מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אפרים פתחי לוי – ממצרים לארץ ישראל

סבא אפרים פתחי לוי והנכד אסיף צרפתי
אפרים פתחי לוי קצין צעיר
מסלול חיים של יהודי מגורש ממצרים לארץ ישראל

שמי אפרים פתחי לוי. נולדתי בחודש פברואר 1943בקהיר שבמצרים.

אבי היה רוקח במקצועו וחלום חייו היה לגרום לי ללמוד רפואה, הוא השקיע מאמצים רבים בנושא. נולדתי למשפחה מאוד מעורבת: סבי, אבא של אמי יליד קורסיקה, סבתי מצד אמי ילידת ירושלים (דור חמישי). סבי מצד אבי יליד עירק שהגיע למצרים כתינוק סבתי ילידת סוריה.

עד כיתה ח' למדתי בבית הספר "אליאנס" בקהיר. רוב מקצועות הלימוד היו צרפתית, אנגלית, ערבית והרבה מתמטיקה. מקצועות אלו נבחרו מתוך הנחה שמבית הספר הזה תצמח העתודה הניהולית של יהודי מצרים (כולל ניהול בית החולים היהודי בקהיר).

מתקופת לימודי בבית הספר "אליאנס" בקהיר

תמונה 1

 

גירוש יהודי מצרים

עקב פריצת מלחמת סיני בשנת 1956, החליט נשיא מצרים נאצר לגרש את כל יהודי מצרים. גירוש יהודי מצרים בוצע החל מה – 15 בדצמבר 1956 על ידי המשטרה החשאית המצרית. אני ומשפחתי הוסענו ברכבת לנמל אלכסנדריה והועלנו לאוניות. האוניות היו מיועדות להוביל סחורות בתפזורת, ולכן התקינו בהן מיטות בגובה של ארבע קומות. הרגשנו כמו כבשים, וכל משפחת נשלחה ליעד שונה. אותנו שלחו לנמל פיראוס ביוון, משם שטנו באונייה ישראלית לחיפה – אנייה שמיועדת להובלת נוסעים לשם שינוי.

תעודות הצטיינות שמצאתי בספר התנ"ך שלקחתי איתי ביום הגירוש ממצרים

בליל הגירוש ביקשתי לקחת איתי את תיק בית ספר שלי. בתוכו היה ספר תנ"ך שקיבלתי כתלמיד מצטיין, ובתוכו היו שלוש תעודות הצטיינות: מכיתה ה' בצרפתית ובעברית ומכיתה ו' בכלל המקצועות. יש לציין שמצאתי את התעודות רק לאחר הגעתי לארץ ואני שומר עליהם כמזכרות לילדי ונכדי.

מנמל חיפה העבירו אותנו למעברת קסטינה בתאריך היה 26.12.56. באותה תקופה קלטו את ילדי העולים לפי רמת העברית, לכן למרות שאמרתי שסיימתי כיתה ח' הכניסו אותי לכיתה ח' שוב. בסיום שנת הלימודים בבית ספר "האחים" בקרית מלאכי עברנו מבחן סטפנדיה על מנת לאפשר לנו קבלת מלגה ללימודים בבית ספר תיכון – שנה ראשונה חינם.

עקב הצטיינותי בלימודים קיבלתי מלגה לשלם את שכר הלימוד. יש לציין שבתקופה זו היה כמעט בלתי אפשרי היה לשלם שכר לימוד, לכן אם לא הייתי מקבל מלגת לימודים, לא הייתי זוכה לסיים את הלימודים ולהיקלט ישירות ללימודים בצה"ל. תמיד אזכור את ההזדמנות שניתנה לי על ידי המחנכת שלי, טליה, שהאמינה ביכולות שלי ודאגה לשחרר אותי משכר לימוד ומינתה אותי לאחראי על עיתון בית הספר.

בתום לימודי בתיכון התגייסתי לצבא ונשלחתי ללימודי כימיה. עברתי למסלול קורס קציני חימוש וסיימתי את שירותי בדרגת סגן אלוף. אחרי הקורס קצינים הספקתי להשתתף בקרב דרום הר חברון.

התגייסתי לצבא

תמונה 2

 

סיימתי את שירותי בדרגת סגן אלוף

תמונה 3

התחתנתי בתחילת חודש יוני 1967 ותיכף נשלחתי להכנות למלחמת ששת הימים וחודשיים אחרי כן הגעתי הביתה לאשתי גילה.

אפרים וגילה פתחי לוי וארבעת ילדיהם

תמונה 4

זכיתי לארבעה ילדים: שני בנים ושתי בנות, מהם זכיתי לעשרה נכדים והצעיר ביותר הוא אסיף אפרים שהוא כרגע צמוד אליי ועמו אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי.

הזוית האישית

אסיף הנכד: נהניתי לשמוע את סיפורו של סבי וגם למדתי את מסלול חייו. למדתי שקשיים הם חלק מהחיים וצריך לעבור אותם וללמוד מהם ולהתחזק.

סבא אפרים: מהיום שנולדת אתה הבאתה אור לחיי, זו הייתה חוויה משמעותית עבורי לבלות איתך זמן יחד.

מילון

סטיפנדיה
מלגה, תשלום שכר לימוד שלא על ידי התלמיד.

גירוש יהודי מצרים
בשנת 1956, גירשה ממשלת מצרים כ-25,000 מאזרחיה היהודים, ועצרה כ-1,000 יהודים נוספים. העילה לפעולה הייתה מלחמת סיני. ב-23 בנובמבר 1956, הכריז מנשר ממשלתי כי "כל היהודים הם ציונים אויבי המדינה", והבטיח את גירושם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עקב הצטיינותי בלימודים קיבלתי שחרור משכר לימודים. בתקופה זו היה קשה לשלם שכר לימוד.“

הקשר הרב דורי