מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נערה רוסיה שנולדה בזמן מלחמת העולם השנייה – גלינה קנדאורוב

פטריסיה הפעוטה וסבתא גלינה
סבתא כשהייתה צעירה ולמדה במכון
ציוני דרך מרכזיים בחייה של סבתא

שמי פטריסיה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרתה בחרתי לכתוב על סיפור חייה של סבתי, גלינה קנדאורוב. סבתא שלי היא אדם משמעותי עבורי והיא אוהבת לספר סיפורים על עברה. סבתא נולדה בחברובסק שברוסיה. היא נולדה כבת בכורה במשפחה בעלת שלושה ילדים. סבתא עלתה ארצה לפני כעשר שנים וכיום היא מתגוררת בנתניה.

ילדותה

סבתא נולדה בחברובסק, רוסיה ב- 10 בינואר 1942. אביה היה קצין ואמה חייטת. אלה היו ימי מלחמת העולם השנייה. כל התקציב של רוסיה הושקע בחיזוק הצבא ורוב הבוגרים הלכו לקרבות. אביה היה אחראי על חיזוק הגבול המזרחי של ברית המועצות. הזמנים באותם ימים היו זמנים קשים. אפילו בני נוער היו עובדים במפעלים כדי לייצר נשקים ותחמושת. כאשר הייתה בת שלוש הייתה זו שנה של ניצחון לרוסיה. סבתא הלכה לראשונה לגן ילדים ונשארה שם עד גיל שבע.

תקופת הנוער

תקופת הנוער הייתה מאושרת, מלאה בפעילויות קבוצתיות וציבוריות. מחנה קיץ, חוגים, ספורט, ספרות עשירה, בתי קולנוע ותיאטרונות. סבתא הייתה לוקחת חלק בפעילות תנועת הנוער הארצית שהייתה נקראת "פאיונריה" ולאחר מכן בתנועה "קומסומול". בזמנה, כדי להתקבל למוסדות השכלה על תיכונית היה  צריך ניסיון תעסוקתי של לפחות שנתיים. סבתא למדה מקצוע – חייטת, ועבדה באחד ממפעלי החיייטות.

עבודתה

בצבא רוסיה היה נהוג לשנות מיקום שירות לקצינים כל כמה שנים. אביה קיבל פקודה לעבור לעיר מאוד מרוחקת מחברובסק, ואימא של סבתא לא הפנימה מעבר שכזה ונשארה עם שתי בנותיה בחברובסק. אחרי שנתיים של עבודה, סבתא החליטה לעבור לאביה ולהתחיל לימודים באוניברסיטה פדגוגית בתחום פיזיקה ומתמטיקה. בחזרתה לחברוסק, התקבלה לתפקיד ראשת מחלקת חברות בינלאומיות.

מפגשם של סבא וסבתא

חברה של סבתא נסעה לעיר אחרת וביקשה ממנה להשקות את הצמחים שהשאירה בביתה. באותו הזמן, לשכנים היה חבר שביקר מדי פעם. הם אמרו לו: "לך תדבר עם הבחורה הנחמדה הזאת", אז הוא הזמין אותה לבית קפה. השניים דיברו ונהנו והוא ביקש את מספר הטלפון שלה. סבתא אמרה לו לרשום את המספר שלה וסבא אמר בתגובה שהוא יזכור את המספר טלפון שלה בעל פה. בהמשך, הוא התקשר אליה והזמין אותה לסרט. פעם אחת הפכה לפעמיים, ופעמיים לשלושה וכך התפתחו היחסים ביניהם. לאחר חודשיים התחתנו וחיו חיים מלאים בשמחה עם שלושה בנים עד שסבי הלך לעולמו זכרו לברכה.

כיום סבתא מתגוררת בנתניה ויש לה שבעה נכדים וארבעה נינים. היא אוהבת לטייל ולצפות בבלט ואופרה. היא גם מאוד אוהבת ללכת לים.

הזוית האישית

פטריסיה הנכדה המתעדת: הכרתי את סבתי יותר, אני מרגישה שאני יותר קרובה אליה עכשיו. אני שמחה שהשתתפנו בתכנית הקשר הרב דורי.

סבתא גלינה: אני שמחה לשתף את סיפורי ואני עוד יותר שמחה שמישהו התעניין בו.

מילון

חברובסק
חברובסק (ברוסית: Хаба́ровск) היא עיר בפדרציה הרוסית במזרח הרחוק הרוסי, כ־30 ק"מ מהגבול עם סין. זהו אחד המרכזים התרבותיים, ההשכלתיים והפוליטיים הגדולים באזור המזרח הרחוק. בעיר קיימת קהילה יהודית, שבראשה עומד משנת 2000 שליח הרבי מליובאוויטש הרב יעקב סנטקוב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא אמרה לו לרשום את המספר שלה וסבא אמר בתגובה שהוא יזכור את מספר הטלפון שלה בעל פה“

הקשר הרב דורי