מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אלברט עמור מספר על החלק השני שלו – אלגריה

אני וסבא
אלגריה ואלברט בחתונה הגדולה והמפוארת
לזכרה של אלגריה ז"ל, רק מילה טובה או שתיים, לא יותר מזה

שמי אלברט עמור, נקראתי על שם סבא שלי. נולדתי בתאריך 19.1.1937, בקזבלנקה שבמרוקו לאימא סילביה עמור ואבא יעקב עמור. אני בן בכור מתוך שמונה אחים.

גדלתי בעיירה בשם לראצ'ה. למדתי בבית ספר אליאנס במגמת חרטות. אהבתי לשחק כדורגל בהפסקות. החברים בשכונה היו מוסלמים, נוצרים ובחלקם יהודים. שיחקנו וגדלנו יחד בשכנות טובה ובשלום. כנער אהבתי מאוד לרקוד, לשיר אבל יותר מהכל אהבתי לדוג. יכולתי לשבת מול הים שעות ולדוג בהנאה.

למזלנו לא חווינו את השואה, כי הגרמנים חצו את מרוקו לכיוון אפריקה ודילגו על האזור בו גרנו.

אלגריה – אשתי

הכרתי את אלגריה בחנות מכולת בה היא עבדה וזה היה היום הכי טוב בחיי שאזכור לנצח. היא הייתה נערה בת 17 ואני הייתי בן 19. יצאנו במשך חודשיים ואז התחתנו בחתונה מפוארת ושמחה עם כל החברים והמשפחה בחצר של הבית של הוריי. חגגנו עד אור הבוקר והקמנו משפחה לתפארת.

עליתי לישראל עם אונייה ממרוקו בשנת 1965 עם אלגריה, אשתי ושני ילדיי, יעקב ומאיר. האונייה השיטה אותנו ממרוקו למרסיי. במרסיי שהינו חודש ומשם לקחנו אוניית מעפילים לישראל. בארץ ישראל שיכנו אותנו במעברה ביבנה ולאחר מכן עברנו לגור בתל אביב. יש לנו חמישה ילדים. שניים מהם, יעקב ומאיר, נולדו במרוקו ושלושה נולדו בישראל סילביה, רותי ויוסי.

בשירות הצבאי שירתי בצבא הגנה לישראל בחיל מודיעין. הייתי ביחידה סודית שהייתה שייכת לבזק. התעסקתי בציוד תקשורת שעזר לישראל להאזין לאויב. אחר כך עבדתי בצנזורה הצבאית ובשירות שם הייתי מאזין לעיתונאים ומחליט מה יפורסם ומה יצונזר. לקחתי חלק במלחמת יום כיפור, מלחמת ששת הימים ומלחמת לבנון הראשונה. לא נשארתי בצבא קבע. אחרי הצבא המשכתי לעבוד בבזק ולתמוך במשרד הביטחון בכל מה שקשור לביטחון השוטף של מדינת ישראל.

לפני עשור ציינו אני ואלגריה באירוע מיוחד 50 שנות נישואין במסיבה גדולה עם כל המשפחה הילדים והנכדים. חידשנו נדרים וזה היה אירוע מאוד מרגש ומלא בנחת וגאווה מהמשפחה היפה שבנינו יחד בעבודה קשה. לצערי אלגריה, אשתי, נפטרה בגיל 80 אחרי 60 שנות נישואין וזוגיות אוהבת. זה מרגיש שהחצי השני של הלב שלי חסר. היינו כל הזמן יחד כמו זוג יונים.

מסר שהייתי רוצה להעביר לדור הצעיר: תמיד תהיה ישיר כלפי עצמך וכלפי הסביבה, תדע לתת מילה טובה, תהנה מהדברים הפשוטים של החיים ותגיד תודה על מה שיש.

הזוית האישית

ליה הנכדה המתעדת: היה לנו כיף, בזכות התכנית אני סוף סוף יודעת את הסיפור של סבא שלי ועל השורשים שלי.

מילון

לראצ'ה
לראצ'ה (בערבית: العرائش) היא עיר נמל חשובה בצפון מרוקו, השוכנת ליד נהר לוקוס ומשמשת כעיר הבירה המחוזית של מחוז לראצ'ה. בשנת 2012 התגוררו בה כ-120 אלף איש. הייתה קהילה יהודית במקום. עדיין קיימים בה חורבת אחד מבתי הכנסת ושני בתי קברות יהודיים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד תהיה ישיר כלפי עצמך וכלפי הסביבה, תדע לתת מילה טובה, תהנה מהדברים הפשוטים“

הקשר הרב דורי