבתא אהבה לצייר ולקרא ספרים, גם אני הנכד שלה לפעמים קורא קצת ואוהב לצייר. בילדותה סבתא אהבה לשחק בגולות עם חברים שלה.

החלום המשותף שלנו הוא כל שנה לטוס לארץ אחרת בעולם. עד עכשיו הגשמנו וביקרנו בארצות רבות : ספרד, צרפת, גרמניה, אנגליה, איטליה, ארצות הברית, גאורגיה, יוון וקפריסין.

סבתא שלי וסבא שלי אוהבים מאוד לצאת איתנו לחופשות משפחתיות. בכל טיול אנחנו טסים למדינה אחרת. לפני הטיסה אנחנו לומדים על המדינה. סבתא אוהבת לתכנן איתי את מסלול הטיול שאותו בחרנו. בכל הטיולים שלנו אנחנו אוהבים לקנות מזכרות ומצלמים תמונות, שהופכות להיות אלבום זכרונות נעימים לכולנו.

בחרנו להציג את המאכל המסורתי שלנו – שקשוקה: סבתא דפנה מספרת, בכל יום שלישי היינו חוזרים מבית הספר לבית בחיפה שכולו מלא בריח של כביסה. זה היה יום הכביסה שלנו. אמא של סבתא הייתה מכבסת, תולה, מייבשת ומקפלת את הבגדים וסבתי יחד עם אחותה אילנה היו עוזרות לאמם בכביסות. סבתא מספרת שבכל 'יום כביסה' הייתה מחכה להם שקשוקה טעימה לארוחת הצהרים. עד היום, לפעמים סבתא מבשלת לנו שקשוקה, שאילנה דודתי ומשפחתה אוהבים, ואני פחות. וסבתא אוהבת להיזכר בימי הכביסה שחוותה בילדותה.

באירוע הפתיחה של הקשר הרב דורי בכיתתנו סבתא שלי הכינה שקשוקה לכל הכיתה.

המתכון לשקשוקה

מצרכים: 2 כפות שמן, 7 עגבניות מקולפות וחתוכות, 1בצל חתוך לפרוסות, 3 שיני שום, 1רסק עגבניות, 1פלפל חריף, 1 גמבה חתוכות לרצועות, 5 ביצים.

אופן ההכנה:

מחממים את השמן ואז מוסיפים את העגבניות המקולפות, פרוסות הבצל, הגמבה החתוכה והשום.

מוסיפים גם את רסק העגבניות ומבשלים על אש בינונית 20 דקות.

שוברים את הביצים ומוסיפים  אותם לרוטב החם, מבשלים עוד כ-10 דקות, עד שהביצים מוכנות.

תמונה 1
השקשוקה מוכנה

הזוית האישית

איתי: נהנתי מאוד מהפרויקט המשותף עם סבתא, לשמוע סיפורים מאז שהייתה ילדה. גם ענין אותי לשמוע על המאכל המסורתי שלנו- השקשוקה.

מילון

מלחמת סיני
מלחמה שהתרחשה בשנת בשנת 1956 בין ישראל למצריים במהלכה פלש צה"ל לחצי האי סיני .

נווה שאנן
שכונה מזרחית בעיר חיפה אשר הוקמה ב- 1922 בעלת סגנון בנייה מגוון על פי עיקרון של עיר גנים.

גולות
משחק ילדים של כדורי זכוכית קטנים .

ציטוטים

”ימי שלישי בחזרה מבית הספר, ריחות שקשוקה .“

”טיולים וחופשות בעולם “

הקשר הרב דורי