מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא דוד אביטבול – חייט ורוכב אופניים

סבי וסבתי בחתונה שלהם
סבי וסבתי בחינה שלהם
לזכרו של סבא דוד אביטבול ז"ל

שמי כרמל ובחרתי בדמות של סבא שלי דוד ז״ל כדמות שאתאר ואתעד את סיפור חייו במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, כפי שסיפר לי עליו אבי. בחרתי בסבי משום שהוא חשוב לי והוא חלק משמעותי בחיי. סבי התגורר ברעננה ונפטר בגיל 89. סבא עסק בתפירה.

ילדותו

ילדותו של סבי הייתה מיוחדת במינה. אביו של סבי נפטר בגיל צעיר וסבי היה צריך לדאוג תמיד לאחיותיו. הוא לקח פיקוד ושמר על אחיותיו ועל אמו, ממש היה כמו גיבור אמיתי. סבא שלי למד בבית ספר דתי במרוקו ולמד שם צרפתית ועברית כהכנה לעלייתו לארץ ישראל. סבי השקיע בלימודיו בשפה העברית בשביל ללמוד עברית טובה שתשמש אותו בארץ ישראל.

תחביבים

לסבי היו תחביבים שונים עוד מגילאי 10-9, אז התחיל לחבב רכיבה על אופניים והתחרה ברכיבה עם חבריו. כשסבי היה בן 14, החל ללמוד תפירה. סבי אהב מאוד לתפור, כאשר חגגו לאבי בר מצווה, סבי תפר לאבי חליפת בר מצווה. בהמשך פתח חנות למכירת חליפות מיוחדות עבור נשים וגברים לארועים לחתונות. סבי אהב מאוד את תחום התפירה, אחותי הגדולה שומרת עד היום את מכונת התפירה הישנה של סבי.

כאשר סבי היה בן 17 נהג לרכב על אופני מירוץ. סבי השתתף בתחרויות ותמיד זכה מקום ראשון. סבי כבר בגיל 15 התעניין מאוד בתחום אופני המירוץ ואהב להשתתף בתחרויות של אופני מירוץ.  בגיל 17 החליט לרכוש אופני מירוץ משלו ואביו (כלומר סבא רבא שלי) לימד אותו לרכב.

העלייה לארץ ישראל

עלייתו של סבי הייתה מאוד לא פשוטה. בשנת 1967 עלה סבי עם סבתי וכל משפחתם לאוניית מעפילים ששמה הרצל. סבי וסבתי היו באונייה בחשכה ובלי אור. הם עלו דרך צרפת הפלגה שארכה מעל שבועיים. הם הגיעו לחיפה כעולים חדשים, התמקמו ברעננה והחלו את חייהם החדשים.

הכרותם של סבי וסבתי

סבי הכיר את סבתי שהייתה מזכירה ראשית בבית המשפט המחוזי במרוקו. סבי הגיע לשם באחד הימים כדי לסדר מספר נושאים. סבי ראה את סבתי והיא ממש מוצאה חן בעיניו. הוא הציע לה לאכול ארוחת ערב, ומאז יצאו כזוג. במרוקו הם הביאו  שני ילדים ששמם סילבי ויוסי, ובארץ ישראל הולידו את אבי שמעון ואת אחיו – אילן ואורן.

סבי וסבתי ביום חתונתם

תמונה 1

הזוית האישית

כרמל: את התחקיר קיימתי מול אבא שלי ששמח לתת לי מידע על סבא, אביו. למדתי הרבה דברים חדשים על החיים שהיו לסבי היקר ז"ל. אבי סיפר לי על ילדותו של סבי וממש התרשמתי מסיפור ילדותו. אני מאוד גאה בסבי על הדרך שעבר בחיים. אבי מאוד נהנה מהתהליך, זה גרם לו לעורר את הזכרונות הישנים על אבא שלו ולהיזכר בהוריו.

מילון

מכונת תפירה
מכונת תפירה היא סוג של מכונה, המשמשת לתפירה מהירה של בדים או עורות, כלומר חיבורם זה לזה באמצעות לולאות חוט רצופות (תפרים). מכונת תפירה ביתית מודרנית מסוגלת לתפור כ-1,500 תפרים אמינים ואחידים בדקה - פי 20 מהר יותר מחייט או תופר העובדים ידנית. קיימות מכונות בעלות 7 מחטים, התופרות כ-20,000 תפרים בדקה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב להצליח בחיים“

”סבי אהב מאוד את תחום התפירה, אחותי הגדולה שומרת עד היום את מכונת התפירה הישנה של סבי“

הקשר הרב דורי