מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אלכס מולר היה מסורב עלייה בברה"מ

מיכאל וסבא אלכס מאושרים מאוד
סבא וסבתא סטודנטים בני 19
ציוני דרך מרכזיים בחייו של סבא

שמי אלכס מולר, נולדתי בשנת 1951 בעיר גומל שבברית המועצות לשעבר (בלארוסיה). גדלתי אצל סבא וסבתא.

בבית שלי דיברו יידיש וספגתי יהדות עוד מימי נעורי. משנת 1968 עד 1973 למדתי באוניברסיטה וקיבלתי תואר מהנדס בניין.

בשנת 1973 התחתנתי עם גלינה והחלטנו לעשות עלייה לארץ ישראל, אך קיבלנו סירוב בגלל השירות הצבאי שלי ברוסיה. לאחר הלימודים שירתי במשך שנה בצבא האדום, לפיכך חיכינו תשע שנים עד שאישרו לנו לצאת מרוסיה ולעלות לישראל.

בשנת 1988 עלינו ארצה עם שני ילדים. בהתחלה למדנו עברית באולפן בחיפה ואחרי הלימודים עבדתי בתור צבעי. אחרי חצי שנה התחלתי לעבוד בתור מפקח בבנייה. בשנת 1990 השתתפתי במכרז למילוי תפקיד של מהנדס תחזוקת הנמל הימי.

עבדתי 28 שנים בנמל חיפה וב-2018 יצאתי לגמלאות. יש לנו ארבעה נכדים – שני בנים ושתי בנות – אנו מאוד מאושרים. אנחנו מאוד אוהבים את ארצנו ומבקשים מה' רק בריאות, שהמלחמה תיגמר ושכל החטופים יחזרו הביתה.

סבא וסבתא כשהיו סטודנטים

תמונה 1

הזוית האישית

מיכאל וסבא אלכס: היה לנו כיף לעבוד ביחד, נהנינו מהתכנית ופעילויותיה.

המשפחה המורחבת

תמונה 2

מילון

הומל
הומל (בבלארוסית: Гомель; בהיגוי רוסי: גומל; במקורות עבריים גם הומיל) היא העיר השנייה בגודלה בבלארוס ובירת המחוז הקרוי על שמה בדרום-מזרח המדינה. העיר שוכנת לצדו של נהר הסוז' כ-280 ק"מ דרום-מזרחית לבירה מינסק בקרבה יחסית לגבול עם אוקראינה ולכור הגרעיני צ'רנוביל. (ויקיפדיה)

מסורב עלייה
מסורבי עלייה היו יהודים, בעיקר תחת המשטר הקומוניסטי, שלא הורשו לעלות לישראל משיקולים פוליטיים. אנשים אלו נקראו גם "סירובניקים" - תרגום של המונח Refusenik באנגלית. מסורבי העלייה ניהלו מאבק כנגד השלטונות, שזכה לסיוע מן החוץ מארגונים בישראל ובעולם. לאחר מספר שנים של מאבק בוטל איסור ההגירה ולמסורבי העלייה הותר לעלות לישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לאחר הלימודים שירתי במשך שנה בצבא האדום, לפיכך חיכינו תשע שנים עד שאישרו לנו לצאת מרוסיה ולעלות לישראל“

הקשר הרב דורי