מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אשר טרבלסי

סבא אשר טרבלסי
תעודת עלייה של סבא שנת 1954
סבא אשר מספר את סיפור יהדות ג'רבה שבטוניס.

סבא אשר נולד באי ג'רבה שבטוניס בשנת 1939.בבית שבו נולד דיברו רק ערבית.
יהדות ג'רבה היא אחת מהקהילות העתיקות בעולם עוד בימי שלמה המלך יחד עם יורדי עם פניקים ולאחר חורבן בית ראשון. על פי המסורת הפליטים מירושלים הביאו עם לג'רבה מדלתות בית המקדש. בבית הכנסת אלגריבה מציגים עד היום בפני מבקרים אבן ששולבה בתוך אחת מקשתות בית הכנסת שעל פי המסורת היא מירושלים העתיקה.
 
תמונה 1
 
באי שני רובעים יהודיים: הגדול- שקרוב לים שנקר חארה כבירה והקטן חארה צגירה המרחק בין שני הכפרים 8 קילומטר. עד היום יהודי ג'רבה מקפידים על מסורות ג'רבה.
בביתו של סבא הקפידו מאוד על קיום המצוות קלה כבחמורה, למרות שהשכנים מסביב היו ערבים. הרבנים היו דמויות מאוד חשובות  והם סייעו רבות לנהל את החיים וקיום מצוות. הם למדו בתלמודי תורה שהקימו בעצמם ולא הסכימו לשלוח לבתי ספר של "כל ישראל חברים" שבאו עם המודרנה מצרפת.
 
סבא הקפיד ללכת מידי יום לתלמוד התורה. בחיי היום יום ובחגים הקפידו על כל קיום המצוות בהידור לדוגמא: בחג הפסח נהגו לאפות את המצות בעצמם מקמח שמור שהקפידו ודאגו לשמור אותו  משעת הקציר. שחיטת הבשר נעשתה רק ע"י שוחטי הקהילה שמונו ע"י הרבנים.
ליהודים היה לבוש המייחד אותם משאר התושבים והוא כלל כיסוי ראש וטלית קטן ובגד כמו שמלה ארוכה בצבעים תכלת ולבן. תושבי האי  המוסלמים כיבדו את היהודים  בעיקר בגלל ההנהגה הרבנית החזקה, ובגלל האותות והמופתים שקרו ליהודים.
 
תמונה 2
 
אחד הסיפורים הידוע, מוסלמי גנב שטיחים מבית הכנסת המרכזי "אל רג'יבה  הניח אותם על גב החמור, והחמור רבץ כל הלילה וסירב ללכת עד הבוקר וכשהגיעו  המתפללים  לתפילת שחרית תפסו את הגנב עם השטחים.
 
סיפור נוסף כשהגיעו הגרמנים לכבוש את האי בקשו מהם רבני הקהילה כי ישלמו להם  ככרות זהב העיקר שלא יגעו בספרי התורה ובבית הכנסת, אספו כל אנשי הקהילה זהב רב הגרמנים עלו למטוס. מיד עם עזבו את האי, התפוצץ המטוס על כל אנשיו והזהב.
חיי ההווי של סבא באי כללו ילדים מן השכונה שבה גדל ואיתם נהג לשחק בדומינו ודמקה.
כמו סבא שלי גם הוריו נולדו בג'רבה ושמותיהם בנימין ואסתר על שם אביו של סבא שלי נקרא גם אבא שלי בנימין. משפחתו של סבא היו מבין עשירי האי  והוא נהג בכל חג לארח ולדאוג לכל עניי האי.
אהבתם לארץ ישראל הייתה  רבה הם ויתרו על כל הונם למען העלייה לארץ. סבא עלה לארץ בגיל שש עשרה עלה על האניה סבא מספר  שהייתה סערה בים והאניה התנדנדה במשך 24 שעות עד שהגיעו לעיר  לחיפה.
 
בארץ סבא היה פרדסן ועסק כל ימיו בחקלאות. את סבתא שלי שושנה פגש כבר בארץ ישראל סבא אומר שהיה לו טוב בחתונה כי כל המשפחה הייתה. לדעת סבא הערך הדתי החשוב ביותר הוא לשמור על אורח חיים דתי תמיד. באופן אישי סבא הוא דוגמא אישית וחשובה עבורי לערכים לימוד תורה ואהבת ארץ ישראל. בימים אלו אני נושא תפילה לבריאותו.
 
העשרה:
אלגריבה" ("המופלאה"), בסיפור מיתי על נס שהתרחש באי. על פי המסורת, זהו אחד מבתי הכנסת הקדומים בעולם, וככל הידוע היום, נמצא בו ספר התורה העתיק ביותר. (ויקיפדיה)
 
תשע"ו   20916 

מילון

שחיטה
הֲרִיגָת בעל חיים, במטרה להשתמש באיבריו למאכל או למסחר.

ציטוטים

”יהדות ג'רבה היא אחת מהקהילות העתיקות בעולם עוד בימי שלמה המלך .“

הקשר הרב דורי