מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא גדי מאיר שירת בטייסת

אני וסבא מאיר
סבא שלי עם אחות ואחיו
מקום מגורים, משפחה ועיסוקים

שמי ליה מאיר, משתתפת השנה עם סבא שלי בתוכנית הקשר הרב דורי ומביאה את סיפורו.

סבא שלי נולד בישראל, בחיפה. כשהיה קטן השפה המדוברת בבית הייתה גרמנית שנקלטה על ידו, אבל הוא תמיד ענה בעברית. השם של אביו היה קרל מאייר וכשעלה לארץ עיברתו את שמו לשמשון מאיר. לאמו קראו גרטרוד ווינפלאש לפני הנישואים ולאחר הנישואים גרטרוד מאיר. לסבא שלי יש אחות אחת ואח אחד. סבא שלי הוא  הבן הבכור. לאחותו קוראים עדנה והיא צעירה ממנו בשלוש שנים. לאחיו קוראים אילן והוא צעיר מסבי בחמש שנים.

במהלך מלחמת השחרור וכיבוש עכו על ידי צה"ל הוא והוריו הגיעו עם רכב צבאי,(משוריין), לעיר עכו. ההורים נכנסו לבית ערבי שננטש על ידי דייריו הערבים שברחו מהעיר בגלל המלחמה. הבית היה עם קישוטים, בית גדול עם חלונות ענקיים ומקומרים וגג ענקי ששם גידלו תרנגולות וברווזים.

משפחתו של סבי גרה עם משפחה נוספת שחלקה עימם חדר שירותים, חדר אמבטיה ומסדרון ארוך. כעבור שנה מאז המעבר לבית זה נולדה עדנה, אחותו הקטנה. שנתיים לאחר לידת עדנה נולד אילן, אחיו הקטן. בשנת 1956 במהלך מלחמת סיני עברה המשפחה דירה לאזור המזרחי של עכו שנקראה השיכון. אלו היו בתים פרטיים עם חצר ענקית. השכונה הייתה יהודית. בהתחלה החצר הייתה שדה נטוש מלאה עשבים וקוצים בגודל של בן אדם, את חצר זו היה צריך להכשיר למגורי המשפחה. החצר טופלה על יידי אביו של סבי הוא ניקה, נקש עשבים, שתל עצים ופרחים, זרע ירקות ועוד…

הדירה כללה שני חדרים, מטבחון, שירותים ומקלחת (ביחד) ומסדרון קטן. במהלך השנים הדירה הורחבה ונוספו לה חדר אורחים גדול, שתי מרפסות, במהלך השנים סגרו המשפחה את המרפסות והפכו אותם לחדרים סגורים, המטבחון הפך להיות חדר אמבטיה, נוסף מטבח חדש ובחצר אביו בנה מחסן.

הילדים אהבו מאוד לשחק עם החיות שהיו להם בגינה הענקית. היו 20 ארנבים, 3 חתולים, 3 תרנגולי הודו וקוקייה. אביו של סבי היה טבח בבית חולים לחולי נפש בעכו. אמו של סבי הייתה בהתחלה עקרת בית ולאחר שנים, שהילדים גדלו, היא יצאה לסייע בפרנסת המשפחה ועבדה ככוח עזר בבית חולים מזרע. על מנת לקנות מזון אביו היה יוצא לקניות בעיר העתיקה בעכו בשוק.

בחופשות הקיץ הם היו צועדים לחןף הים, שהיה במרחק של כחצי שעה לכל כיוון, ונשארים שם עד רדת החשיכה. זהו זיכרון בלתי נשכח של סבא שלי.

הוא ובני משפחתו היו בונים מחנה בחצר הבית, בונים עם קרשים, בנו מתחת לעץ, מעל עץ, עם שמיכות. משחקים בכדור, בחמש אבנים, משחקים במחבואים בשדה התירס הצפוף שהיה בחצרם.

