מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אמנון בוים המנהיג

סבא ומאור
סבא בצבא
היבטים במנהיגות ע"פ סבא שלי

שמי מאור, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת סיפור מחייו של סבא שלי, אמנון בוים.  בחרנו לספר סיפור על מנהיגות של סבא.

כיצד קרה שאנו משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי 

זה היה יום רגיל: קמתי בבוקר, התארגנתי, והלכתי לבית ספר. וחשבתי שסתם עומדים ללמוד כרגיל, אבל אז ורד נכנסה לכיתה והתחילה את היום במשהו שלא הכרתי – קראו לזה הקשר הרב דורי והיא התחילה להסביר: תכנית הקשר הרב דורי זה מפגשים עם סבא או סבתא שאתה צריך ללמד אותם על הדור של היום והם מלמדים אותך על הדור של פעם, וביחד כותבים סיפור למאגר המורשת.

בהתחלה לא הבנתי למה או למה, ואז הכל התחיל לשדר היגיון: אני כל חודש או שבוע או קצת זמן הולכת הביתה עם כמה שאלות  שיש לי אל סבא. אני הולכת למחשב לטלפון או אפילו להיפגש לא דרך הסלולרי ואני מתחילה מפגש עם סבא או סבתא ושואלת שאלות לפי נושאים שבחרתי. ובסוף אנו כותבים את הסיפור של סבא. הסיפור של סבא אמנון בוים יעסוק במנהיגות.

המורה כמנהיג

כששאלתי את סבא האם הוא הפך להיות מנהיג, סבא ענה – "תלוי באיזה צורה, יש כל מיני צורות של הנהגה. נגיד, מורה: למדתי בטכניון לאחר מכן עבדתי במעבדת אלקטרוניקה. לאחר מכך בקשו שאלמד אלוקטרוניקה. הדבר הראשון שעשיתי כשהייתי מורה היה לדעת מה אני רוצה ללמד ומה אני רוצה לומר. ההנהגה בהוראה קשורה מאוד ליכולת שלך להעביר חומר מסודר ומובנה.

השפעה

שאלתי את סבא בקשר לזמן בו תפקד כמנהיג, האם המונהגים על ידיו אהבו אותו או העריכו אותו, שזו תכונה חשובה למנהיג. על כך סבא ענה: "יש רק שתי דרכים לדעת אם מה שאתה עושה הוא הדבר הנכון. למשל: לא חשוב עם מרוצים מהתוצאה או לא מרוצים, המשימה עדיין הושגה. זה גם אומר שהתלמידים עבדו כקבוצה וגם שהם הקשיבו לי. זה אומר שהם מעריכים אותי כי הם שומעים בקולי ומכבדים את בקשותיי. כך יודעים אם הנהגתך כמורה יעילה או לא, ואם מעריכים אותך או לא.

היו כמה מנהיגים בחיי שהעניקו לי השראה, למשל: אבא הוא היה בעיני המנהיג של המשפחה. המורה שלי היה נותן לי פקודות והייתי מבצע. מפקד בצבא היה מחליט את כל מה שעבדתי עליו, ומבחינה זו גם הוא היה מנהיג. אבל המנהיג העיקרי הוא אב משפחה, בעיני.

כששאלתי את סבא בנושא הקשיים בלהיות מנהיג, סבא ענה: "תמיד היה קשה, תמיד ישנן בעיות. לפעמים קל ולפעמים לא, לפעמים יש בעיות ולפעמים לא, לפעמים נוח ולפעמים לא. מנהיג אמיתי מתעלה מעל כל אלה ומתרכז בביצוע המשימה ובשלום אנשיו.

בעת תפקידי הנהגה שלי תמיד הרגשתי אחריות וצורך לדאוג לבריאות של עובדיי, כמו גם צורך לדאוג שהם יחזרו הביתה בשלום. הרגשתי שהם צריכים לעשות כל דבר שאני אומר, מתוך דבקות במשימה, ולכן עליי לומר דברים אחראיים מתוך ערבות לשלומם.

הזוית האישית

מאור הנכדה המתעדת: מהזווית האישית שלי מאד נהניתי מתוכנית הקשר הרב דורי ולמדתי הרבה על עברו של סבא אמנון. נהניתי לעשות אתו מפגשים ולשחק אתו משחקים, לראיין אותו ולתעד את סיפורו, ואני מאד ממליצה שגם בתי ספר אחרים יעשו את התכנית.

מילון

לשדר היגיון
להתחיל להבין

אלקטרוניקה
אלקטרוניקה היא ענף של הנדסת חשמל העוסק בתכנון מעגלים חשמליים המווסתים את תנועתם של אלקטרוניקה באמצעות רכיבים שונים.

ציטוטים

”מנהיג טוב מתעלה מעל הקשיים המקומיים ומתרכז בביצוע המשימה ובשלום אנשיו“

הקשר הרב דורי