מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אברהם אהרון ביאלה והיונים על גג בית הכנסת

מאיר חדד וסבו אברהם ביאלה תשפ"ג
סבי, אברהם ביאלה, בקיבוץ שלוחות תשפ"ג
מתעלולי סבא בילדותו, כולל קן צרעות שלם שרדף אחריו, וציוני דרך מרכזיים

שמי מאיר חדד אני בן 12 שנים. אני גר בישוב כוכב השחר. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי ראיינתי את סבי. למדתי דברים חדשים שלא ידעתי עליו. מרתק ומעניין מאוד לדעת מה היה במהלך חייו של סבא.

סבי אברהם נולד בישראל, בשנת 1946 בט"ז באייר. השנה ימלאו לו 76 שנים. בתאריך זה נולדנו סבא, אני ובן דודי יובל. בדרך כלל אנו מגיעים לביתו של סבא בקיבוץ שלוחות וחוגגים יחד את יום ההולדת.

בילדותו סבי גר עם הוריו בירושלים ברח' "ראשית חכמה" ליד שכונת "גאולה". בחצר הבית גידלו בעלי חיים: יונים, תרנגולים ועיזים. לסבי ארבעה אחים ושמם: איטה ,יגאל, מנחם ויוסק'ה (יוסף).

סבי למד בבי"ס "מוריה" בירושלים. בית ספר והגן היו די קרובים לביתם. בשעות הפנאי שיחקו במשחקי ילדות של פעם ולא היו להם משחקים כמו שיש היום. שיחקו בסטנגה וכדורגל וגם שתי מקלות, קלס ועוד. סבי היה חבר בתנועת הנוער "בני עקיבא".

סבי מספר על חוויות שזכורות לו מהילדות: "בחצר שלנו היו יונים, תרנגולים ושני עיזים. את העיזים הייתי לוקח למרעה במגרש גדול ליד גן החיות. פעם אחת הלכתי לרעות את העיזים במגרש וראיתי צרעה על האדמה. רציתי לתפוס אותה ולשחק בה ולא ידעתי שיש מתחת קן שלם של צרעות. לקחתי את הכובע שהבאתי איתי לרעות את העיזים. שמתי אותו מתחת לצרעה. הרמתי את הכובע וכול הכובע שלי היה מלא צרעות. זרקתי מהר את הכובע וברחתי עם שני העיזים לבית שלי והצרעות רדפו אחרי עד שהגעתי לביתי.

בילדותי היו לי חברים שהגיעו לביתי כדי לשחק איתי. חלקם גרו בשכונה שלי וחלקם לא. היו לי חברים שאהבו חיות. כשהגעתי ל"בני עקיבא" היו לי חברים נוספים.

פעם אחת אני וחבר טוב שלי טיילנו ליד בית כנסת. פתאום ראינו על הגג של בית כנסת יונים, אז אמרנו לעצמנו: 'בואו נעלה על הגג של בית כנסת כדי לתפוס את היונים'. עלינו על הגג ובתוך בית הכנסת היו אנשים. הגג היה עשוי מרעפים ישנים ולא כל כך חזקים. אז חבר שלי ואני הלכנו על הגג, פתאום עשינו חור בגג. האנשים שהיו בתוך בית כנסת ראו רגליים תקועות בגג .הם יצאו מהר החוצה ואמרו לנו לרדת ולהגיד להורים שלנו את מה שעשינו. אני חטפתי צעקות וחבר שלי קיבל מכות מהוריו".

סבי למד בבי"ס תיכון בירושלים. בעיקר התמקדו בלימודים והיו גם טיולים. כל שבועיים התקיימו אימונים לקראת השרות הצבאי.

בצבא שירת סבי בנח"ל. נח"ל – נוער חלוצי לוחם. הם עזרו לקיבוצים לגדול ולהתפתח. מי שרצה לשרת בנח"ל היה צריך לעבוד בקיבוץ חצי שנה ורק אח"כ לשרת בצבא. אחרי הטירונות מקימים היאחזות נח"ל. במאחז היו שומרים בלילות ובמשך היום עבדו במאחז ובקיבוצים, עיקר העבודה הייתה בחקלאות. לסבי היה סוס והוא שמר על הכבשים.

אחרי הצבא סבי נשאר בקיבוץ "שלוחות" יחד עם חברים. סבי רצה ללמוד חקלאות. הקיבוץ לא אישר לו, כי היה צריך קודם להיות שנה בקיבוץ. סבי למד באופן עצמאי מכסף שחסך. אחרי שנה הקיבוץ מימן לו את הלימודים, הוא היה בקיבוץ עד סוף הלימודים. בתקופת הלימודים סבי עבד בחקלאות בקיבוץ. בזמן שפרצה מלחמת ששת הימים סבי היה בשלבי סיום של לימודי תואר ראשון.

סבי הכיר את סבתי מרים בספריה של האוניברסיטה. לאחר היכרות הם נישאו והקימו את ביתם בקיבוץ. יש להם ב"ה שבעה ילדים. בן אחד גר בקיבוץ. סבי עבד כל השנים כחקלאי ואגרונום בקיבוץ. סבתא מרים עבדה בפינת חי וגם הייתה בלנית במקווה של הקיבוץ.

הזוית האישית

מאיר הנכד המתעד: ראיינתי את סבי. למדתי דברים חדשים שלא ידעתי עליו. מרתק ומעניין מאוד לדעת מה היה במהלך חייו של סבא.

מילון

היאחזות נח"ל
היאחזות נח"ל היא יישוב, שהוקם באמצעות חיילים המשרתים בנח"ל - נוער חלוצי לוחם.

שכונת גאולה בירושלים
שכונה חרדית במרכז העיר ירושלים

שְׁלוּחוֹת
שְׁלוּחוֹת הוא קיבוץ דתי בעמק בית שאן, הנמצא כשלושה ק"מ מדרום לעיר בית שאן ושייך לתנועת הקיבוץ הדתי. הקיבוץ נמצא בשלוחות הר הגלבוע ומכאן שמו. שם הקיבוץ סמלי ולקוח מספר ישעיהו "שְׁלֻחוֹתֶיהָ נִטְּשׁוּ עָבְרוּ יָם". פירוש השם שלוחות הוא ענפים - זכר למשפחות החברים שנספו בשואה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”גג בית הכנסת היה עשוי מרעפים ישנים ולא כל כך חזקים. כשהלכנו עליו, פתאום עשינו חור בגג - האנשים בתוך בית הכנסת ראו רגליים תקועות בגג “

הקשר הרב דורי