מול הבית היה מועדון של תנועת ה"נוער העובד" שם שיחקו סבא שלי וחבריו פינג פונג וכדורגל. בשבתות הם הלכו לדוג בנחל הנעמן, וכל מה שעלה בחכתם אלו סרטנים שהוחזרו בחוסר ברירה שוב למים. סבי אהב מאוד לאכול מרק תפוחי אדמה, דג מלוח, ופלאפל, וכל יום בשעה 16:00 קיבל קוביית שוקולד וביסקוויט.

 משחקים בחצר הבית 

תמונה 1

 

סבי עבר שלושה בתי ספר, הוא הגיע כתלמיד חדש חודשים לאחר תחילת הלימודים לבית ספר היסודי ה"עלייה השנייה" שהיה במרחק 5-7 דקות מהבית. הדרך לא הייתה סלולה ובחורף הייתה מלאה בשלוליות של מים. בשנה הראשונה התקשה בלימודים כיוון שלא הבין את החומר ולאחר מכן זה הסתדר. היו מקצועות שהיום לא מוצאים ברוב בתי הספר, כמו חקלאות, מסגרות, מלאכה ותזונה. אחת לחודש הייתה תורנות מטבח במסעדת התלמידים שבבית הספר. ליד בית ספר הייתה חוות ניסיונות שאליה הייתה צמודה חורשה ענקית שנראתה כמו יער ושם היו מבלים תלמידי בית הספר בהפסקות ובשיעורים החופשיים.

 בבית הספר

תמונה 2

שירות צבאי

בשירות הצבאי, לפני שהוא התגייס, למד בבית הספר הטכני בחיפה את מקצוע מכונאות מטוסים. בתום הקורס הוא גויס לחיל האוויר ושירת בבסיס רמת דוד. הוא שירת בטייסת מירז'ים, לאחר מספר חודשים עבר לטייסת אורגנים ושירת בה עד סוף שירותו הצבאי. מספר חודשים לפני תום השירות פרצה מלחמת ששת הימים והם השתתפו בה.

 בתקופת השירות הצבאי

תמונה 3

בטייסת

תמונה 4

לאחר שהשתחרר משירותו בחיל האוויר הוא חיפש מקצוע בתחום התעופה והתקבל לעבוד בתעשייה האווירית בבדק מטוסים בטייסת תובלה. באותה תקופה הייתה מלחמת ההתשה והם נאלצו לטוס בתדירות גבוהה לסיני להביא לחיילים אומנים שישמחו אותם, או במצב פחות נעים של החזרת גופות של חיילים שנפלו בשדה הקרב. במקביל למד תכנות מחשבים ועבר לאגף המחשוב בתעשייה האווירית. למרבה הצער, נאלצו לפטר עובדים במסגרת תוכנית הבראה, הוא נאלץ לסיים את עבודתו שם בגיל 47. בהמשך הוא עבד בעיתון הכלכלי גלובס כאיש שיווק עד לצאתו פנסיה.

סבא שלי אוהב לאסוף בולים עוד מצעירותו כילד בבית ההורים עד היום. במקביל הוא התחיל לתעד לפני עשור את תולדות המשפחה וזה ממלא לו את הזמן ומרתק אותו לקרוא את הסיפורים של הדורות הקדמונים.

במהלך היום הוא אוהב לראות תוכניות ספורט, להיות במחשב, לשמוע רדיו, להקשיב למוזיקה. במהלך השבוע הוא הולך עם אשתו (סבתא שלי) לקניות בסופר, לקניון, צעדות, חוף הים ולפעמים לשתות קפה בבית קפה. החלום שלו שיהיה המשך קשר דורי, שהמשפחה לא תתנתק לעולם.

הזוית האישית

 ליה: היה לי מאוד כיף להיות ולהקשיב לסיפורים של סבא שישמרו במשך שנים ולדעת עליו יותר.

מילון

טייסת תובלה
טייסת תובלה- טייסת הנועדה להעביר ציוד, הספקה, להטיס צוותי רפואה, צנחנים לצניחה, תדלוק מטוסים באוויר והצנחת ציוד בשטח אויב.

ציטוטים

”"תהיה אדם ותסתכל לכולם בגובה העיניים".“

הקשר הרב דורי