מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא בצנחנים

בבר מצווה של אחי
סבא צנחן
צנחן במלחמת ששת הימים

שמי אלעד דינר אני משתתף בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר תדהר ביוקנעם עילית, סבי מנשה דינר נולד בשנת 1947 בסולימניה שבעירק, ועלה לארץ עם משפחתו, בשנת 1948 בהיותו תינוק.

בחרתי להביא ת סיפורו של סבי מנשה דינר בתקופת מלחמת ששת הימים.

מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה משמונה ורבע בבוקר 5 ביוני עד שש בערב 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון ישראלי. ויקיפדיה

בנובמבר 1967 בהיותו בן תשע עשרה,צניחה קרבית שירת סבא בחיל הצנחנים ועבר מסע מיריחו עד לירושלים, מסע שארך תשע שעות מבלי לעצור. המסע התנהל משעות הערב המאוחרות, עד שעות הבוקר המוקדמות. במהלך המסע סבא נפל ונפצע בברך ולא היה יכול היה להמשיך במסע. מכיוון שלא נהוג להשאיר חייל פצוע בשטח, הם פתחו אלונקה ולקחו אותו עד לירושלים.

בפברואר אותה שנה, סבא עשה קורס צניחה קרבית. אחד מהקורסים היפים, המהנים והחשובים בצה"ל. הקורס התנהל במשך שלושה חודשים. השימוש הצבאי בכוח צנחנים נועד לרכוש יתרון טקטי כיוון שניתן להחדיר כוח לוחם זה לשדה הקרב מן האוויר, וכך ניתן למקמו באזורים שאינם נגישים בדרך היבשה. החדרת כוח מוצנח לשדה הקרב היא אחת משלוש הטכניקות האסטרטגיות לכניסה לזירת מלחמה; שתי האחרות הן בדרך היבשה ובדרך הים. יכולתם של הצנחנים להיכנס לזירת הקרב, במיקומים שונים, מאפשרת להם לעקוף מתחמים מבוצרים, אשר נועדו למנוע חדירת אויב מכיוון מסוים. אפשרות השימוש בכוח צנחנים, מאלץ את האויב לפרוש את כוחותיו לצורך הגנת שטחים, אשר בדרך כלל יהיו בטוחים מפלישה בזכות מיקומם הגאוגרפי. שימוש נפוץ נוסף בכוח צנחנים, הוא לצורך ביסוס שטח נחיתה אליו ניתן להנחית כוחות וציוד נוסף, בעזרת מסוקים או מטוסים. באותו קורס עם סבא היה אידי אמין שלאחר הקורס הפך לנשיא דרום אפריקה. סבא ואידי התיידדו, ואידי קנה לסבא מתנה שעון עם החתימה שלו. במהלך הצניחות, השעון נפל ברוח, ועף באוויר ולסבא ולא נשאר זכר מאידי.

גנרל אידי אמין דאדא אאומי (1925 לערך – 16 באוגוסט 2003) היה דיקטטור צבאי ונשיאה השלישי של אוגנדה מ-25 בינואר 1971 עד 11 באפריל 1979. הוא עלה לשלטון בהפיכה צבאית והדיח את מילטון אובוטה. שלטונו של אמין התאפיין בהפרות זכויות האדם, בדיכוי פוליטי, בשחיתות ובניהול כלכלי כושל. במרוצת השנים אמין הפך משליט פרו-מערבי שנתמך על ידי ישראל לחלק מהגוש המזרחי בהנהגת ברית המועצות, כשהוא נתמך על ידי שליט לוב מועמר קדאפי ושליט זאיר מובוטו ססה סקו. ב-1975 הוא מונה ליו"ר הארגון למען אחדות אפריקה, ארגון פאן-אפריקני שקרא לסולידריות בקרב מדינות היבשת. ב-1977 ניתקה בריטניה את יחסיה עם אוגנדה, מושבתה לשעבר, ואמין הכריז כי הוא הביס את בריטניה והוסיף לתאריו את הכינוי "כובש האימפריה הבריטית".

התנגדות הולכת וגוברת לשלטונו בתוך אוגנדה וניסיונו לספח את מחוז קגרה מטנזניה ב-1978, הובילה למלחמת אוגנדה-טנזניה ולנפילת משטרו בן שמונה השנים. אמין יצא לגלות בלוב, ומשם עבר לערב הסעודית, שם חי עד מותו ב-16 באוגוסט 2003.

הזווית האישית

אלעד: למדתי על הרבה דברים ובעיקר על סבא שלי, כמו סיפורים על הצבא ועל סיפורים אחרים וגם למדתי שכיף מאוד לעבוד בבית הספר בצורה אחרת.

מילון

אלונקה
אלונקה היא אמצעי שנועד להעביר נפגעים או חסרי יכולת תנועה ממקום למקום. האלונקה נישאת בדרך כלל על ידי שני אנשים, כשהפצוע או הנפגע שכוב על גב האלונקה. לעיתים נקשר הנפגע ברצועות אל האלונקה כדי למנוע את נפילתו והחמרת פגיעתו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” "אל תהיה צודק, תהיה חכם" “

הקשר הרב דורי