מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא ברוך נולד חצי שנה לפני הקמתה של מדינת ישראל

סבא ברוך ורעייתו שושי
סבא ברוך נישא לסבתא שושי
תחנות בחייו של סבא

סיפורו של סבא ברוך
נולדתי בחיפה, בשכונת נווה שאנן, להורי אסתר ומנחם אח ליואב ויעל. נולדתי כחצי שנה לפני הקמת מדינת ישראל ובשנת 1948 הוקמה מדינת ישראל, אחרי קרבות קשים. קיבוץ אלומות הצטרפותי לגרעין נח"ל שהשלים את קיבוץ אלומות, בינתיים ביליתי בבית ספר מקצועי ששם למדתי את מקצוע החשמל שבו לא עסקתי מעולם, לשאלתך "למה למדת את המקצוע הזה?" תשובתי, כי הורי החליטו ואז היינו ילדים ממושמעים
 
גיוס לצה"ל
התגייסתי לצבא ובמסגרת הנח"ל לחמתי ברמת הגולן במלחמת ששת הימים. המלחמה הזאת היתה ניצחון גדול על שלוש מדינות ערביות ירדן, מצרים וסוריה, תוך שישה ימים צה"ל כבש את רמת הגולן, הגדה המערבית וחצי האי סיני. רבים מעם ישראל האמינו שעכשיו יבוא השלום, לצערינו זה לא קרה.
 
נישואי לסבתא שושי  
התחתנו בשנת 1969 , עזבתי את הקיבוץ ועברנו לגור בחיפה, שם נולדה אמך בשנת  1971 היא היתה תינוקת שמנמונת וחמודה ששימחה את כל הסובבים. סבא מנחם אהב מאוד לטייל איתה בעגלה בכל זמן חופשי שהיה לו.  החיים חלפו בנעימים וב1973 נולדה דודתך מורן.
 
גזרת הקרב שהשתתפתי ב1973
בשנת 1973 עברנו משבר לאומי בעקבות מלחמה קשה הקרויה "מלחמת יום כיפור" מלחמה קשה שבה מצרים וסוריה הצליחו להפתיע את מדינת ישראל ובצהרי יום כיפור התחילו במתקפה גדולה על כוחות צה"ל. 
 
המעבר לאופירה (שארם א-שייח)
בעקבות מלחמה זאת  יחד עם סבתא שושי החלטנו לעשות שינוי גדול במהלך חיינו, מחיים שלווים ורגילים בחיפה עברנו לגור בעיר החדשה והמתפתחת אופירה, שנמצאת בדרום סיני, השם המצרי שלה היה וגם היום שארם-א-שייח.(שארם א-שייח)השתדלנו לקיים באופירה חיים רגילים של גנים ובתי ספר והיינו ראשונים בכל דבר שניסינו לבצע, את צריכה להבין שהמרחק של אופירה ממרכז הארץ הוא גדול מאוד בערך כ-700 קמ'
 
החיים באופירה
סבתא שלך נהלה את מחלקת החינוך באופירה ודאגה למלא את סדר היום והלימודים בכל מיני אירועים שמתאימים למקום המיוחד שגרנו בו. שילוב של טבע מדברי וים מקסים נתן כר נרחב לפעילות כייפית של הילדים.
 
שדמות דבורה
אבל, כל דבר טוב ויפה נגמר ובשנת 1977 עברנו לגור בשדמות דבורה, מושב בגליל התחתון לרגלי הר תבור.אמא שלך התחילה ללמוד בכיתה א' בבית הספר "כדורי" הידוע.
 
עיסוק בחקלאות
המשפחה שלנו עוברת מהפך ומתחילים לעסוק בחקלאות, עיסוק חדש ובלתי מוכר לנו. בנינו חממה לגידול ורדים. כל המשפחה עסקה בעבודה זו שהיתה קשה  ומתישה.
 
