מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ברוך קבלן – חיי נתינה ועבודה

אני (יהב) עם סבא וסבתא שלי בבר מצווה שלי
סבא שלי בצבא
סבא מגיל צעיר עוזר בכלכלת הבית ודואג למשפחה בכל מובן

שמי יהב, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את חייו של סבא שלי, ברוך קבלן, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

ילדות

סבא שלי ברוך קבלן נולד בשנת 1954 בארץ ישראל, לסבא שלי יש שבעה אחים ואחיות. סבא נולד בבית החולים 'הקריה' בתל אביב ואת רוב ילדותו העביר בביתו שבבית דגן, שם גידלו אותו סבא רבא שלי וסבתא רבתא שלי. הוא גדל בקרב בעלי חיים רבים, כמו תרנגולים, כבשים ועיזים. סבא מגיל קטן עזר בכלכלת הבית ובעבודת המשק, חלב עיזים, האכיל תרנגולים ועזר לדאוג לחיות בבית דגן. סבא שלי העביר את רוב ילדותו בבית סבו יצחק וסבתו אורדיה, שם קיבל יחס חם ואוהב. סבא שלי אהב מאוד את החיים בחווה בבית דגן, הוא בעיקר אהב לעבוד עם בעלי החיים ולדאוג להם.

נעורים

בשנותיו הבוגרות סבי עבד בנגריה ומסגריה, שם יצר רהיטים ומסגרות, שם גם התחיל את חייו הבוגרים במסגרתם עזר לפרנס את משפחתו ולעזור בכלכלת הבית. המשפחה של סבי היא משפחה ברוכת ילדים, ולכן הכלכלה הייתה קשה עבורם, וסבא שלי היה עובד בעבודות כפיים על מנת לעזור בבית בשנים בהם גרו ברמת גן – סבי, אחיו אחיותו והוריו.

בשנים אלו סבא רבא וסבתא רבתא שלי חזרו בתשובה והתחזקו בדת. הם התחילו להכניס את ילדיהם למוסדות חינוך דתיים על מנת שילמדו תורה ומצוות.

שנות השירות בצבא

סבי התגייס לצבא בגיל 18 בשנת 1972 לחיל הסדיר, שם החל את שירותו הצבאי בתור טירון. סבא שלי נלחם במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, במהלכה שירת בהנדסה קרבית, הם נלחמו נגד המצרים. המלחמה הייתה קשה והיו לנו בה הרבה אבידות בנפש. סבי איבד הרבה מחבריו כולל מפקדו, אשר נורה על ידי צלף מצרי בג'יפ בזמן שסבי ישב לידו. סבא שלי חווה טראומה מאוד גדולה ובעקבות זאת הוא הועבר לצנחנים.

נישואים

סבא הכיר את סבתי, חנה קבלן, בשנת 1977. סבתי עבדה בבנק הפועלים ושם הייתה לה חברה טובה בשם יפה. יפה הכירה בחור בשם חנן ונישאה לו. יפה הציעה לסבתי להכיר את אחיו של בעלה, שם התחיל הקשר בין סבי לסבתי. המשפחות הכירו במהרה ולאחר כחצי שנה התחתנו באולמי "בונבון". בשנת 1978, כשנה לאחר החתונה, נולדה דודתי הבכורה שרית לאחר מכן נולד שלומי. אחרי ארבע שנים נולד אבי, יהודה.

לסבא ולסבתא שלי יש שבעה ילדים ומעל שלושים נכדים.

זיכרון

אני זוכר שכשהייתי קטן, לסבי הייתה מכולת, וכשלא הרגשתי טוב והייתי חולה, סבתא הייתה לוקחת אותי לשם ונותנת לי לאכול ממתקים וחטיפים כדי לעודד אותי. הדבר שהכי אהבתי בתקופה ההיא היה לשבת על רגלו של סבי בזמן שהוא עוזר ללקוחות בקופה.

הזוית האישית

יהב הנכד המתעד: אני שמח שהשתתפנו בתכנית, ומודה לסבי על ששיתף אותי בסיפור חייו. היה לי מעניין לשמוע פרטים על חייהם של סבא וסבתא, למדתי הרבה על המשפחה ועל סבא במיוחד.

מילון

צבא
צבא הוא ארגון לוחם הכפוף למדינה או לישות מדינית ומטרתו להגן על המדינה ולהפעיל כוח (בדרך כלל נגד גורמים חיצוניים, כגון מדינות אויב) על מנת להבטיח את האינטרסים שלה, כגון שמירה על הביטחון ולחימה בטרור, ובשעת הצורך גם סיועה פנים במצבי חרום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אלוהים ישמור אותך“

”הדבר שהכי אהבתי כשהייתי קטן היה לשבת על רגלו של סבי בזמן שהוא עוזר ללקוחות בקופה במכולת שלו“

הקשר הרב דורי