מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא איתן והעז לבנה

סבא, סבתא ואני בספריית בית הספר
סבא בגיל חמש
הלידה של סבא איתן בזמן מלחמת השחרור

שמי איתן רונן נולדתי ב1948 בעיר חיפה.

סיפור הולדתי מאפיין את תקופת מלחמת השחרור. מלחמת העצמאות החלה ב-30 בנובמבר 1947. בבוקר היום שלאחר קבלת תוכנית החלוקה בעצרת האו"ם, פתחו ערביי ארץ ישראל בהתקפות כנגד היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה. (ויקיפדיה)

נולדתי בחיפה בבית יולדות "אמהות " ב1 במאי 1948 . בית יולדות אימהות היה בית יולדות שהוקם ברחוב הצנובר ברובע כרמל, חיפה. בית היולדות נוסד ב-20 בספטמבר 1945 ופעל עד ינואר 1963. בעשר השנים הראשונות לפעילותו יולדו בבית היולדות 1,500 תינוקות. (ויקיפדיה)

הורי גרו בקרית ביאליק, וכאשר אימי כרעה ללדת אבי הזמין מונית לבית היולדות בחיפה. על ריצפת המונית היו מונחים שקי חול. החול נועד להגנה מפני כדורי רובה שהערבים שגרו בוואדי "רושמיה" ( כיום וואדי הגיבורים) היו יורים כלפי הרכבים שהיו עוברים על הגשר. הנסיעה הייתה מאוד מסוכנת ואבי סוכך כל הדרך על אימי, והגן עליה בגופו מפני היריות מלמטה. בסופו של דבר המונית הגיעה בשלום לבית היולדות ואני נולדתי יום לאחר "שההגנה "שחררה את חיפה והערבים ברחו ממנה. הנסיעה חזרה הביתה הייתה כבר בטוחה בלי יריות ואש רובים.

גרנו אז בצריף שוודי גדול עם חצר ענקית בה סבא וסבתא שלי גידלו ירקות שונים, שבתקופת המלחמה היה קשה להשיג .סבא שלי קנה עז לבנה חמודה ,שקראו לה לבנה. על מנת שסבתא תוכל לחלוב אותה כל בוקר, לשם הרתחת החלב לתינוק שזה עתה נולד  (אני). אהבתי מאוד את לבנה וכשגדלתי שיחקתי איתה, וחיבקתי אותה כמו חית שעשועים.

הזווית האישית

סבא וסבתא: נהנינו מאוד מהמפגש, התפעלנו מהכנתה של המורה את התלמידים שלנו, מהילדים הממושמעים ומהעניין שמצאנו בסיפורים שהוצגו. בעיקר מהעבודה נהנינו מהעבודה המשותפת עם הנכד שלנו ליהו הסקרן. העלנו זיכרונות , הבהרנו מושגים לליהו, ובסך הכל זה היה פתוח להמשך הסיפור המשפחתי.

ליהו נכד : אני אוהב את סבא וסבתא שלי, ומאוד נהנתי לעבוד איתם . היה לי כיף להתחבר אליהם, וללמוד את סיפוריהם יותר לעומק. היה מאוד מאוד מעניין לשמוע את כל הסיפורים, והמידע שסיפרו הסבים והסבתות האחרים והאחרות .

מילון

כרעה ללדת
כָּרְעָה לָלֶדֶת עמדה ללדת; הגיעה שעתה ללדת.

ציטוטים

”סבא שלי קנה עז לבנה חמודה ,שקראו לה לבנה. על מנת שסבתא תוכל לחלוב אותה כל בוקר, לשם הרתחת החלב לתינוק שזה עתה נולד“

הקשר הרב דורי