תרנגולי הודו
אחרי 4 שנים של עבודה עם הפרחים, החלטנו לעבור לגידול תרנגולי הודו, הסבנו את חממת הוורדים ללול גידול תרנגולי הודו, גידלנו את ההודים עד גיל 24 שבועות ואז שווקו לבשר.אחרי 4 שנים של עבודה עם הפרחים, החלטנו לעבור לגידול תרנגולי הודו, הסבנו את חממת הוורדים ללול גידול תרנגולי הודו, גידלנו את ההודים עד גיל 24 שבועות ואז שווקו לבשר.שדמותבהזרקות ובשיווקים נעזרנו בילדים של הכפר שאמא שלך ארגנה וזו היתה חוויה בפני עצמה, אני זוכר את שתיית הקפה והעוגיות לאחר העבודה עם ילדי הכפר כפגישה נעימה.השנים חלפו ובגידול תרנגולי ההודו ראינו ברכה בעמלינו
 
אמא בצבא
אמא שלך התגייסה לצבא ועברה קורס חובשות, מקצוע  שמאוד מאוד אהבה.  היא סיפרה לי שהיתה חובשת של חיילים ובזמן השינה שלהם היתה מזריקה להם חיסונים שהיו צריכים, היה בולט שבמחנה של חיילים קרביים הלכה אמך עם חלוק לבן כשהיא מפזרת ניחוח של סבון נעים.אמא שלך התגייסה לצבא ועברה קורס חובשות, מקצוע  שמאוד מאוד אהבה.  היא סיפרה לי שהיתה חובשת של חיילים ובזמן השינה שלהם היתה מזריקה להם חיסונים שהיו צריכים, היה בולט שבמחנה של חיילים קרביים הלכה אמך עם חלוק לבן כשהיא מפזרת ניחוח של סבון נעים.
 
טיול בדרום אמריקה
לאחר שחרורה של אמך מהצבא, נסעה לטיול בדרום אמריקה ואנחנו היינו מסמנים על המפה של דרום אמריקה איפה היא. כשחזרה התחילה לעבוד בחברה למחזור פסולת רפואית ומשם עברה לעבוד בחברה למבנים שם הכירה את אבא שלך.
 
סבתא שושי
בשנה זאת סבתא שושי חלתה בסרטן ואני אמא שלך ומורן ליווינו את מחלתה עד הסוף העצוב.כיום אנו גרים באותו הכפר עובדה שמאוד משמחת אותנו
 
משוב
ברוך: המפגשים בתכנית היו מעניינים ומהנים ותורמו לקשר הרב דורי במשפחתנו. ישר כח על היוזמה והביצוע של המיזם.
סהר: היה לי מאוד מעניין לשמוע על סיפור חייו של סבא. היה לי כיף לבוא בכל יום שישי  ולפגוש אותו. המיזם תרם מאוד לקשר שלי עם סבא.
 
העשרה
קיבוץ אלומות: "אלומות הוא קיבוץ היושב על גבעה הצופה על הכנרת ויישובי עמק הירדן. הקיבוץ משתייך למועצה אזורית עמק הירדן. הוא ממוקם בגובה 30 מטר מעל גובה פני הים וצופה אל עמק הירדן והכנרת ממזרח ואל בקעת יבנאל ממערב".
בי"ס כדורי: " כדורי נוסד בשנת 1933 על ידי הנדבן היהודי כדורי, כבית ספר ממשלתי בריטי. במשך כעשרים שנה למדו בו רק בנים לאחר מיון סלקטיבי ביותר, במסגרת פנימייה חקלאית. מבחני הקבלה הקפדניים ורמת הלימודים הגבוהה נועדו לאפשר לבוגרי בית הספר המשך לימודי אגרונומיה בכל מוסד אקדמי אירופאי".
תשע"ו

מילון

כר נרחב
מקום רחב לעשייה , שטח גדול , אפשרויות רחבות(כר משמע שדה מרעה)

בי"ס כדורי
כדורי נוסד בשנת 1933 על ידי הנדבן היהודי כדורי, כבית ספר ממשלתי בריטי. במשך כעשרים שנה למדו בו רק בנים לאחר מיון סלקטיבי ביותר, במסגרת פנימייה חקלאית. מבחני הקבלה הקפדניים ורמת הלימודים הגבוהה נועדו לאפשר לבוגרי בית הספר המשך לימודי אגרונומיה בכל מוסד אקדמי אירופאי

קיבוץ אלומות
אלומות הוא קיבוץ היושב על גבעה הצופה על הכנרת ויישובי עמק הירדן. הקיבוץ משתייך למועצה אזורית עמק הירדן. הוא ממוקם בגובה 30 מטר מעל גובה פני הים וצופה אל עמק הירדן והכנרת ממזרח ואל בקעת יבנאל ממערב.

ציטוטים

”למה למדת חשמל ? כי הורי החליטו ואז היינו ילדים ממושמעים “

הקשר הרב דורי