מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא במלחמת יום כיפור

סבא בני צורן
סבי בני צורן
מה סבא עשה במלחמת יום הכיפורים?

הסיפור של סבא (איתמר שומרוני)

במלחמת יום כיפור מטוס קרב מיג אשר תקף את ישראל, הושמד על ידי מערכת מארצות הברית.

סבא שלי בני (בנימין) צורן היה קצין במחלקה הטכנולוגית בצבא האחראית על אמצעים אוויריים (מטוסים, כלי נשק נגד מטוסים, כלי נשק בשביל מטוסים וכדומה). במלחמת יום הכיפורים נשלח על ידי מפקדו לארצות הברית בחשאי, על מנת ללמוד לתפעל נשק, לחזור לישראל ולהשתמש בו. מפקדו  שלח את סבא לארצות הברית, כי היה צריך לפקד גם על הארץ וגם מחוץ לארץ וזה קשה כשהוא לומד לתפעל את המערכת, אז הוא שלח את סבא לבחור 12 אנשים שיעזרו לו ולטוס לארה"ב ללמוד להפעיל ולהביא את המערכת לארץ.  אחד מאנשיו חלה כשהגיעו. בזמן שהיו בארצות הברית והמלחמה הייתה בארץ הם היו צריכים להיות חשאיים ודיברו (בטלפון של פעם-תחנת טלפון) עם מפקדם שפיקד על המחלקה שלו מארצות הברית וסבי עזר לו. סבא גם ביקר את חיילו (החולה).

בתקופה בה שהו בארצות הברית, אחד מחבריו של סבא שהיה חובב נחשים, ניצל את שעות הפנאי שלו ללכידת נחשים. את אלה שהוא מצא הוא תפס וטיפל בהם (בסוף הוא החזיר אותם לטבע). סבי שפחד מנחשים, התרגל לנחשים שחברו טיפל בהם והפחדים שלו מנחשים נרגעו (בערך). למרות שחלקם היו נחשים ארסיים (לא ברמה קטלנית). הוא וחברו הוכשו כמ הפעמים. סבא התרגל לנחשים ולמד שהם מאיימים, לפני שהם מכישים אז רק צריך לשים לב מתי הם מאיימים וזה בגלל שהם לא אוהבים את הבשר שלנו.

בסוף תקופת ההכשרה, בה למדו את התפעול הם הצליחו לפגוע ב 11 מתוך 12 מטרות וצריך היה רק 8. כשחזרו לארץ, המלחמה כמעט נגמרה, אך עדיין נשארו כמה כלי נשק אוויריים של צבאות האויב, והחבורה של סבא עדיין הצליחה לפגוד בכמה מטרות כמו בבלוני תבערה (בגודל צפלין), פצצות אוויריות, ואפילו מטוס מיג בזכות מערכת צ'פרל.

הזוית האישית

איתמר: היה סבבה להשתתף בתכנית למרות, שאני בכל מקרה תמיד שואל אתה סבא שלי שאלות על ההיסטוריה והוא תמיד שמח לענות ולספר לי.

מילון

צ'פלר
MIM-72 צ'פרל (MIM-72A/M48 Chaparral) הוא טיל קרקע-אוויר (טק"א) מתוצרת ארצות הברית המבוסס על טיל האוויר-אוויר AIM-9 סיידווינדר. רכב השיגור שלו מבוסס על משפחת נגמ"שי ה-M113. המערכת נכנסה לשימוש בצבא ארצות הברית ב-1969 והוצאה שם משימוש בהדרגה בין השנים 1990 ו-1998. המערכת נועדה לפעול במשולב עם מערכת ה-M163 וולקן, כאשר הוולקן יועד להעסיק מטרות בטווח קצר, בעוד הצ'פרל יועד לפעול כנגד מטרות בטווחים ארוכים יותר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין ציטוט“

הקשר הרב דורי