מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא איציק יצחקי מספר על החחים בשדרות

זאת תמונה מאפריל 2022 שהיינו באילת
שסבי היה קטן היו מלבישים אותו כמו בת
השנים הראשונות בארץ לא היו קלות

סבי איציק יצחקי, נולד בחודש ספטמבר 1949 בחג ראש השנה. כשסבי נולד לא היו כותבים תאריכים לועזיים כמו היום, היו הולכים לפי החגים של היהודים. סבי נולד באיראן (פרס) לפי הסיפורים סבי נולד בעיר טהראן.

סבי עלה לארץ בגיל חמש בשנת 1954, מאחר שאחותו של סבי חנה עלתה לארץ לפניי הם גם עלו המשפחה של סבי עלתה למטוס ונחתה בחיפה וישר משם נסעו לשדרות. לא היו חדרים, שדרות לא הייתה עיר היא הייתה עיירה קטנה, חלק מהאנשים שבאו לפניהם גרו באוהלים ובגלל שהמשפחה של סבי הייתה גדולה הביאו להם שני פחונים. היו שמים מיטות של סוכנות מיטות מברזל ורשת.

משפחתו של סבי הייתה בקשר מאוד טוב עם השכנים, כי כולם היו באותו מצב שבקושי היה עבודה ולא היה הרבה אוכל וכסף. הם היו מקבלים תלושים כדי לקחת שמן, מרגרינה, סוכר ולחם.

סבי מאוד אהב לעשות כדורים מסמרטוטים ולשחק איתם כדורגל והם היו משחקים בגוגואים. בכיתה הייתה להם חבורה של חברים קרא להם: דוד, אבי, אברהם, ישראל וציפי.  סבי למד בבית ספר דתי וכל הכיתה הייתה הולכת לפעולת נוער בתנועה שנקראת בני עקיבא והיו המון פעילויות והם היו יוצאים למחנות. סבי לא בקשר רציף עם החברים שלו היום, אבל הם מדברים טלפונית לפעמים.

מאחר והיה ימים קשים גם בלימודים היה קשה לא היה חשמל בהתחלה הם היו מחזיקים עשישיות אז ההתמודדות הייתה קשה. סבי אהב במיוחד ללמוד גיאוגרפיה, היסטוריה ותנ"ך. סבי אומר שיש הבדל מאוד גדול בין הבית ספר שלי לבית הספר שהיה לו. אצלם לא היה מזגנים והיו שולחנות וכיסאות לא נוחים והיה צפוף מאוד אצלם לא היה צלצול בהפסקה השרת החזיק פעמון וצילצל איתו. לא היו מגרשי משחק שאפשר ללכת ולשחק.

בתקופה של סבי לא היו חוגגים ימי הולדת היו אומרים רק מזל טוב לא היה כסף. אם היו חוגגים אז היו עושים משהו צנוע בבית ומביאים חטיף אחד. סבי זוכר שהמתנת יום הולדת שהוא ממש אהב שקנו לו זה חולצה כי זה אחד הדברים שהיו מאוד מיוחדים ליום הולדת.

סבי הקטן מבין אחיו ואחיותיו. לסבי היה ארבעה אחים וארבע אחיות, ארבע מהם כבר לא איתנו היום. אמו של סבי, אירן, ילדה 17 ילדים, אבל 9 נפטרו כשהיו תינוקות, מכל מיני מחלות. אז רפואה לא הייתה מתקדמת ולא היו תרופות אז 9 נפטרו והם נשארו שמונה ילדים. היחסים בין האחים היו מאוד טובים.

סבי היה בצבא בגדוד גולני ואחר כך שלחו את סבי להיות סמ"ל מבצעים ומשק מודיעין. כל יום שישי ושבת סבי ומשפחתו היו הולכים לבית הכנסת.

זה סיפור ילדותו של סבי עד לגיוסו לצבא…. השאר בסיפור הבא….

תמונה עם סבא – מאפריל 2022 כשהיינו באילת

תמונה 1

הזוית האישית

סבא איציק: היה כיף לדבר איתך ולשוחח איתך ולדבר על איך אני גדלתי. את נולדת לחיים טובים. אני רוצה לאחל לך את כל הטוב שבעולם ושאת תצליחי בכל מה שאת תרצי.

מאי: היה לי מאוד כיף לשמוע סיפורים ולדעת דברים שלא ידעתי על ילדותו של סבי על איך הוא גדל ומה היה שהוא אהב בילדותו, חוץ מזה היה לי מאוד כיף סתם לשבת ולדבר. אני מאחלת לסבי שיהיה בריא ומאושר ושכל מה שהוא רוצה יתגשם.

מילון

פחונים
מקום בו גרו והיה עשוי מפח .

פתיליה
כלי שבו ממלאים נפט והיה לו פתיל ומדליקים אותו כמו להבה ומכינים את האוכל.

ציטוטים

”" צריך ללמוד להעריך את כל הטוב שיש היום לעומת השנים שאני גדל בהם" “

הקשר הרב דורי